Gramatyka opisowa języka francuskiego (B)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3200-L2-GOBF |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka francuskiego (B) |
Jednostka: | Wydział Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | francuski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Student powinien posiadać znajomość pojęć z zakresu gramatyki języka francuskiego. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z tematyką Gramatyli Opisowej: jej zagadnieniami i kierunkami. Kurs zapoznaje studentów z cechami systemu gramatycznego: częściami mowy i grupami wyrazowymi przez nie utworzonymi. |
Pełny opis: |
Kurs zapoznaje studentów z podstawowymi pojęciami w gramatyce opisowej języka francuskiego (o silnie zaznaczonym podejściu funkcjonalnym, składniowym i morfologicznym). Zasadniczą część kursu stanowi przegląd podstawowych cech systemu gramatycznego języka francuskiego, w tym (i) głównych części mowy i związanych z nimi grup wyrazowych; (ii) podstawowych wzorców zdaniowych; (iii) funkcji dyskursywnych zasadniczych typów zdań głównych: (iv) gramatycznych, semantycznych oraz pragmatycznych aspektów związków między zdaniami głównymi i składowymi; (v) gramatycznych środków służących dystrybucji informacji w zdaniu oraz poza nim. Tematyka pierwszej części kursu obejmuje przede wszystkim zagadnienia z zakresu GN, GV, jak również wprowadzenie aparatu opisowego nawiasowego. |
Literatura: |
1 J. DUBOIS, Grammaire structurale du français (3 ouvrages : le nom, le verbe, la phrase), Larousse, 1969. 2. R. ELUERD, Grammaire descriptive de la langue française, Arman Colin, 2012. 3. M. GREVISSE, Le bon usage, 12ème éd. refondue par A. Goosse, éd. Duculot, Paris, 1986. 4. M. RIEGEL, J.-C. PELLAT, R. RIOUL, Grammaire méthodique du français, P.U.F., Paris, 1994, et collection « Quadrige », 2001. 5. R.L. WAGNER, J. PINCHON, Grammaire du français classique et moderne, Hachette, Paris, 1962. 6. H. WEINRICH, Grammaire textuelle du français, Didier Hatier, 1989. |
Efekty uczenia się: |
Na końcu semestru, student umie rozpoznać podstawowe częsci zdania w wypowiedzi; Wie jakie są możliwości budowy i rozszerzenia GN; Rozumie zasadę przepisania struktury zdań; |
Metody i kryteria oceniania: |
- egzamin semestralny - dwie nieusprawiedliwione nieobecności |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.