University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History Of Polish Music - the 20th and 21st centuries.

General data

Course ID: 3106-ZDMPXXiXXI
Erasmus code / ISCED: 03.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0215) Music and performing arts The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History Of Polish Music - the 20th and 21st centuries.
Name in Polish: Zarys dziejów muzyki polskiej XX i XXI w.
Organizational unit: Institute of Musicology
Course groups: (in Polish) III rok I st. Muzykologia
(in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III r. studiów stacjonarnych I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

The lecture is an overview of the main currents in Polish music of the 20th and 21st centuries. This will be presented in the context of stylistic and aesthetic phenomena characteristic of Western European music and on the examples of works by the most outstanding Polish composers. Classes are intended to deepen the knowledge gained in lecture.

Full description:

The lecture is a survey of the main trends in Polish music of the 20th and 21st centuries. This will be presented chronologically, in the context of European stylistic, aesthetic and technical phenomena (e.g. neo-classicism, dodecaphony and serialism, aleatorism, sonoristics/sonorism) which are typical for this period, as well as on the examples of works by the most outstanding Polish composers, e.g. Witold Lutosławski, Andrzej Panufnik, Henryk Mikołaj Górecki, Kazimierz Serocki, Tadeusz Baird. The composers of the "Stalowa Wola Generation", female composers and selected representatives of younger generations of artists will also be considered.

Classes are intended to deepen the knowledge gained in lecture through listening and analysis.

Bibliography:

Selection:

– K. Baculewski: Historia muzyki polskiej, t. VII: Współczesność. Część I : 1939-1974. Warszawa 1996.

– J. Cegiełła: Szkice do autoportretu polskiej muzyki współczesnej. Kraków 1976.

– J. M. Chomiński: Muzyka Polski Ludowej. Warszawa 1968.

– S. Dąbek: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku. Warszawa 1996.

– K. Droba, T.Malecka, K.Szwajgier (red.): Muzyka polska 1945-1995. Kraków 1996.

– E. Dziębowska (red): Polska współczesna kultura muzyczna 1944-64. Kraków 1968.

– Z. Helman: Neoklasycyzm w muzyce polskiej, Kraków 1985.

– I. Lindstedt: Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001.

– I. Lindstedt: Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Warszawa 2010.

– B. Mika, Cytat w muzyce polskiej XX wieku. Kraków 2008.

–. J.Miklaszewska: Minimalizm w muzyce polskiej. Kraków 2003.

– J. Paja-Stach: Muzyka polska od Paderewskiego do Pendereckiego, Kraków 2009.

– L. Polony ( red.): Muzyka w kontekście kultury. Spotkania muzyczne w Baranowie 1976. Kraków 1978.

– V. Przech: Polska twórczość na fortepian solo 1956-1985. Nowatorskie kierunki i techniki., Bydgoszcz 2004.

– P. Strzelecki „Nowy romantyzm” w twórczości kompozytorów polskich po 1975 roku, Kraków 2006.

– K.Tarnawska-Kaczorowska ( red.) Muzyka źle obecna, t. I i II, , Warszawa 1989

– T. A. Zieliński Spotkania z muzyką współczesną. Kraków 1977.

Learning outcomes:

After completing the course student:

- has a basic knowledge in the field of Polish 20th- and 21st music history;

- has structured detailed knowledge in the field of Polish 20th- and 21st music history.

Assessment methods and assessment criteria:

Students will take an oral exam which will proof the gained knowledge and an aural test.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Lecture, 30 hours, 10 places more information
Coordinators: Iwona Lindstedt
Group instructors: Iwona Lindstedt
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Lecture - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)