University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Emisja głosu

General data

Course ID: 3201-EMCI-EG-PL
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Emisja głosu
Organizational unit: Institute of Applied Linguistics
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 2.50 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia służą zdobyciu umiejętności bezpiecznego i skutecznego posługiwania się głosem w pracy tłumacza. Mają na celu zwiększenie możliwości głosowych poprzez pogłębienie świadomości ciała, wypracowanie właściwego toru oddechowego, korektę nieprawidłowych nawyków fonacyjnych oraz poprawę techniki mówienia.

Full description: (in Polish)

Podczas zajęć realizowane są następujące zagadnienia:

1. Budowa i funkcjonowanie aparatu głosowego, oddechowego i artykulacyjnego.

2. Uwarunkowania prawidłowej emisji głosu.

3. Ćwiczenia usprawniające partie ciała odpowiedzialne za tworzenie głosu.

4. Ćwiczenia relaksacyjne, przygotowujące ciało do pracy z głosem:

• technika Aleksandra,

• relaks Jacobsona,

• trening autogenny Schulza

5. Ćwiczenia rozluźniające obszary tworzenia głosu:

• rozluźnianie żuchwy

• otwieranie gardła

• kontrola klatki piersiowej

6. Ćwiczenia oddechowe.

• ustalenie właściwego, przeponowo- żebrowego toru oddechowego.

• wydłużanie fazy wydechowej.

• praca nad wykorzystaniem podparcia oddechowego.

• rozwijanie umiejętności właściwego gospodarowania powietrzem podczas fonacji

7. Ustalenie średnicy głosu.

8. Miękki atak dźwięku.

9. Poszukiwanie rezonansu w ciele.

• praca nad wykorzystywaniem rezonatora piersiowego.

• pobudzanie rezonatorów nasady (głowowych).

10. Ćwiczenia usprawniające motorykę narządów artykulacyjnych.

11. Doskonalenie techniki mówienia:

• właściwa artykulacja samogłosek

• precyzja w artykulacji spółgłosek

• unikanie nadmiernych upodobnień i uproszczeń grup spółgłoskowych

• unikanie redukcji spółgłosek wygłosowych

• praca nad intonacją

12. Praca nad wdrożeniem zasad poprawnej wymowy polskiej

• wymowa samogłosek nosowych

• wymowa głosek podwojonych.

• rozziew samogłoskowy

• upodobnienia i uproszczenia dopuszczalne w wymowie wzorcowej

• akcent wyrazowy

13. Wzbogacanie plastyczności głosu i ekspresji wypowiedzi

14. Głos jako narzędzie pracy. Brzmienie głosu, cechy artykulacji oraz elementy mowy ciała istotne w pracy tłumacza oraz podczas wystąpień publicznych.

15. Zasady bezpiecznego posługiwania się głosem w pracy zawodowej.

Bibliography: (in Polish)

• Bednarek J., 2002, Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław

• Ciecierska- Zajdel B., 2012 Trening głosu, Edgard, Warszawa

• Linklater K., 2012, Uwolnij swój głos, PWST, Kraków

• Logopedia artystyczna, 2016, red. B. Kamińska, S. Milewski, Harmonia Universalis, Gdańsk

• Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, 2011, red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, IMP, Łódź,

• Tarasiewicz B., 2003, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Universitas, Kraków

• Toczyska B., 2007, Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk

• Toczyska B., 2016, Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Harmonia Universalis, Gdańsk

• Walczak- Deleżyńska M., 2001, Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA

Student:

• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.

• Zna zasady i sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych i artykulacyjnych.

• Zna zasady poprawnej wymowy.

• Zna zasady higieny pracy głosem.

UMIEJĘTNOŚCI

Student:

• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych..

POSTAWY

Student:

• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji.

• Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy.

• Ma świadomość wagi jakości głosu i artykulacji w pracy tłumacza.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Kontrola obecności, ocena ciągła

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Agnieszka Biernacka
Group instructors: Joanna Wyszyńska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)