(in Polish) Emisja głosu
General data
Course ID: | 3201-EMCI-EG-PL |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Emisja głosu |
Organizational unit: | Institute of Applied Linguistics |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
2.50
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia służą zdobyciu umiejętności bezpiecznego i skutecznego posługiwania się głosem w pracy tłumacza. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych oraz poprawę techniki mówienia. |
Full description: |
(in Polish) Podczas zajęć realizowane są następujące zagadnienia: 1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego. 2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu. 3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu. 4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem: • technika Aleksandra, • relaks Jacobsona, • trening autogenny Schulza 5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu: • rozluźnianie żuchwy • otwieranie gardła • kontrola klatki piersiowej 6. Ćwiczenia oddechowe. • ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego. • wydłużanie fazy wydechowej. • praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego. • rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji 7. Ustalenie średnicy głosu. 8. Miękki atak dźwięku. 9. Poszukiwanie rezonansu w ciele. • praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego. • pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych). 10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych. 11. Doskonalenie techniki mówienia: • właściwa artykulacja samogłosek • precyzja w artykulacji spółgłosek • unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych • unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych • praca nad intonacją 12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej • wymowa samogłosek nosowych • wymowa głosek podwojonych. • rozziew samogłoskowy • upodobnienia i uproszczenia dopuszczalne w wymowie wzorcowej • akcent wyrazowy 13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi 14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu, cechy artykulacji oraz elementy mowy ciała istotne w pracy tłumacza oraz podczas wystąpień publicznych. 15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy zawodowej. |
Bibliography: |
(in Polish) • Bednarek J., 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław • Ciecierska- Zajdel B., 2012 Trening głosu, Edgard, Warszawa • Linklater K., 2012, Uwolnij swój głos, PWST, Kraków • Logopedia artystyczna, 2016, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk • Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, 2011, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP, Łódź, • Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków • Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk • Toczyska B., 2016, Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk • Walczak- Deleżyńska M., 2001, Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA Student: • Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu. • Zna zasady i sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych. • Zna zasady poprawnej wymowy. • Zna zasady higieny pracy głosem. UMIEJĘTNOŚCI Student: • Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych.. POSTAWY Student: • Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji. • Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy. • Ma świadomość wagi jakości głosu i artykulacji w pracy tłumacza. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Kontrola obecności, ocena ciągła |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W CW
TH FR |
Type of class: |
Classes, 30 hours
|
|
Coordinators: | Agnieszka Biernacka | |
Group instructors: | Joanna Wyszyńska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Classes - Grading |
Copyright by University of Warsaw.