Didactics of the foreign language (German language B)
General data
Course ID: | 3200-L2-DYDN |
Erasmus code / ISCED: |
05.1
|
Course title: | Didactics of the foreign language (German language B) |
Name in Polish: | Dydaktyka języka B/C - niemiecki |
Organizational unit: | Faculty of Applied Linguistics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.00
|
Language: | German |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student zrealizował kursy z programu nakładki nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i podstaw dydaktyki oraz Wstęp do glottodydaktyki. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka obcego w przedszkolu i szkole podstawowej. Omawiane są metody pracy z uczniami, materiały dydaktyczne oraz formy ćwiczeń. Studenci zapoznawani są z metodami pracy z uczniami w wieku przedszkolnym i szkolnym (szkoła podstawowa), a także z metodami rozwijania sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym w przedszkolu i szkole podstawowej. |
Full description: |
(in Polish) I część Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami wczesnego uczenia się i nauczania języka drugiego / obcego z punktu widzenia współczesnej wiedzy lingwistycznej, psycholingwistycznej, socjolingwistycznej i neurolingwistycznej. Program semestralny obejmuje następującą problematykę: • Charakterystyka rozwojowa dzieci w zakresie pierwszego języka i konsekwencje / implikacje dla wczesnej dydaktyki języka drugiego / języków obcych. • Lingwistyczne podstawy uczenia języków obcych na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. • Wczesny początek nauki języka drugiego / języków obcych – kiedy? jak? dlaczego? – postulaty glottodydaktyczne. • Wczesna nauka języka obcego czy wychowanie dwujęzyczne? • Bogate środowisko uczenia języka drugiego/obcego. • Shared reading a rozwój kompetencji języka drugiego/obcego: wyniki eksperymentu glottodydaktycznego. II część • Specyfika lekcji języka niemieckiego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym • Specyficzna struktura lekcji przedszkolnej i wczesnoszkolnej • Typy lekcji języka niemieckiego możliwe do zrealizowania w nauczaniu wczesnoszkolnym • Nauczanie sprawności językowych w oparciu o gry i zabawy. • Podręczniki i pomoce naukowe do nauczania języka niemieckiego oraz nauka doboru i własnoręcznego przygotowywania materiałów dydaktycznych • Metody nauczania języków obcych i techniki nauczania elementów języka nadające się do zastosowania wobec młodszych uczniów • Wykorzystanie tzw. inteligencji wielorakich w procesie nauczania języków. • Konspekty lekcji i scenariusze lekcji • Sposoby oceniania młodszych uczniów, systemy nagród, ocena opisowa. III część - zajęcia online Celem kursu jest zapoznanie studentów metodami integracji technik pracy nad językiem w praktyce edukacyjnej oraz wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności korzystania z różnorodnych materiałów dydaktycznych odpowiednich do wieku ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tematy: 1. Organizacja pracy w grupie dziecięcej 2. Wykorzystanie bajek i dramy 3. Wykorzystanie wierszy, rymowanek i piosenek 4. Wykorzystanie technik plastycznych i rękodzieła 5. Wykorzystanie gier 6. Wykorzystanie ICT i multimediów 7. Ocenianie małych dzieci Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin (część I i część II)* albo (część I, część II i część III)** Przygotowanie do zajęć 25 godzin Przygotowanie do egzaminu 5 godzin Razem 60 godz Uwaga: *Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela języka angielskiego jako pierwszego przedmiotu realizują część I i część II. **Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela z dwóch przedmiotów (jednym z przedmiotów jest język angielski) realizują wszystkie trzy części. |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura podstawowa: • Butzkamm W. (2002), Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen u. Basel.Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa. • Genesee F. (1987), Learning through Two Languages. Studies of Immersion and Bilingual Education, Cambridge. • Genesee, F. (1991), Second Language Learning in School Setting: Lessons from Immersion, w: Reynolds, A.G., Bilingualism, Multiculturalism, and Second Language Learning. The McGill Conference in Honour of Wallace E. Lambert, Lawrence Erlbaum Associates, London, s. 183-202. • Gogolin I. (1995) Fremdsprachen im Vorschul- und Primarbereich, w: Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen/Basel, s. 104-109. • Gogolin I. (2003) Interkulturelle Erziehung und das Lehren und Lernen fremder Sprachen, w: Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen/Basel, s. 96-102. • Kersten K. (2013), Ins Sprachbad eintauchen, [w:] Gehirn und Geist 6/2013, www.gehirn-und-geist.artikel/1191470, s. 40-43. • Lang, E. (2014), Teoria i praktyka nauczania języków obcych w szkole podstawowej. Lingwistyczne i dydaktyczne podstawy koncepcji programu nau zania języka angielskiego i francuskiego w klasach I-IV, w: Dakowska M., Olpińska M., Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu i w szkole. Studia Naukowe IKLA 22, Warszawa, s. 47-67, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii. Literatura uzupełniająca: • Arnau J. (1994), Teacher-Pupil Communication When Commencing Catalan Immersion Programs, [w:] Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Ch. Lauren (red.), Vaasa, s. 47-76. • Baetens Beardsmore, Hugo (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon. • Day E. M., Shapson S. M. (1996), , Studies in Immersion Education, Clevedon. • Kwiecińska, U. (2015), Jak bawić się z dzieckiem przygotowując je do nauki, Materiały informacyjne dla rodziców, Szkoła Podstawowa nr 86 im. Bronisława Czecha, Warszawa. • Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa. • Olpińska M. (2009), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i koncepcji glottodydaktycznych, tom 9 serii Języki. Kultury. Teksty. Wiedza. Grucza F., Lukszyn J. (red. Serii), Warszawa. • Olpińska M. (2006), Untersuchungsbericht. Leistungen von Kindern in der bilingualen Gruppe im Kindergarten Nr. 4 in Olesno, [w:] Studia Niemcoznawcze, tom XXXII, s. 839-84. • Olpińska, M. (2013), Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu, Studia Naukowe IKLA 9, Warszawa, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy- serii. • Olpińska, M. (2014), Wczesny początek nauki języków obcych: kiedy? Jak? Dlaczego? Postulaty glottodydaktyczne, Trendy 1/2014, ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?Id=610. • Papert S. (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa. • Promoting language learning and linguistic diversity, An action plan 2004-06 (2004), Office for Official Publications of the European Communities, European Commission. • Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004), Psycholinguistik Tübingen,. • Rieck B.-O. (1989) Natürlicher Zweitspracherwerb bei Arbeitsemigranten. Eine Langzeituntersuchung, Frankfurt am Main. • Snow C.E., Hoefnagel-Höhle M. (1978) The Critical Period for Language Acquisition: Evidence from Second Language Learning, w: Child Development 49, s. 1114-1128. • Wode H. (1998), Bilinguale Kindergärten: Wieso? Weshalb? Warum?, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Kiel. • Wode, H. (2000), Mehrsprachigkeit durch bilinguale • Kindergärten, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Sokrates Comenius, Kiel. • Wode, H. (2004), Frühes (Fremd)Sprachen lernen. Englisch ab Kita und Grundschule: Warum? Wie? Was bringt es? Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen FMKS e.V, Kiel. Wybrane podręczniki do nauki języka obcego, np. • Grucza, B. I in. (2001), Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 1 semestr I, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa. • Heath, J. (2013), My World 1 Student’s Book, National Geographic Learning, Cengage Learning, Wyd. Nowa Era, Warszawa. • Selby, C. (2012), Playtime A, Oxford University Press, Oxford. Wybrane podręczniki do nauczania zintegrowanego, np.: • Gawrońska, B., Raczek, E. (2013), Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne, Karty 1 i 2, wsip, Warszawa. • Elementarz XXI wieku, klasa I, Dzień odkrywców, ćwiczenia. Autorzy: Ewa Hryszkiewicz, Barbara Stępień. Red. serii: Bożena Gepert. Warszawa: Nowa Era, 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po ukończeniu przedmiotu student: w zakresie wiedzy: • zna metody i techniki pracy glottodydaktycznej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym • zna materiały przydatne do pracy nad językiem obcym odpowiednie dla tej grupy wiekowej • zna cyfrowe zasoby sieci przydatne do nauczania i uczenia się języka angielskiego odpowiednie dla tej grupy wiekowej w zakresie umiejętności: • potrafi planować lekcję językową dla tej grupy wiekowej • umie określić i wprowadzić w życie cele lekcji: językowe, komunikacyjne i międzykulturowe • potrafi praktycznie stosować strategie nauczania systemów językowych i sprawności odpowiednio do cech i wieku uczniów • potrafi dobrać metody i techniki nauczania odpowiednio do potrzeb uczniów w tym wieku • stosuje różnorodne materiały dydaktyczne • umie ocenić przydatność edukacyjną nowych materiałów i narzędzi • umie organizować pracę na lekcji językowej odpowiednio do wieku uczniów w zakresie postaw: • rozpoznaje potrzeby uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym • dopasowuje metody i techniki do różnych sytuacji edukacyjnych • przyjmuje postawę dobrego nauczyciela - przewodnika i pomocnika w uczeniu się języków • jest zainteresowany innowacjami dydaktycznymi i własnym rozwojem zawodowym • rozumie znaczenie kompetencji międzykulturowej w posługiwaniu się językiem niemieckim. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Egzamin pisemny oraz Egzamin ustny: Przygotowanie ćwiczeń z wykorzystaniem omawianych narzędzi (np. bajki, piosenki, gry) i prezentacja końcowa: konspekt lekcji dla wybranej grupy uczniów wraz z materiałami. Kryteria oceniania 100%-93,3% 5 93%- 86,6% 4,5 86%-76,6% 4 76%-70% 3,5 69%-60% 3 |
Practical placement: |
(in Polish) do kursu nie są przypisane praktyki |
Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)
Time span: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Magdalena Olpińska-Szkiełko | |
Group instructors: | Magdalena Olpińska-Szkiełko | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.