Rosyjska myśl filozoficzna I
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3202-S2ORF21e |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.1
|
Nazwa przedmiotu: | Rosyjska myśl filozoficzna I |
Jednostka: | Katedra Rusycystyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Tematyka zajęć obejmuje w pierwszym rzędzie myśl rosyjską od Czaadajewa do tzw. srebrnego wieku (początek wieku XX), z prezentacją – na ile to możliwe – całego bogactwa stanowisk, aczkolwiek również ze wstępnymi oraz podsumowującymi odwołaniami do myśli staroruskiej i XVIII-wiecznej. |
Pełny opis: |
I. Zagadnienia wstępne - Filozofia – kilka spraw podstawowych - Historyczna i kulturowa specyfika Rosji II. Początki myśli rosyjskiej - Myśl staroruska - Filozofia XVIII wieku (Skoworoda, Radiszczew, Nowikow) III. Filozofia XIX wieku - Filozofia rosyjska a główne nurty filozofii europejskiej - Czaadajew - Słowianofile (I. Kiriejewski, A. Chomiakowa, K. Aksakow) - Okcydentaliści (W. Bieliński, A. Hercen, M. Bakunin) - Oświecicielstwo i nihilizm (N. Czernyszewski, D. Pisariew) - Narodnictwo (M. Bakunin, P. Ławrow, P. Tkaczow) - Filozofia idealistyczna (P. Jurkiewicz) - Konserwatywna filozofia historii (N. Danilewski, K. Leontjew) - Sołowjow (także Dostojewski, Tołstoj) - Liberalizm i filozofia prawa (B. Cziczerin, P. Nowgorodcew, S. Hessen) - Marksizm przedrewolucyjny (Plechanow, wczesny Lenin) - Filozofia religijna („srebrny wiek”) (Bierdiajew, Bułgakow, Rozanow) |
Literatura: |
Ogólna: 1. Евлампиев И., История русской метафизики в XIX–XX веках, т. 1-2, С.-Петербург 2000. 2. Зеньковский В., История русской философии, т. 1-2, Paris 1948-1950, Ленинград 1991. 3. Хоружий С., После перерыва. Пути русской философии, С.-Петербург 1994. 4. Bierdiajew N., Rosyjska idea, Warszawa 1987. 5. Dobieszewski J., Absolut i historia. W kręgu myśli rosyjskiej, Kraków 2012. 6. Krzemień W., Filozofia w cieniu prawosławia, Warszawa 1979. 7. Mazurek S., Rosyjski renesans religijno-filozoficzny. Próba syntezy, Warszawa 2008. 8. Walicki A., Zarys myśli rosyjskiej. Od Oświecenia do renesansu religijno-filozoficznego, Kraków 2005. Szczegółowa 1. F. Stiepun, Niemiecki romantyzm i rosyjskie słowianofilstwo, w: F. Stiepun, Życie a twórczość, Warszawa 1999. 2. W. Sołowjow, Trzy siły, „Przegląd filozoficzno-literacki”, N. 2, 2002. 3. B. Jegorow, Słowianofilstwo – okcydentalizm – kulturologia, w: Semiotyka dziejów Rosji, Łódź 1993). 4. R. Pipes, Rosja carów, Warszawa 1990. 5. J. Nowosielski, Inność prawosławia, Warszawa 1991. 6. A. Chomiakow, List do redaktora „L’Union chretienne” o znaczeniu słów „katolicki” i „soborowy”, w: Wokół słowianofilstwa, Warszawa 1998. 7. J. Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, Białystok 1998. 8. C. Wodziński, Św. Idiota, Gdańsk 2000, 9. W. Sołowjow, Bizantynizm i Rosja, „Pismo literacko-artystyczne”, N. 11-12, 1988; 10. J Bardach, Trzeci Rzym w myśli rosyjskiej (schyłek XIX-XX wiek), w: Historia, idee, polityka, Warszawa 1995. 11. Rosyjska myśl filozoficzna i społeczna (1825-1861), red. A. Walicki, Warszawa 1961). 12. F. Dostojewski, Bracia Karamazow, rozdziały: Bunt, Wielki Inkwizytor). 13. M. Bachtin, Problemy poetyki Dostojewskiego, Warszawa 1970. 14. L. Tołstoj, Na czym polega moja wiara, w: Wokół Tołstoja i Dostojewskiego, Warszawa 2000. 15. I. Berlin, Jeż i lis, Warszawa 1993. 16. (N. Bierdiajew, Filozoficzna prawda i inteligencka racja, w: Drogowskazy. Zbiór rozpraw o inteligencji rosyjskiej, Warszawa 1986. 17. S. Mazurek, Odmienność idei nihilizmu w Rosji, "Res Publica nowa", N. 4, 1999. 18. P. Ławrow, Listy historyczne, w: Filozofia społeczna narodnictwa rosyjskiego, t. 1, Warszawa 1965, Listy 2, 3, 4. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student ma rozszerzoną wiedzę dotyczącą miejsca i znaczenia myśli rosyjskiej na tle i dla filozofii powszechnej; - Zna i rozumie wybrane kierunki i stanowiska filozofii rosyjskiej; - Ma szeroką znajomość i rozumie zależności między kształtowaniem się idei filozoficznych a zmianami w kulturze i społeczeństwie; Umiejętności: - Student wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje ze źródeł pisanych; - Samodzielnie zdobywa wiedzę i poszerza umiejętności badawcze oraz planuje projekty badawcze; - Precyzyjnie formułuje w mowie i na piśmie złożone problemy filozoficzne, stawia tezy i krytycznie je komentuje; Kompetencje społeczne: - Student ma pogłębioną świadomość znaczenia filozoficznej refleksji dla sfery moralnej i zagadnień społecznych. - Samodzielnie podejmuje i inicjuje działania komunikacyjne, dotyczące wymiany myśli; planuje i organizuje ich przebieg. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin ustny, kontrola obecności, uczestnictwo w dyskusjach, przeczytana lektura, referat. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.