University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Didactics of the foreign language (German language B)

General data

Course ID: 3200-L2-DYDN
Erasmus code / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Education, not further defined The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Didactics of the foreign language (German language B)
Name in Polish: Dydaktyka języka B/C - niemiecki
Organizational unit: Faculty of Applied Linguistics
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: German
Type of course:

obligatory courses
pedagogical qualifications

Prerequisites (description):

(in Polish) Student zrealizował kursy z programu nakładki nauczycielskiej z zakresu psychologii, pedagogiki i podstaw dydaktyki oraz Wstęp do glottodydaktyki.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia dotyczą metodyki nauczania języka obcego w przedszkolu i szkole podstawowej. Omawiane są metody pracy z uczniami, materiały dydaktyczne oraz formy ćwiczeń.

Studenci zapoznawani są z metodami pracy z uczniami w wieku przedszkolnym i szkolnym (szkoła podstawowa), a także z metodami rozwijania sprawności mówienia i rozumienia ze słuchu w języku obcym w przedszkolu i szkole podstawowej.

Full description: (in Polish)

I część

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z zagadnieniami wczesnego uczenia się i nauczania języka drugiego / obcego z punktu widzenia współczesnej wiedzy lingwistycznej, psycholingwistycznej, socjolingwistycznej i neurolingwistycznej.

Program semestralny obejmuje następującą problematykę:

• Charakterystyka rozwojowa dzieci w zakresie pierwszego języka i konsekwencje / implikacje dla wczesnej dydaktyki języka drugiego / języków obcych.

• Lingwistyczne podstawy uczenia języków obcych na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

• Wczesny początek nauki języka drugiego / języków obcych – kiedy? jak? dlaczego? – postulaty glottodydaktyczne.

• Wczesna nauka języka obcego czy wychowanie dwujęzyczne?

• Bogate środowisko uczenia języka drugiego/obcego.

• Shared reading a rozwój kompetencji języka drugiego/obcego: wyniki eksperymentu glottodydaktycznego.

II część

• Specyfika lekcji języka niemieckiego w nauczaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym

• Specyficzna struktura lekcji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

• Typy lekcji języka niemieckiego możliwe do zrealizowania w nauczaniu wczesnoszkolnym

• Nauczanie sprawności językowych w oparciu o gry i zabawy.

• Podręczniki i pomoce naukowe do nauczania języka niemieckiego oraz nauka doboru i własnoręcznego przygotowywania materiałów dydaktycznych

• Metody nauczania języków obcych i techniki nauczania elementów języka nadające się do zastosowania wobec młodszych uczniów

• Wykorzystanie tzw. inteligencji wielorakich w procesie nauczania języków.

• Konspekty lekcji i scenariusze lekcji

• Sposoby oceniania młodszych uczniów, systemy nagród, ocena opisowa.

III część - zajęcia online

Celem kursu jest zapoznanie studentów metodami integracji technik pracy nad językiem w praktyce edukacyjnej oraz wyposażenie studenta w wiedzę i umiejętności korzystania z różnorodnych materiałów dydaktycznych odpowiednich do wieku ucznia w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Tematy:

1. Organizacja pracy w grupie dziecięcej

2. Wykorzystanie bajek i dramy

3. Wykorzystanie wierszy, rymowanek i piosenek

4. Wykorzystanie technik plastycznych i rękodzieła

5. Wykorzystanie gier

6. Wykorzystanie ICT i multimediów

7. Ocenianie małych dzieci

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach 30 godzin (część I i część II)* albo (część I, część II i część III)**

Przygotowanie do zajęć 25 godzin

Przygotowanie do egzaminu 5 godzin

Razem 60 godz

Uwaga:

*Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela języka angielskiego jako pierwszego przedmiotu realizują część I i część II.

**Studenci przygotowujący się do zawodu nauczyciela z dwóch przedmiotów (jednym z przedmiotów jest język angielski) realizują wszystkie trzy części.

Bibliography: (in Polish)

Literatura podstawowa:

• Butzkamm W. (2002), Psycholinguistik des Fremdsprachenunterrichts, Tübingen u. Basel.Dakowska M. (2001), Psycholingwistyczne podstawy dydaktyki języków obcych, Warszawa.

• Genesee F. (1987), Learning through Two Languages. Studies of Immersion and Bilingual Education, Cambridge.

• Genesee, F. (1991), Second Language Learning in School Setting: Lessons from Immersion, w: Reynolds, A.G., Bilingualism, Multiculturalism, and Second Language Learning. The McGill Conference in Honour of Wallace E. Lambert, Lawrence Erlbaum Associates, London, s. 183-202.

• Gogolin I. (1995) Fremdsprachen im Vorschul- und Primarbereich, w: Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen/Basel, s. 104-109.

• Gogolin I. (2003) Interkulturelle Erziehung und das Lehren und Lernen fremder Sprachen, w: Bausch K.-R., Christ H., Krumm H.-J. (red.), Handbuch Fremdsprachenunterricht, Tübingen/Basel, s. 96-102.

• Kersten K. (2013), Ins Sprachbad eintauchen, [w:] Gehirn und Geist 6/2013, www.gehirn-und-geist.artikel/1191470, s. 40-43.

• Lang, E. (2014), Teoria i praktyka nauczania języków obcych w szkole podstawowej. Lingwistyczne i dydaktyczne podstawy koncepcji programu nau zania języka angielskiego i francuskiego w klasach I-IV, w: Dakowska M., Olpińska M., Edukacja dwujęzyczna w przedszkolu i w szkole. Studia Naukowe IKLA 22, Warszawa, s. 47-67, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy-serii.

Literatura uzupełniająca:

• Arnau J. (1994), Teacher-Pupil Communication When Commencing Catalan Immersion Programs, [w:] Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Ch. Lauren (red.), Vaasa, s. 47-76.

• Baetens Beardsmore, Hugo (red.) (1993), European Models of Bilingual Education, Multilingual Matters Ltd., Clevedon.

• Day E. M., Shapson S. M. (1996), , Studies in Immersion Education, Clevedon.

• Kwiecińska, U. (2015), Jak bawić się z dzieckiem przygotowując je do nauki, Materiały informacyjne dla rodziców, Szkoła Podstawowa nr 86 im. Bronisława Czecha, Warszawa.

• Lauren Ch. (red.) (1994), Evaluating European Immersion Programs. From Catalonia to Finland, Tutkimuksia No 185, Vaasa.

• Olpińska M. (2009), Nauczanie dwujęzyczne w świetle badań i koncepcji glottodydaktycznych, tom 9 serii Języki. Kultury. Teksty. Wiedza. Grucza F., Lukszyn J. (red. Serii), Warszawa.

• Olpińska M. (2006), Untersuchungsbericht. Leistungen von Kindern in der bilingualen Gruppe im Kindergarten Nr. 4 in Olesno, [w:] Studia Niemcoznawcze, tom XXXII, s. 839-84.

• Olpińska, M. (2013), Wychowanie dwujęzyczne w przedszkolu, Studia Naukowe IKLA 9, Warszawa, https://portal.uw.edu.pl/web/snikla/tomy- serii.

• Olpińska, M. (2014), Wczesny początek nauki języków obcych: kiedy? Jak? Dlaczego? Postulaty glottodydaktyczne, Trendy 1/2014, ORE, Warszawa, http://www.bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?Id=610.

• Papert S. (1996), Burze mózgów. Dzieci i komputery, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa.

• Promoting language learning and linguistic diversity, An action plan 2004-06 (2004), Office for Official Publications of the European Communities, European Commission.

• Rickheit G., Sichelschmidt L., Strohner H. (2004), Psycholinguistik Tübingen,.

• Rieck B.-O. (1989) Natürlicher Zweitspracherwerb bei Arbeitsemigranten. Eine Langzeituntersuchung, Frankfurt am Main.

• Snow C.E., Hoefnagel-Höhle M. (1978) The Critical Period for Language Acquisition: Evidence from Second Language Learning, w: Child Development 49, s. 1114-1128.

• Wode H. (1998), Bilinguale Kindergärten: Wieso? Weshalb? Warum?, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Kiel.

• Wode, H. (2000), Mehrsprachigkeit durch bilinguale

• Kindergärten, Englisches Seminar und Zentrum für Mehrsprachigkeit und Sprachkontakt der Universität Kiel, Sokrates Comenius, Kiel.

• Wode, H. (2004), Frühes (Fremd)Sprachen lernen. Englisch ab Kita und Grundschule: Warum? Wie? Was bringt es? Verein für frühe Mehrsprachigkeit an Kindertageseinrichtungen und Schulen FMKS e.V, Kiel.

Wybrane podręczniki do nauki języka obcego, np.

• Grucza, B. I in. (2001), Dein Deutsch. Podręcznik do nauki języka niemieckiego w szkole podstawowej, klasa 1 semestr I, Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt, Warszawa.

• Heath, J. (2013), My World 1 Student’s Book, National Geographic Learning, Cengage Learning, Wyd. Nowa Era, Warszawa.

• Selby, C. (2012), Playtime A, Oxford University Press, Oxford.

Wybrane podręczniki do nauczania zintegrowanego, np.:

• Gawrońska, B., Raczek, E. (2013), Tropiciele. Roczne przygotowanie przedszkolne, Karty 1 i 2, wsip, Warszawa.

• Elementarz XXI wieku, klasa I, Dzień odkrywców, ćwiczenia. Autorzy: Ewa Hryszkiewicz, Barbara Stępień. Red. serii: Bożena Gepert. Warszawa: Nowa Era, 2014.

Learning outcomes: (in Polish)

Po ukończeniu przedmiotu student:

w zakresie wiedzy:

• zna metody i techniki pracy glottodydaktycznej z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

• zna materiały przydatne do pracy nad językiem obcym odpowiednie dla tej grupy wiekowej

• zna cyfrowe zasoby sieci przydatne do nauczania i uczenia się języka angielskiego odpowiednie dla tej grupy wiekowej

w zakresie umiejętności:

• potrafi planować lekcję językową dla tej grupy wiekowej

• umie określić i wprowadzić w życie cele lekcji: językowe, komunikacyjne i międzykulturowe

• potrafi praktycznie stosować strategie nauczania systemów językowych i sprawności odpowiednio do cech i wieku uczniów

• potrafi dobrać metody i techniki nauczania odpowiednio do potrzeb uczniów w tym wieku

• stosuje różnorodne materiały dydaktyczne

• umie ocenić przydatność edukacyjną nowych materiałów i narzędzi

• umie organizować pracę na lekcji językowej odpowiednio do wieku uczniów

w zakresie postaw:

• rozpoznaje potrzeby uczniów w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

• dopasowuje metody i techniki do różnych sytuacji edukacyjnych

• przyjmuje postawę dobrego nauczyciela - przewodnika i pomocnika w uczeniu się języków

• jest zainteresowany innowacjami dydaktycznymi i własnym rozwojem zawodowym

• rozumie znaczenie kompetencji międzykulturowej w posługiwaniu się językiem niemieckim.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Egzamin pisemny oraz

Egzamin ustny: Przygotowanie ćwiczeń z wykorzystaniem omawianych narzędzi (np. bajki, piosenki, gry) i prezentacja końcowa: konspekt lekcji dla wybranej grupy uczniów wraz z materiałami.

Kryteria oceniania

100%-93,3% 5

93%- 86,6% 4,5

86%-76,6% 4

76%-70% 3,5

69%-60% 3

Practical placement: (in Polish)

do kursu nie są przypisane praktyki

Classes in period "Summer semester 2024/25" (future)

Time span: 2025-02-17 - 2025-06-08
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Magdalena Olpińska-Szkiełko
Group instructors: Magdalena Olpińska-Szkiełko
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)