Modułowy przedmiot fakultatywny:Psycholingwistyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L1-MPF-PLG |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Modułowy przedmiot fakultatywny:Psycholingwistyka |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | . |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z rozwojem, zakresem badań i dokonaniami psycholingwistyki, interdyscyplinarnej dziedziny zajmującej się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesami ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, oraz ich biologicznymi, neurofizjologicznymi i kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami. |
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z rozwojem, zakresem badań i dokonaniami psycholingwistyki, interdyscyplinarnej dziedziny zajmującej się procesami psychologicznymi związanymi z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesami ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, oraz ich biologicznymi, neurofizjologicznymi i kulturowo-społecznymi uwarunkowaniami. Program semestralny obejmuję: a. powstanie i rozwój psycholingwistyki; definicje; zakres badań; metody badań b. współczesne uwarunkowania psycholingwistyki; powiązania z filozofią, antropologią, socjologią, programowaniem komputerowym, psychiatrią, retoryką i innymi dziedzinami wiedzy; c. psycholingwistyka a rozwój wybranych teorii językoznawczych (np. teorii transformacyjno-generatywnej, kognitywnej, neurokognitywnej); d. biologiczne uwarunkowania języka ludzkiego; poglądy na filogenezę języka; porozumiewanie się ludzi a porozumiewanie się zwierząt; e. neurofizjologiczne podstawy językowego funkcjonowania człowieka; metody badań neurofizjologicznych; teorie lokalizacyjne i przetwarzania rozproszonego; f. kulturowo-społeczne uwarunkowania językowego funkcjonowania człowieka; hipoteza relatywizmu językowego; g. percepcja mowy; aspekty fizyczne, fizjologiczne, neurologiczne, sensoryczne, poznawcze i afektywne percepcji; czynniki wyznaczające spostrzeganie: uwaga, stałość, motywacja, organizacja, nastawienie, uczenie się; h. produkcja mowy; wytwarzanie dźwięków mowy; modele produkowania mowy; i. rozwój języka w ontogenezie; uniwersalne fazy akwizycji języka; rozwój kompetencji językowej i kompetencji komunikacyjnej; kompetencja komunikacyjna a dyskurs; j. indywidualne różnice w akwizycji języka; zaburzenia w akwizycji języka: fonologiczne, gramatyczne, pragmatyczne; k. bilingwizm; rodzaje bilingwizmu; podstawowe czynniki warunkujące rodzaj bilingwizmu; l. uczenie się języka drugiego/obcego; czynniki wpływające na proces uczenia się języka drugiego/obcego; porównanie akwizycji języka pierwszego i drugiego z uczeniem się języka drugiego/obcego; m. komunikacja werbalna i niewerbalna; cechy uniwersalne i kulturowo specyficzne; społeczne i indywidualne cechy komunikacji werbalnej i niewerbalnej; kłamstwo; komunikacja intra- a interkulturowa; n. język a tożsamość w odniesieniu do dwu-/wielojęzyczności; Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach, egzamin ustny |
Literatura: |
a. Field, John (2004) PSYCHOLINGUISTICS: THE KEY CONCEPTS. Routledge: London (if available) b. Fletcher, Paul and Brian Mac Whinney, eds.(1995) THE HANDBOOK OF CHILD LANGUAGE. Blackwell: Oxford c. Hoffman, Charlotte (1991) AN INTRODUCTION TO BILINGUALISM. Longman: London/New York d. Kess, Joseph F. (1992) PSYCHOLINGUISTICS. PSYCHOLOGY, LINGUISTICS AND THE STUDY OF NATURAL LANGUAGE. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia e. Lust, Barbara (2006) CHILD LANGUAGE. ACQUISITION AND GROWTH. Cambridge: CUP f. Paradis, Michael (2004) A NEUROLINGUISTIC THEORY OF BILINGUALISM. John Benjamins Publishing Company: Amsterdam/Philadelphia g. O'Grady, William (2005) HOW CHILDREN LEARN LANGUAGE. Cambridge University Press: Cambridge h. Stilwell Peccei, Jean (2006) CHILD LANGUGAGE. London and New York: Routledge |
Efekty uczenia się: |
- ma wiedzę na temat rozwoju, zakresu badań i dokonań psycholingwistyki jako dziedziny interdyscyplinarnej - zna i rozumie procesy psychologiczne związane z przetwarzaniem informacji językowych przez człowieka, tj. procesy ich odbioru, rozumienia, interpretacji, wytwarzania i komunikowania, zwłaszcza w odniesieniu do akwizycji i uczenia się języka, - zna i rozumie ich uwarunkowania biologiczne, neurofizjologiczne i kulturowo-społeczne |
Metody i kryteria oceniania: |
Wymagania dotyczące zaliczenia: aktywny udział w zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Szupica-Pyrzanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Szupica-Pyrzanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-16 - 2026-06-07 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 30 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Szupica-Pyrzanowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Szupica-Pyrzanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.