University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Teaching Polish to speakers of East Slavic languages

General data

Course ID: 3221-JPJO-JPJW
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Teaching Polish to speakers of East Slavic languages
Name in Polish: Nauczanie języka polskiego osób posługujących się językami wschodniosłowiańskimi
Organizational unit: Department of Belarusian Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 10.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom metodyki nauczania języka polskiego jako obcego w grupie użytkowników języków wschodniosłowiańskich.

Full description: (in Polish)

Na zajęciach zostaną omówione:

- różnice w systemie kształcenia w Polsce i na Wschodzie;

- kontekst nauczania języka polskiego imigrantów z Europy Wschodniej (Białorusini,

Ukraińcy, Rosjanie);

- różnice w podejściu do uczenia się języków obcych;

- rola języka pośrednika w nauczaniu JPJO;

- trudne miejsca w polszczyźnie dla Słowian wschodnich;

- najczęstsze błędy popełniane przez Słowian wschodnich w języku polskim i terapia

takich błędów;

- podstawowe zasady tworzenia planu kursu języka polskiego jako obcego (programy

nauczania, konspekty lekcji);

- zasady uczenia gramatyki i słownictwa (techniki nauczania sprawności i

podsystemów języka oraz zagadnień realioznawczych);

- pomoce dydaktyczne na różne poziomy;

- miejsce kultury w nauczaniu języka.

Bibliography: (in Polish)

- Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.

- Foland-Kugler, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa 1998.

- Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010.

- Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011.

- Kaleta R., Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Warszawa 2015.

- Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009.

- Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, Warszawa 1980.

- Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011

- Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

- Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006.

- Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

-zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych,

-ma świadomość podobieństw i różnic w budowie gramatycznej języków słowiańskich,

-orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego,

-ma świadomość, jakie są ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela języka polskiego jako obcego,

UMIEJĘTNOŚCI:

-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,

-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,

-jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach,

-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

- obecność na zajęciach;

- aktywność na zajęciach;

- egzamin ustny na podstawie przerobionych na zajęciach zagadnień.

99 – 100% - 5! (celujący)

93 - 98% - 5 (bardzo dobry)

87 - 92% - 4,5 (dobry plus)

77 - 86% - 4 (dobry)

71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus)

60 - 70% - 3 (dostateczny)

Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna)

Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach.

Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Anna Siwirska
Group instructors: Radosław Kaleta
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Examination
Seminar - Examination
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)