Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Modułowy przedmiot fakultatywny:Psycholingwistyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3200-L1-MPF-PLG
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Języki obce Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Modułowy przedmiot fakultatywny:Psycholingwistyka
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

.

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zapoznanie studentów z rozwojem, zakresem badań i dokonaniami psycholingwistyki, interdyscyplinarnej dziedziny zajmującej się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesami ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, oraz ich biologicznymi, neurofizjologicznymi i kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami.

Pełny opis:

Zapoznanie studentów z rozwojem, zakresem badań i dokonaniami psycholingwistyki, interdyscyplinarnej dziedziny zajmującej się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesami ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, oraz ich biologicznymi, neurofizjologicznymi i kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami. Program semestralny obejmuję:

a. powstanie i rozwój psycholingwistyki; definicje; zakres badań; metody badań

b. współczesne uwarunkowania psycholingwistyki; powiązania z filozofią, antropologią, socjologią, programowaniem komputerowym, psychiatrią, retoryką i innymi dziedzinami wiedzy;

c. psycholingwistyka a rozwój wybranych teorii językoznawczych (np. teorii transformacyjno-generatywnej, kognitywnej, neurokognitywnej);

d. biologiczne uwarunkowania języka ludzkiego; poglądy na filogenezę języka; porozumiewanie się ludzi a porozumiewanie się zwierząt;

e. neurofizjologiczne podstawy językowego funkcjonowania człowieka; metody badań neurofizjologicznych; teorie lokalizacyjne i przetwarzania rozproszonego;

f. kulturowo-społeczne uwarunkowania językowego funkcjonowania człowieka; hipoteza relatywizmu językowego;

g. percepcja mowy; aspekty fizyczne, fizjologiczne, neurologiczne, sensoryczne, poznawcze i afektywne percepcji; czynniki wyznaczające spostrzeganie: uwaga, stałość, motywacja, organizacja, nastawienie, uczenie się;

h. produkcja mowy; wytwarzanie dźwięków mowy; modele produkowania mowy;

i. rozwój języka w ontogenezie; uniwersalne fazy akwizycji języka; rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej; kompetencja komunikacyjna a dyskurs;

j. indywidualne różnice w akwizycji języka; zaburzenia w akwizycji języka: fonologiczne, gramatyczne, pragmatyczne;

k. bilingwizm; rodzaje bilingwizmu; podstawowe czynniki warunkujące rodzaj bilingwizmu;

l. uczenie się języka drugiego/obcego; czynniki wpływające na proces uczenia się języka drugiego/obcego; porównanie akwizycji języka pierwszego i drugiego z uczeniem się języka drugiego/obcego;

m. komunikacja werbalna i niewerbalna; cechy uniwersalne i kulturowo specyficzne; społeczne i indywidualne cechy komunikacji werbalnej i niewerbalnej; kłamstwo; komunikacja intra- a interkulturowa;

n. język a tożsamość w odniesieniu do dwu-/wielojęzyczności;

Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny

Literatura:

a. Field, John (2004) PSYCHOLINGUISTICS: THE KEY CONCEPTS. Routledge: London (if available)

b. Fletcher, Paul and Brian Mac Whinney, eds.(1995) THE HANDBOOK OF CHILD LANGUAGE. Blackwell: Oxford

c. Hoffman, Charlotte (1991) AN INTRODUCTION TO BILINGUALISM. Longman: London/New York

d. Kess, Joseph F. (1992) PSYCHOLINGUISTICS. PSYCHOLOGY, LINGUISTICS AND THE STUDY OF NATURAL LANGUAGE. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia

e. Lust, Barbara (2006) CHILD LANGUAGE. ACQUISITION AND GROWTH. Cambridge: CUP

f. Paradis, Michael (2004) A NEUROLINGUISTIC THEORY OF BILINGUALISM. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia

g. O'Grady, William (2005) HOW CHILDREN LEARN LANGUAGE. Cambridge University Press: Cambridge

h. Stilwell Peccei, Jean (2006) CHILD LANGUGAGE. London and New York: Routledge

Efekty uczenia się:

- ma wiedzę na temat rozwoju, zakresu badań i dokonań psycholingwistyki jako dziedziny interdyscyplinarnej

- zna i rozumie procesy psychologiczne związane z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesy ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka,

- zna i rozumie ich uwarunkowania biologiczne, neurofizjologiczne i kulturowo-społeczne

Metody i kryteria oceniania:

Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Szupica-Pyrzanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Szupica-Pyrzanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-16 - 2026-06-07
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Szupica-Pyrzanowska
Prowadzący grup: Małgorzata Szupica-Pyrzanowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-7 (2025-06-25)