(in Polish) Białoruski teatr: walka o tożsamość i narodziny narodu
General data
Course ID: | 3221-S1-FBA-BTWT11 |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Białoruski teatr: walka o tożsamość i narodziny narodu |
Organizational unit: | Department of Belarusian Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
3.00
|
Language: | Polish |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zaznajomienie studentów z rozwojem kultury oraz teatru białoruskiego w XIX-na początku XX wieku, ze specyfiką sztuki teatru, pokazanie jego rozwoju i ewolucji. Rola teatru w kształtowaniu tożsamości i języka białoruskiego. Uwaga zostanie skupiana na najważniejszych zjawiska oraz postaciach. |
Full description: |
(in Polish) Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów ze specyfiką białoruskiego teatru (z uwzględnieniem tła historycznego i społeczno-politycznego) w kontekście rozwoju teatru europejskiego. W ramach zajęć omawiane są następujące zagadnienia: 1. Batlejka, teatr szkolny, teatr dworski. 2. Teatr amatorski. 3. Wincenty Dunin-Marcinkiewicz jako dramaturg. 4. Teatr miejski w Mińsku. 5. Ihnat Bujnicki jako reformator teatru. 6. Teatralny ruch amatorski na ziemiach białoruskich końca 19-początku 20 ww. 7. Kształtowanie się profesjonalnego teatru białoruskiego. 8. Białoruski Teatr Narodowy (1920-1930). 9. Uładzisłau Hałubok jako dramaturg i reżyser. 10. Franciszek Alachnowicz: kształtowanie się „nowego” teatru. |
Bibliography: |
(in Polish) Balme Christopher, Wprowadzenie do nauki o teatrze, Warszawa 2002. • Braun K., Wielka Reforma Teatru w Europie: ludzie, idee, zdarzenia, Wrocław 1984. • Hìstoryâ belaruskaga tèatra u troh tamah. T. 1, Belaruskì tèatr ad vytokaŭ da Kastryčnìka 1917 g. Mìnsk 1983. • Historia teatru (red. John Russel Brown), Warszawa 1999: 13-48; 107-141; 220-254; 341-379. • Hrèstamatyâ pa gìstoryì belaruskaga tèatra ì dramaturgìì : u troch tamach. T. 1, Ad vytokaǔ - da pačatku XX stagoddzja Mìnsk 1997 • Kudliński Tadeusz, Vademecum teatromana, Warszawa 1976. • Moskwin Andriej, Ihnat Bujnicki jako jeden z pierwszych twórców teatru białoruskiego, [w:] "Studia Teatralne Europy Środkowo-Wschodniej”, t. 1 (2020): 27-49. Moskwin Andriej, Teatr białoruski 1920-1930: odrodzenie i zagłada. Warszawa: Bel Studio, 2013. • Pavis Patrice, Słownik terminów teatralnych, Wrocław 2002. • Popiel Jacek, Historia dramatu. Antyk – średniowiecze, Kraków 2000. • Raszewski Zbigniew, Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990. • Słownik wiedzy o kulturze, Warszawa 2009. • Słownik wiedzy o teatrze (red. D. Kosiński), Bielsko-Biała 2005, s. 7-174. • Wiedza o kulturze. Podręcznik (red. R. Chymkowski, W. Dudzik, M. Wójtowski), Warszawa 2003: 125-148. • Wiedza o kulturze. Część III. Teatr w kulturze. Zagadnienia i wybór tekstów. Warszawa 1991. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie: - w zaawansowanym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną badań kulturoznawczych (K1_W02), - zaawansowanym stopniu terminologię kulturoznawczą (K1_W04) -w zaawansowanym stopniu proces historycznoliteracki oraz rozumie wpływ przemian historyczno-kulturowych na jego rozwój (K1_W07) - w zaawansowanym stopniu główne kierunki rozwoju badań kulturoznawczych i najważniejsze współczesne nurty(K1_W10) Student potrafi: - wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje z wykorzystaniem źródeł różnojęzycznych, w tym źródeł internetowych (K1_U01) - formułować i analizować problemy badawcze z zakresu kulturoznawstwa, dobierać metody i narzędzia badawcze (K1_U03) - posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla kulturoznawstwa w czasie komunikowania się z otoczeniem oraz w czasie debat i dyskusji(K1_U05) - rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę i interpretację w szerszym kontekście(K1_U06) - merytorycznie argumentować oraz formułować wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów w języku polskim i obcym(K1_U08) - planować i organizować pracę indywidualną oraz współdziałać w zespole (także w ramach zadań o charakterze interdyscyplinarnym) (K1_U14) - samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie (K1_U15) Student jest gotów do: -krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści (K1_K01) - uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz sięgania po opinie ekspertów (K1_K02) - prawidłowej identyfikacji i rozstrzygania dylematów zawodowych zgodnie z tradycjami i zasadami etyki zawodowej (K1_K04) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przy ocenie końcowej pod uwagę brana będzie aktywność studenta na zajęciach, prezentacje indywidualne, obecność na zajęciach oraz na koniec egzamin ustny z omówionego podczas zajęć materiału. Zaliczenie w formie ustnej. W czasie zaliczenia zadawane są pytania obejmujące zagadnienia prezentowane w trakcie konwersatorium. I. Liczba pytań: 3. II. Punktacja pytań: od 3 do 0. III. Przelicznik punktów na oceny: 4,5-5 pkt. – dst (3,0) 5,5-6 pkt. – dst+ (3,5) 6,5-7 pkt. – db (4,0) 7,5-8 pkt. – db+ (4,5) 8,5-9 pkt. – bdb (5,0) 9+ pkt. – bdb! (5!) |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W KON
TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Andriej Moskwin | |
Group instructors: | Andriej Moskwin | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.