Teaching Polish to speakers of East Slavic languages
General data
Course ID: | 3221-JPJO-JPJW |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Teaching Polish to speakers of East Slavic languages |
Name in Polish: | Nauczanie języka polskiego osób posługujących się językami wschodniosłowiańskimi |
Organizational unit: | Department of Belarusian Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
10.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu przybliżenie studentom metodyki nauczania języka polskiego jako obcego w grupie użytkowników języków wschodniosłowiańskich. |
Full description: |
(in Polish) Na zajęciach zostaną omówione: - różnice w systemie kształcenia w Polsce i na Wschodzie; - kontekst nauczania języka polskiego imigrantów z Europy Wschodniej (Białorusini, Ukraińcy, Rosjanie); - różnice w podejściu do uczenia się języków obcych; - rola języka pośrednika w nauczaniu JPJO; - trudne miejsca w polszczyźnie dla Słowian wschodnich; - najczęstsze błędy popełniane przez Słowian wschodnich w języku polskim i terapia takich błędów; - podstawowe zasady tworzenia planu kursu języka polskiego jako obcego (programy nauczania, konspekty lekcji); - zasady uczenia gramatyki i słownictwa (techniki nauczania sprawności i podsystemów języka oraz zagadnień realioznawczych); - pomoce dydaktyczne na różne poziomy; - miejsce kultury w nauczaniu języka. |
Bibliography: |
(in Polish) - Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010. - Foland-Kugler, Uczymy polskiego na Wschodzie, Warszawa 1998. - Janowska I., Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków 2010. - Janowska I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2011. - Kaleta R., Polsko-białoruska lapsologia glottodydaktyczna, Warszawa 2015. - Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2009. - Lewandowski J. (red.), Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego. Wybór artykułów, Warszawa 1980. - Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1 - C2, pod red. I. Janowskiej, E. Lipińskiej, A. Rabiej, A. Seretny, P. Turka, Kraków 2011 - Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005. - Seretny A. (red.), Lipińska E. (red.), Z zagadnień dydaktyki języka polskiego jako obcego, Kraków 2006. - Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: -zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych, -ma świadomość podobieństw i różnic w budowie gramatycznej języków słowiańskich, -orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego, -ma świadomość, jakie są ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela języka polskiego jako obcego, UMIEJĘTNOŚCI: -umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny, -potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego, -jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach, -potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle, |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Metody i kryteria oceniania: - obecność na zajęciach; - aktywność na zajęciach; - egzamin ustny na podstawie przerobionych na zajęciach zagadnień. 99 – 100% - 5! (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4,5 (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) Poniżej 60% – 2,0 (ocena niedostateczna) Dopuszczalne są 2 nieobecności na zajęciach. Warunki zaliczenia poprawkowego są takie same. |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Anna Siwirska | |
Group instructors: | Radosław Kaleta | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.