The situation of the Polish language in the region
General data
Course ID: | 3221-JPJO-SJPR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | The situation of the Polish language in the region |
Name in Polish: | Sytuacja języka polskiego w regionie |
Organizational unit: | Department of Belarusian Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Przedmiot przedstawiający sytuację języka polskiego w krajach sąsiednich, przede wszystkim na Białorusi, Ukrainie i w Rosji. Wykład ma za zadanie zapoznać studenta z aktualną sytuacją językową w Polsce z perspektywy polityki językowej, z uwzględnieniem aktualnych zjawisk zachodzących z jednej strony na postęp globalizacyjny, z drugiej zaś strony z uwagi na nasilającą się migrację ludności wschodniosłowiańskiej do naszego kraju (Białorusi, Ukrainy, Rosji). |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia teoretyczne będą dotyczyły definiowania języka, ujęcia języka polskiego w kontekście polityki językowej, jego statusu i sytuacji języków mniejszości w Polsce oraz poza granicami kraju. Oceniając ogólną sytuację języka polskiego zostanie przedstawiona jego kondycja oraz relacja z językami narodowymi w regionie. Omawiana problematyka wychodzi daleko poza dziedzinę lingwistyki i do rzetelnej analizy potrzebuje szerszego kontekstu, który dotyczyć będzie takich dziedzin jak historia, socjologia i kultura. Dlatego też w ramach oferowanych zajęć zostaną poruszone tematy ekstralingwistyczne, które miały i maja znaczący wpływ na rozwój sytuacji języka polskiego w regionie. Tematy: 1. Definicja języka i status polszczyzny. 2. Typologia odmian współczesnej polszczyzny: a) Odmiany systemowe. b) Odmiana mówiona a pisana języka. c) Odmiany funkcjonalne współczesnej polszczyzny. 3. Język polski na pograniczu: a) Polsko-białoruskim. b) Polsko-ukraińskim. c) Polsko-czeskim. d) Polsko-niemieckim. 4. Regionalizmy językowe. 5. Regionalizmy a kultura języka. 6. Przyszłość regionalizmów w języku polskim. NAKŁAD PRACY STUDENTA – BILANS PUNKTÓW ECTS Obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich: 8 godz. ECTS: 3, w tym: Udział w zajęciach 8 godz. - 1 ECTS Obciążenie studenta związane z nauką samodzielną (w tym przygotowanie do zajęć): 8 godz. i przygotowanie do egzaminu 8 godz. - 2 ECTS RAZEM obciążenie studenta na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich oraz związane z nauką samodzielną: 24 godz. ECTS: 3 |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Kucharczyk R., Wpływ regionalnych odmian języka na współczesną polszczyznę potoczną, Kraków 2018. 2. Kurkowska H., Polityka językowa a zróżnicowanie społeczne współczesnej polszczyzny, [w:] Polszczyzna ludzi myślących, wybór i opracowanie H. Jadacka i A.Markowski, Warszawa 1991. 3. Olszewski B., Kilka uwag o prawnej ochronie języka polskiego, Wrocław 2009. 4. Pawłowski A., Pejzaż językowy Polski współczesnej: polszczyzna, języki obce, języki mniejszościowe, Wrocław 2019. 5. Polszczyzna mówiona ogólna i regionalna, pod red. Bogusława Dunaja i Macieja Raka, Kraków 2009. 6. Sytuacja języków mniejszościowych i regionalnych w Europie. Wymiar finansowy. Rekomendacje dla Polski, opracowanie zbiorowe, Biuro Analiz i Dokumentacji, Kancelaria senatu, Warszawa 2015. 7. Twarowska A., Przemiany języka polskiego w aspekcie kultury globalnej i społeczeństwa informacyjnego, Białystok 2020. 8. Wilkoń A., Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000. 9. Zdancewicz T., Wpływy białoruskie w polskich gwarach pod Sejnami, Poznań 1966. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: -uzyskuje obszerną wiedzę na temat kultury polskiej, ze szczególnym uwzględnieniem historii, literatury i filmu, -ma świadomość, jakie są ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania pracy w zawodzie nauczyciela języka polskiego jako obcego, UMIEJĘTNOŚCI: -potrafi umiejętnie łączyć treści językowe i kulturowe w procesie nauczania języka polskiego jako obcego, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: -zachęca i motywuje studentów do nauki języka polskiego i poznawania kultury polskiej, -jest świadoma / świadomy swojej roli ambasadorki / ambasadora kultury polskiej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Sprawdzian zaliczeniowy składający się z pytań otwartych i zamkniętych, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych: 60% – 68% - 3 (ocena dostateczna) 69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus) 78% - 86% - 4 (ocena dobra) 87% - 95% - 4+ (ocena dobra plus) 96% - 98 % - 5 (ocena bardzo dobra) 99% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem) |
Classes in period "Academic year 2023/24" (in progress)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Lecture, 8 hours
|
|
Coordinators: | Anna Siwirska | |
Group instructors: | Volha Tratsiak | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Examination
Lecture - Grading |
Copyright by University of Warsaw.