Literature theory and literary research methodology
General data
Course ID: | 3202-2ZUSPL1E |
Erasmus code / ISCED: |
09.204
|
Course title: | Literature theory and literary research methodology |
Name in Polish: | Teoria literatury i metodologia badań literackich |
Organizational unit: | Institute of Russian Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Uczestnik zajęć winien posiadać wiedzę przewidzianą programem Wstępu do literaturoznawstwa, rozeznanie w zagadnieniach poetyki opisowej. Pożądana jest znajomość kursu historii filozofii, a także zaliczenie zajęć z historii literatury, obejmujących różne odcinki procesu historycznoliterackiego. |
Short description: |
Students of the literary study track are familiarised with the essential trends and theories in literary studies over the centuries (with special regard to approaches and works of Russian scholars). |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów-literaturoznawców z podstawowymi kierunkami i teoriami w badaniach literackich na przestrzeni wieków (ze szczególnym uwzględnieniem stanowisk i prac rosyjskich). Program zajęć obejmuje następujące zagadnienia: Metodologia badań literackich i jej miejsce w nauce o literaturze. Istota i funkcje sztuki w ujęciu Arystotelesa (pojęcie mimesis, katharsis). Poetyka klasycyzmu. Kant. Hegel. Kierunki romantyczne (niemiecka szkoła romantyczna, angielska szkoła romantyczna). Kierunki pozytywistyczne. Rosyjska myśl literaturoznawcza (W. Bieliński, N. Czernyszewski, D. Pisariew, A. Grigoriew, akademickie szkoły XIX wieku). Przełom antypozytywistyczny (neoidealizm niemiecki; bergsonowska koncepcja dzieła literackiego i krytyki literackiej; ekspresjonistyczny nurt badań – B. Croce). Rosyjska szkoła formalna – Opojaz, Moskiewskie Koło Lingwistyczne (teoria języka poetyckiego; teoria prozy; Eichenbaum, Szkłowski, Tynianow, Jakobson, Żyrmunski, Tomaszewski. Dzieło literackie w fenomenologicznej koncepcji Ingardena. Psychoanaliza w badaniach literackich - koncepcje Z. Freuda, C.G. Junga; G. Bachelarda. Propozycje metodologiczne M. Bachtina. Strukturalizm – założenia i postulaty badawcze (praska szkoła językoznawcza; badania semiotyczne i semiologiczne – szkoła tartuska i ośrodek francuski). Najnowsze tendencje w badaniach literackich za granicą. |
Bibliography: |
Akademičeskie školy v russkom literaturovedenii, (red.) P.A. Nikolaev, Moskva 1975. A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Kraków 2006. Literatura.Teoria. Metodologia, (red.) D. Ulicka. Wydanie trzecie zmienione i uzupelnione, Warszawa 2006. Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Wydanie III rozszerzone, Warszawa 1995. P.A. Nikolaev, A.S. Kurilov, A. L. Grušinin, Istorija russkogo literaturovedenija, Moskva 1980. Teoretycznoliterackie tematy i problemy, Warszawa 2003. Teoria badań literackich za granicą. Antologia. Oprac. S. Skwarczyńska, t. I, Kraków 1966, t. II, Kraków 1974. Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 1-3. Oprac. H. Markiewicz, Kraków 1976. Rosyjska szkoła stylistyki. Wybór tekstów i oprac. M.R. Mayenowa, Warszawa 1978. Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, (red.) M. Głowiński,. Markiewicz, Wrocław 1977. Teorie literatury XX wieku pod red. A. Burzyńskiej i M.P. Markowskiego. Antologia, Kraków 2006. Problemy teorii literatury. Seria 2. Wyboru dokonał H. Markiewicz, Wrocław 1976. Problemy teorii literatury. Seria 3. Prace z lat 1975-1984. Wyboru dokonał H. Markiewicz, Wrocław 1988. Prace metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, (red.) H. Markiewicz, J. Sławiński, Kraków 1976. Wybrane pozycje z serii wydawniczej PIW-u: „Biblioteka Krytyki Współczesnej” (Eichenbaum, Łotman, Bachtin i in.). |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zyskuje świadomość literaturoznawczą. Uczestnik zajęć umie scharakteryzować różne koncepcje dzieła oraz wyrosłe na ich gruncie propozycje badawcze. Umie wskazać podstawowe typy metod badawczych. Posiada szerszy zasób kategorii analitycznych możliwych do zastosowania w badaniu dzieła. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Uczestnictwo w zajęciach, ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność). Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym |
Practical placement: |
not applicable |
Copyright by University of Warsaw.