University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Methods of teaching Polish as a foreign language

General data

Course ID: 3221-JPJO-MNJP
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Methods of teaching Polish as a foreign language
Name in Polish: Metody nauczania języka polskiego jako obcego
Organizational unit: Department of Belarusian Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 7.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia poświęcone metodom nauczania języka polskiego jako obcego; przygotowywaniu materiałów dydaktycznych, ćwiczeń gramatycznych i leksykalnych, rozwijaniu sprawności rozumienia ze słuchu oraz formułowania wypowiedzi pisemnych i ustnych.

Full description: (in Polish)

Przedmiot metodyczny, którego celem jest przedstawienie różnorodnych metod nauczania języka polskiego jako obcego ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki pracy z uczniem znającym min. jeden z języków wschodniosłowiańskich.

Na poszczególnych zajęciach słuchacze poznają zasady planowania pracy dydaktycznej, układania konspektu zajęć, odpowiedniego ułożenia aktywności oraz dopasowywania ćwiczeń do fazy lekcji.

Uczestnicy zajęć dowiedzą się także, jakie techniki nauczania stosować podczas doskonalenia poszczególnych sprawności językowych: słuchania, czytania ze zrozumieniem, pisania i mówienia. Szczegółowo zostaną omówione różnorodne typy zadań i ćwiczeń, które powinny pojawić się w materiałach dydaktycznych i podczas zajęć, m.in.: teksty do czytania z pytaniami na zrozumienie, nagrania, ćwiczenia wyrabiające dryl językowy, wprowadzanie nowej leksyki i gramatyki, utrwalenie słownictwa i konstrukcji gramatycznych, organizacja pracy w grupach na zajęciach, gry i zabawy językowe, element grywalizacji itd.

Duży nacisk na zajęciach będzie położy na to, aby uczyć leksyki i gramatyki w sposób skuteczny i ciekawy, dlatego też ważnym elementem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z zasadami przygotowania właściwych materiałów dydaktycznych zapewniających aktywny udział uczniów w zajęciach oraz kierowaniem uwagi uczniów podczas lekcji.

Przedmiot uwzględnia również przedstawienie podstawowych instrumentów pracy lektora języka polskiego jako obcego, takich jak dostępne na rynku podręczniki, materiały audiowizualne i multimedialne.

Nakład pracy studenta:

20 godzin w sali – 2 ECTS

60 godzin przygotowania do zajęć – 3 ECTS

20 godzin przygotowania konspektu własnych zajęć – 2 ECTS

Bibliography: (in Polish)

- Dąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., Co warto wiedzieć, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa 2010.

- Janowska I., Planowanie lekcji języka polskiego, Kraków 2010.

- Janowska I., Lipińska E., Rabiej A., Seretny A., Turek P., Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków 2016.

- Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2002.

- Lipińska E., Seretny A., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

- Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Warszawa 2003.

- Vademecum lektora języka polskiego jako obcego, pod red. B. Bartnickiej, L. Kacprzak i E. Rohozińskiej, Warszawa 1992.

- Podręczniki do nauki języka polskiego jako obcego (m.in. seria Hurra! Po polsku, Po polsku po Polsce, Polski na dobry start, Polski krok po kroku i in.)

Learning outcomes: (in Polish)

WIEDZA:

-zna różne metody, techniki i strategie nauczania języków obcych

-orientuje się psychologicznych uwarunkowaniach procesu uczenia się języka obcego,

UMIEJĘTNOŚCI:

-umie przygotować konspekt lekcji i zaplanować proces dydaktyczny,

-potrafi właściwie wybrać metody, podręczniki i materiały dydaktyczne adekwatne do poziomu znajomości języka polskiego,

-jest w stanie samodzielnie skonstruować atrakcyjne ćwiczenia na podstawie materiałów autentycznych,

-potrafi umiejętnie łączyć treści językowe i kulturowe w procesie nauczania języka polskiego jako obcego,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE:

-umie zintegrować grupę i stworzyć przyjazną atmosferę na zajęciach,

-potrafi zapobiegać nieporozumieniom wynikającym z różnic międzykulturowych i reagować na ewentualne konflikty na tym tle,

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Metody i kryteria oceniania:

Ocena końcowa składa się w 50% z oceny pracy bieżącej (obecność i aktywny udział w zajęciach) oraz w 50% z oceny samodzielnie przeprowadzonej krótkiej lekcji.

Przygotowanie konspektu własnej lekcji, przeprowadzeni lekcji na zajęciach i umiejętność obrony swojej pracy na forum - ocena bardzo dobra

Przygotowanie konspektu i przeprowadzeni lekcji na zajęciach w sposób wymagający nieznacznych poprawek, brak umiejętności obrony swojej pracy - ocena dobra

Przygotowanie konspektu i przeprowadzeni lekcji na zajęciach w sposób wymagający gruntownych poprawek, brak umiejętności obrony swojej pracy - ocena dobra- ocena dostateczna

Nieprzygotowanie lekcji lub konspektu - ocena niedostateczna

Student ma prawo do 1 nieusprawiedliwionej nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu nieobecności decyduje wykładowca.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)

Time span: 2023-10-01 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 20 hours more information
Coordinators: Anna Siwirska
Group instructors: Anna Siwirska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)