University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

From music history issues

General data

Course ID: 3106-ZAHIM-KON
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: From music history issues
Name in Polish: Z zagadnień historii muzyki
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) I rok II st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla I r. studiów stacjonarnych II stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

The aim of the classes is to read, analyze and interpret selected cultural texts relating to the musical traditions of a selected region of Central-Eastern Europe, characterized by representative features both in the local and universal domain.

Full description:

The subject of this year's edition are the musical traditions of old Silesia considered from the perspective of cultural institutions in which various forms of sound art were cultivated. The most important institutions for cultivating music there included diocesan and monastic churches, Evangelical and Reformed congregations, humanist circles and educational institutions of various levels, ensembles subordinated to the administration of city magistrates, and bands of princes and dignitaries of church hierarchy. The mentioned cultural institutions will be discussed from a diachronic perspective, which will allow tracing the dynamics of historical processes of tradition modification and drawing conclusions.

Bibliography:

Gustav Bauch, Geschichte des Breslauer Schulwesens in der Zeit der Reformation, Breslau: Verein für Geschichte Schlesiens 1911 (Codex Diplomaticus Silesiae, 26);

Emil Bohn, Die musikalischen Handschriften des XVI und XVII Jahrhunderts in der Stadtbibliothek zu Breslau, Breslau: Commissions-Verlag von Julius Hainauer 1890;

Antonio Chemotti, The Hymnbook of Valentin Triller (Wroclaw 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Warsaw: Instytut Sztuki PAN 2020;

Fritz Feldmann, Die schlesische Kirchenmusik im Wandel der Zeiten, Lübeck: Unser Weg 1975 (Das evangelische Schlesien, Band 6, Teil 2);

Paweł Gancarczyk, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2021;

Lothar Hoffman-Erbrecht, Geistliche Musik in Schlesien, Dülmen: Laumann-Verlag 1988;

Lothar Hoffman-Erbrecht (ed.), Schlesisches Musiklexikon, Wißner-Verlag 2001;

Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa 2013;

Tomasz Jeż, Śląska Republika Muzyki. Muzyczne imaginaria nadodrzańskich humanistów, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika 2024;

Anna Mańko-Matysiak, Schlesische Gesangbücher: Eine hymnologische Quellenstudie, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2005;

Remigiusz Pośpiech, Muzyka wielogłosowa w celebracji eucharystycznej na Śląsku w XVII I XVIII wieku, Opole: Redakcja Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego 2004;

Hans Adolf Sander, Beiträge zur Geschichte des Lutherischen Gottesdienstes und der Kirchenmusik in Breslau. Die lateinischen Haupt- und Nebengottesdienste im 16. und 17. Jahrhundert, Breslau: Priebatsch 1937;

Rudolf Walter, Musikgeschichte des Zisterzienserklosters Grüssau: Von Anfang des 18. Jahrhunderts bis zur Aufhebung im Jahre 1810 Kassel etc.: Bärenreiter 1996 (Musik des Ostens, 15);

Barbara Wiermann, Die Entwicklung vokal-instrumentalen Komponierens im protestantischen Deutschland bis zur Mitte des 17. Jahrhunderts (Abhandlungen zur Musikgeschichte, 14), Göttingen: Vandenhoek & Ruprecht 2002.

Learning outcomes:

1. Acquiring extensive knowledge on musical culture institutions examined from a local and universal perspective;

2. The ability to confront historico-musical phenomena from various historical periods and cultural institutions;

3. Ability to analyze and interpret source texts relating in different way to the history of music.

Assessment methods and assessment criteria:

The condition for passing the classes is attendance, absences require justification.

The subject ends with an exam that tests general knowledge of the topics discussed during classes.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Szymon Paczkowski
Group instructors: Szymon Paczkowski
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

Tematem cyklu zajęć „Z zagadnień historii muzyki” przewidzianych w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 będą symfonie Ludwiga van Beethovena – historia ich powstania, analiza ich warstwy muzycznej, ich wpływ na rozwój muzyki w wiekach XIX-XXI oraz znaczenie dla historii kultury w ogóle. Planowane jest szczegółowe omówienie wszystkich symfonii tego kompozytora oraz analityczne ich wysłuchanie i zapoznanie się z ich partyturami.

Full description: (in Polish)

Symfonie Ludwiga van Beethovena należą do kanonu najważniejszych dzieł w historii w muzyki światowej. Ewolucja tego gatunku w twórczości Beethovena odzwierciedla dynamikę przemian, jakie nastąpiły nie tylko w symfonice przełomu wieków XVIII i XIX, ale też uzmysławia drogi przejścia od estetyki klasycyzmu do estetyki romantyzmu. Każda z symfonii Beethovena stanowi swoisty kamień milowy w rozwoju tej formy, ale takie dzieła jak Symfonia „Eroica” (nr 3), V Symfonia c-moll, VI Symfonia F-dur „Pastoralna”, VII Symfonia A-dur i wreszcie IX Symfonia d-moll z jej kantatowym finałem zawierającym tekst „Ody do radości” F. Schillera traktowane były zarówno przez samego Beethovena, jak i jego następców jako swoiste studia możliwości estetycznych gatunku. Wzorce ustanowione przez Beethovena w jego symfoniach powielane były mniej lub bardziej twórczo przez cały wiek XIX, a nawet w wieku XX. Dlatego szczegółowe zapoznanie się z tymi kompozycjami pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy rozwoju historii muzyki w wiekach XIX i XX, gdyż wpływu Beethovena na kolejne generacje kompozytorów nie sposób przecenić. Twórczość symfoniczna Beethovena omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne, itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Beethovena. Słuchacze wykładu zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii symfonii w wieku XIX, problematykę rozwoju orkiestry i orkiestracji, koncepcję allegra sonatowego i szerzej – formy sonatowej. Zajęcia będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD w realizacjach najwybitniejszych dyrygentów i orkiestr.

Bibliography: (in Polish)

Literatura ogólna:

George R. Marek, Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972

Constantin Floros, Beethovens Eroica und Prometheus-Musik, Wilhelmshaven 1978,

Gleen Stanley (red.), Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Oliver Korte, Albrecht Riethmüller (red.), Beethovens Orchestermusik und Konzerte. Das Hanbdbuch, Laaber: Laaber Verlag 2013

Artykuły osobowe w encyklopediach i leksykonach, m.in.: Irena Poniatowska, Beethoven, Ludwig van [hasło], w: Encyklopedia PWM, „AB”. Część Biograficzna, Elżbieta Dziębowska (red.), Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1979, s. 223-251

Literatura źródłowa: Ludwig van Beethoven, Konversationshefte, t. 1-8, Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1976

Ludwig van Beethoven, Ein Skizzenbuch, Gustav Nottebohm (red.), Leipzig: Breitkof & Härtel, 1865 (dostępne online na portalu ISMPL)

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Tomasz Jeż
Group instructors: Tomasz Jeż
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Examination
Short description: (in Polish)

Tematem cyklu zajęć „Z zagadnień historii muzyki” przewidzianych w semestrze zimowym roku akademickiego 2023/24 będą symfonie Ludwiga van Beethovena – historia ich powstania, analiza ich warstwy muzycznej, ich wpływ na rozwój muzyki w wiekach XIX-XXI oraz znaczenie dla historii kultury w ogóle. Planowane jest szczegółowe omówienie wszystkich symfonii tego kompozytora oraz analityczne ich wysłuchanie i zapoznanie się z ich partyturami.

Full description: (in Polish)

Symfonie Ludwiga van Beethovena należą do kanonu najważniejszych dzieł w historii w muzyki światowej. Ewolucja tego gatunku w twórczości Beethovena odzwierciedla dynamikę przemian, jakie nastąpiły nie tylko w symfonice przełomu wieków XVIII i XIX, ale też uzmysławia drogi przejścia od estetyki klasycyzmu do estetyki romantyzmu. Każda z symfonii Beethovena stanowi swoisty kamień milowy w rozwoju tej formy, ale takie dzieła jak Symfonia „Eroica” (nr 3), V Symfonia c-moll, VI Symfonia F-dur „Pastoralna”, VII Symfonia A-dur i wreszcie IX Symfonia d-moll z jej kantatowym finałem zawierającym tekst „Ody do radości” F. Schillera traktowane były zarówno przez samego Beethovena, jak i jego następców jako swoiste studia możliwości estetycznych gatunku. Wzorce ustanowione przez Beethovena w jego symfoniach powielane były mniej lub bardziej twórczo przez cały wiek XIX, a nawet w wieku XX. Dlatego szczegółowe zapoznanie się z tymi kompozycjami pozwoli studentom lepiej zrozumieć mechanizmy rozwoju historii muzyki w wiekach XIX i XX, gdyż wpływu Beethovena na kolejne generacje kompozytorów nie sposób przecenić. Twórczość symfoniczna Beethovena omawiana będzie chronologicznie, w szerokim kontekście intelektualnym, historycznym i muzycznym, w jakim poszczególne dzieła powstawały. Ich omówienie uwzględniać będzie kwestie źródłowe, stylistyczne, światopoglądowe, kulturowe, teoretyczne, itd. Przybliżony i objaśniony zostanie specyficzny język dźwiękowy Beethovena. Słuchacze wykładu zostaną też wprowadzeni w podstawy teorii symfonii w wieku XIX, problematykę rozwoju orkiestry i orkiestracji, koncepcję allegra sonatowego i szerzej – formy sonatowej. Zajęcia będą ilustrowane partyturami oraz nagraniami CD w realizacjach najwybitniejszych dyrygentów i orkiestr.

Bibliography: (in Polish)

Literatura ogólna:

George R. Marek, Beethoven. Biografia geniusza, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1972

Constantin Floros, Beethovens Eroica und Prometheus-Musik, Wilhelmshaven 1978,

Gleen Stanley (red.), Cambridge Companion to Beethoven, Cambridge: Cambridge University Press, 2000

Oliver Korte, Albrecht Riethmüller (red.), Beethovens Orchestermusik und Konzerte. Das Hanbdbuch, Laaber: Laaber Verlag 2013

Artykuły osobowe w encyklopediach i leksykonach, m.in.: Irena Poniatowska, Beethoven, Ludwig van [hasło], w: Encyklopedia PWM, „AB”. Część Biograficzna, Elżbieta Dziębowska (red.), Kraków: Polskie Wydawnictwo Muzyczne 1979, s. 223-251

Literatura źródłowa: Ludwig van Beethoven, Konversationshefte, t. 1-8, Leipzig: VEB Deutscher Verlag für Musik, 1976

Ludwig van Beethoven, Ein Skizzenbuch, Gustav Nottebohm (red.), Leipzig: Breitkof & Härtel, 1865 (dostępne online na portalu ISMPL)

O wybranych pracach szczegółowych, artykułach i przyczynkach powiązanych z omawianymi dziełami słuchacze wykładu będą informowani na bieżąco podczas zajęć.

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)