University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Confrontative grammar of Polish and East Slavic languages

General data

Course ID: 3221-JPJO-GKJP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Confrontative grammar of Polish and East Slavic languages
Name in Polish: Gramatyka konfrontatywna języka polskiego i języków wschodniosłowiańskich
Organizational unit: Department of Belarusian Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Przedmiot zakłada przedstawienie podobieństw i różnic w budowie fonetycznej, gramatycznej, składniowej i leksykalnej języków słowiańskich, ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego i języków wschodniosłowiańskich.

Full description: (in Polish)

W trakcie zajęć zostają poddane analizie konfrontatywnej następujące zagadnienia:

1. Typologia lingwistyczna a analiza kontrastywna języków.

2. Rodzina języków słowiańskich.

3. Porównanie alfabetów języków słowiańskich.

4. Fonetyka i fonologia systemu wokalicznego i konsonantycznego języka polskiego i języków wschodniosłowiańskich w aspekcie synchronicznym.

5. Kategoria rodzaju i liczby rzeczownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

6. Porównanie rzeczowników dwurodzajowych i nieodmiennych w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

7. Wybrane zagadnienia analizy konfrontatywnej liczebników w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

8. Podstawy analizy konfrontatywnej fleksji rzeczownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

9. Analiza konfrontatywna wybranych zaimków w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

10. Podstawy analizy konfrontatywnej fleksji przymiotnika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

11. Wybrane zagadnienia analizy konfrontatywnej fleksji czasownika w języku polskim i językach wschodniosłowiańskich.

12. Podstawy opisu kontrastywnego systemów leksykalnych języka białoruskiego i rosyjskiego.

Nakład pracy studenta:

30 godzin w sali – 2 ECTS

120 godzin przygotowanie do zajęć i wykonywanie zadanych ćwiczeń – 6 ECTS

60 godzin przygotowania do egzaminu – 2 ECTS

Bibliography: (in Polish)

1 Mečkovskaja N.B., Obščeje jazykoznanije. Strukturnaja i social’naja tipologija jazykov, Moskva, 2009.

2. Zmarzer W., Podstawy analizy konfrontatywnej języków pokrewnych, Warszawa 1992.

3. Hryhor’jeva L.M. [red.], Suczasnaja belaruskaja mova, Minsk 2007.

4. Pianka, W., Gramatyka konfrontatywna języków słowiańskich, tom 1, Katowice, 2000.

5. Dalewska-Greń H., Języki słowiańskie, Warszawa, 2002.

6. Stieber Z., Zarys gramatyki porównawczej języków słowiańskich, Warszawa 1976.

7. Nagórko A., Podręczna gramatyka języka polskiego, Warszawa 2023.

8. A. Markowski, Kultura języka polskiego, Warszawa 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

-zdobywa niezbędne wiadomości z zakresu gramatyki funkcjonalnej języka polskiego,

-ma świadomość podobieństw i różnic w budowie gramatycznej języków słowiańskich,

UMIEJĘTNOŚCI:

-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,

-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,

-wykazuje się ciekawością, otwartością i szacunkiem wobec innych kultur,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego egzaminu:

- obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;

- terminowe wykonywanie prac domowych i testów kontrolnych.

Składniki oceny:

Na ocenę końcową składa się wynik końcowego egzaminu.

Kryteria oceny egzaminu przedstawione są w formie progów procentowych

(punkty uzyskane z pracy)

50% – 58% - 3 (ocena dostateczna)

59% - 67% - 3+ (ocena dostateczna plus)

68% - 76% - 4 (ocena dobra)

77% - 85% - 4+ (ocena dobra plus)

86% - 95 % - 5 (ocena bardzo dobra)

96% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 30 hours more information
Coordinators: Anna Siwirska
Group instructors: Anna Siwirska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Classes - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)