University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Compositional techniques of 18th and 19th centuries (module 1)

General data

Course ID: 3106-TECHKO-KON
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: Compositional techniques of 18th and 19th centuries (module 1)
Name in Polish: Techniki kompozytorskie XVIII-XIX w. (moduł I)
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) II rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty modułowe dla II r. I st. (moduł I)
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Pierwsza część zajęć wprowadza studentów w zagadnienia związane znajważniejszą formą i związaną z nią ściśle techniką kompozytorską, jakie ewoluowały w II połowie XVIII w., czyli z tzw. formą sonatową i techniką pracy przetworzeniowej (pracy tematycznej/ pracy motywicznej), których obecność zdominowała kompozytorskie myślenie o wielkiej formie muzycznej na niemal

dwa wieki.

Full description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone formie sonatowej i technice przetworzeniowej na podstawie wybranych dzieł J. Haydna, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, F. Schuberta, F. Chopina, F. Liszta, R. Schumanna. W trakcie zajęć zostaną także poruszone takie zagadnienia jak:

1-2. Forma sonatowa w ujęciach teoretyków z końca XVIII w. i początków XIX stulecia (H.Ch. Koch, F. Galeazzi, A. Reicha), a tzw. szkolna teoria formy sonatowej 3-7. Różne oblicza formy sonatowej:

- forma sonatowa w pierwszej części cyklu sonatowego

- forma sonatowa w arii operowej i uwerturze (sinfonii włoskiej)

- elementy formy sonatowej w koncercie

- rondo sonatowe

Bibliography: (in Polish)

Chodkowski A., Teoria formy sonatowej Francesco Galeazziego i jej

zastosowanie do analizy dzieł Haydna i Mozarta, “Muzyka” XXXVI nr 4,

s. 69-76

2. Forma sonatowa. Teoria, pojęcia, analiza, CEA, ZPSM im. F. Chopina,

Warszawa 1999 (w tym A.Chodkowski, Historia teorii formy allegra

sonatowego, J. Mianowski, Istota formy sonatowej)

3. Forma sonatowa. Metody analizy, CEA, ZPSM im. F. Chopina,

Warszawa 1999 (m.in. A. Chodkowski, O pojęciach tematu, tematu

muzycznego, materiału tematycznego; W. Nowik, Koncepcja formy

sonatowej A. Reichy)

4. Komarnicki K., Ryszka-Komarnicka A., Włoski typ formy sonatowej na

przykładzie sonat fortepianowych Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Res

Facta Nova” 10(19) 2008, s. 165-174

5. Ratner L. G., Classic Music: Expression, Form and Style, Schirmer

Books 1980

6. Rosen Ch., Sonata Forms, New York-London, 1980, 1988

IM UW, Wwa 2004, s. 327-342

7. Ryszka-Komarnicka A., Elementy formy sonatowej w ariach

trzyczęściowych w opisie Francesco Galeazziego (1796), w: Mozart i

współcześni. Muzyka w Europie środkowej w XVIII wieku, red. R. D. Golianek,

B. Stróżyńska, Łódź: AM w Łodzi, 2007, s. 115-127

8. Schmidt-Beste Th., The Sonata, Cambridge University Press, 2011

Learning outcomes: (in Polish)

1. studenci zapoznają się z podstawowymi problemami analizy formy sonatowej epoki klasycyzmu jako specyficznego rodzaju wielkiej formy dwuczęściowej;

2. umieją też rozpoznawać właściwe dla niej elementy w innych formach

i gatunkach muzycznych (takich jak trzyczęściowa aria, forma ritornelowa w koncercie, rondo, uwertura operowa), wiedząc iż formasonatowa kształtowała się równolegle również na ich gruncie;

3. potrafią zastosować otrzymany aparat analityczny w praktyce, tj. podejmują próby samodzielnego analizowania formy wskazanych utworów muzycznych (lub części utworów cyklicznych), przestawiane następnie w formie pisemnej

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

1. aktywne uczestniczenie w zajęciach

2. samodzielna analiza wybranej kompozycji

3. lektura wybranych tekstów

Practical placement: (in Polish)

Brak.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 15 places more information
Coordinators: Tomasz Górny
Group instructors: Tomasz Górny
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)