University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Polish-Belarusian borderland culture

General data

Course ID: 3221-S2-0KP21K
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Polish-Belarusian borderland culture
Name in Polish: Kultura pogranicza polsko-białoruskiego
Organizational unit: Department of Belarusian Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Short description:

The aim of the classes is to present the complexity of the issues of Polish-Belarusian border.

Full description:

During the seminar there will be discussed the issue of the Polish-Belarusian border. There will be included historical situation affecting the territory of the Polish-Belarusian borderland. Complex identity situation and culture will be discussed, including religious and linguistic of the inhabitants of the borderland. There will also be discussed the factors affecting the identity of the inhabitants of the borderland and their attitude towards language.

Bibliography:

1. Applebaum Anne, Między Wschodem a Zachodem. Przez pogranicza Europy, Warszawa 2001.

Polska i Białoruś, pod red. Adama Eberhardta i Uładzimira Ułachowicza, Warszawa 2003, ss. 95-109.

2. Polska i jej wschodni sąsiedzi. T. 2, red. Andrzej Andrusiewicz, Rzeszów 2002.

3. Awramiuk Alina, Koncepcja regionu w naukach geograficznych, w: Pogranicze kultur: percepcja „własnego regionu” przez uczniów a edukacja regionalna, Warszawa 2009; s. 21-33 (rozdział 2).

4. Chlebowczyk Józef, O prawie do bytu małych i młodych narodów : kwestia narodowa i procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początków XX w.), Warszawa-Kraków 1983; s. 28-38.

5. Chybińska Alicja, Problem wieloznaczności pogranicza w naukach o kulturze – próba definicji pojęcia.

6. Encyklopedia socjologii, kom. red. Zbigniew Bokszański i in., red. nauk. Henryk Domański i in., t. 3, Warszawa 2000, hasło: pogranicze, autor Irena Machaj, s. 125-128.

7. Dyoniziak Ryszard, Problemy pogranicza a kwestia tożsamości kulturowej Europy, w: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej, red. Leszek Gołdyka i in., Zielona Góra 1997; s 49-53.

8. Golka Marian, Pogranicza-transgraniczność-transkulturowość, w: Transgraniczność w perspektywie socjologicznej – kontynuacje, red. Leszek Gołdyka, Zielona Góra, Lubulskie Towarzystwo Naukowe, 1999; s. 13-26.

9. Jagiełło Michał, Białoruskie poszukiwania Białorusi; Poznawanie Białorusinów, w: Jagiełło Michał, Partnerstwo dla przyszłości. Szkice o polityce wschodniej i mniejszościach narodowych, Warszawa 1995.

10. Pilch Tadeusz, O potrzebie dialogu kultur i ludzi - słowo wstępne, w: O potrzebie dialogu kultur i ludzi, red. Tadeusz Pilch, Warszawa 2000, s. 11-15.

11. Rąkowski Grzegorz, Ilustrowany przewodnik po zabytkach kultury na Białorusi, Warszawa 1997

12. Siemaszko Zbigniew Sebastian, Zaplecze i młodość (XV wiek - 17 wrzesień 1939 r.), Londyn 2000.

13. Smułkowa Elżbieta, Białoruś - Polska. Zagadnienia społeczno-polityczne, w: Smułkowa Elżbieta, Białoruś i Pogranicza. Studia o języku i społeczeństwie, Warszawa 2002, ss. 481- 582.

14. Szyfer Anna, Ludzie pogranicza, w: Ludzie pogranicza. Kulturowe uwarunkowania osobowości, Poznań 2005; s. 93-129

15. Świat pogranicza, red. T. Wasilewicz, Warszawa 2003.

16. Encyklopedia Kresów, Kraków 2004.

Learning outcomes:

After completing the course, student:

1. KNOWLEDGE:

- has advanced knowledge concerning the position of Belarus in modern world and understands its influence on forming Belarusian culture and language

- understands the characteristics of Belarusian language or literature related to other languages or cultures

- has basic knowledge about Belarusian culture institutions and modern Belarusian cultural life

- has the advanced knowledge about modern Belarus culture

2. SKILLS:

3. SOCIAL COMPETENCES:

Assessment methods and assessment criteria:

In the final evaluation there will be taken into account the activity of a student in the class, attendance, and at the end of semester essay on the student's chosen topic related to the scope of the material discussed in class.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)