University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Learning Ukrainian

General data

Course ID: 3222-30NJU5C-N
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Learning Ukrainian
Name in Polish: Nauka języka ukraińskiego
Organizational unit: Department of Ukrainian Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty obowiązkowe dla III roku studiów stacjonarnych pierwszego stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 4.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Ukrainian
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) znajomość języka ukraińskiego co najmniej na poziomie B2 wg ESOKJ.

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie ćwiczeń, podczas których student rozwija umiejętności językowe (gramatyczne, leksykalne, składniowe i stylistyczne), uczy się tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy dotyczące różnych zagadnień współczesności (poziom językowy C1 wg ESOKJ).

Full description: (in Polish)

Zajęcia prowadzone w języku ukraińskim i przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów. Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji językowych:

- słuchanie tekstów, nagrań, programów telewizyjnych, radiowych i wypowiedzi ustnych native speakerów języka ukraińskiego, jak również wykonywanie ćwiczeń ustnych (rozmowy na różne tematy - złożone wypowiedzi), a poprzez to ćwiczenie i doskonalenie wymowy;

- poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia studenta i szerzej – człowieka w społeczeństwie, czytanie informacji na temat danego kraju: wiadomości z prasy, Internetu (ogłoszenia, reklama, informatory, listy, rozkład jazdy);

- rozwój umiejętności do samodzielnego tworzenia wypowiedzi w języku ukraińskim poprzez pisanie tekstów o różnym stopniu trudności,

np. wypracowań, rozprawek, oraz utrwalanie prawidłowej pisowni (ortografii) poprzez krótkie dyktanda;

- nacisk na rozwój sprawności mówienia – opisywanie wydarzeń bieżących i własnych doświadczeń, wyjaśnianie planów, zamiarów, przyczyn, poglądów i wyrażanie opinii, czynny udział w dyskusji, prezentacja materiału z różnych dziedzin życia społeczeństwa.

Ćwiczenia szczegółowo poświęcone są rozwojowi kompetencji komunikacyjnej – na każdych zajęciach przedstawiony zostaje temat, a student ma możliwość zapoznania się z zasobem leksykalnym dotyczącym tematu, konstrukcjami, pozwalającymi na swobodne omawianie tematu w sposób ogólny oraz szczegółowy, wyrażanie swojego stanowiska – argumenty za i przeciw, uzasadnianie swojej

opinii, poglądów.

W zajęciach wykorzystywane są fragmenty prasy, teksty literackie, foldery turystyczne, teksty dostępne w Internecie, filmy oraz nagrania programów radiowych i telewizyjnych. Teksty dydaktyczne dobierane są z myślą o osiągnięciu konkretnych efektów w nauczaniu języka, uzupełnione zadaniami i ćwiczeniami; słuchanie nagrań wraz z pytaniami sprawdzającymi zrozumienie tekstu i krótkimi ćwiczeniami gramatycznymi; wykorzystanie poznanych słów i zwrotów w samodzielnych wypowiedziach pisemnych i ustnych.

Na zajęciach są stosowane innowacyjne metody, techniki i środki dydaktyczne:

- wykorzystywanie materiałów audiowizualnych i multimedialnych - teledysków, filmów, nagrań muzycznych, programów radiowych, filmów

reklamowych, słuchanie współczesnych piosenek, kolęd i bajek; oglądanie filmów bez napisów;

- wykorzystywanie zasobów internetowych – lektura prasy codziennej, wyszukiwanie informacji,

- zapoznawanie studentów z kulturą i historią Ukrainy, opisywanie głównych miast i atrakcji turystycznych, oglądanie zdjęć;

- wykorzystywanie na zajęciach rekwizytów pochodzących z Ukrainy, niezbędne dla przybliżenia hipotetycznych sytuacji komunikacyjnych,

w jakich słuchacze mogą się znaleźć w kraju nauczanego języka.

Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie

kompetencji językowych studentów w zakresie:

1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności;

3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej

(złożonej);

4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;

5. komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych; rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi; umiejętność

reagowania w sytuacjach życia;

6. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc);

Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania

ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych;

Po ukończeniu semestru student zna język ukraiński na poziomie C1.

Nakład pracy studenta:

zajęcia zorganizowane – 60 godz.

praca samodzielna w tym przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 60 godz.

Razem 120 godz. (4 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

1. Ukraina-Polszcza. Dialog kultur,

2. Juszczuk I. Ukrajinśka mowa, Kyjiw 1984.

3. Kononenko V.I., Kononanko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006.

4. Pałamar Ł. Praktycznyj kurs ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 1993.

5. Ponomariw O. Kultura słowa. Mownostylistyczni porady, Kyjiw 2001.

6. Serbenśka O. Antysurzyk, Lwiw 1994.

7. Suczasna ukrajinśka literaturna mowa (za red. A. P. Hryszczenka), Kyjiw 2002.

8. Suchasna ukrajinśka literaturna mowa (za red. M.J.Pluszcz), Kyjiw 1994.

9. Terlak Z. Ukrajinśka mowa: Zbirnyk wpraw iz syntaksysu ta puntuaciji, Lwiw 1999.

10. Tkaczenko J. Ukrajinśka mowa: Punktuacija, Charkiw 2001.

11. Toc’ka N. Suchasna ukrajinśka literaturna mowa: Zawdannia i wprawy, Kyjiw 1995.

12. Ukrajinśka mowa: Encyklopedija, Kyjiw 2000.

13. Ukrajinśka mowa: Naukowo-teoretycznyj żurnał Instytutu ukrajinśkoji mowy NAN Ukrajiny (2000-2009)

14. Ukrajinśkyj prawopys, Kyjiw 1996.

15. Wyhowanec’ I. Hramatyka ukrajinśkoji mowy. Syntaksys, Kyjiw 1993.

16. Wyhowanec’ I., Karpiłowśka J., Kłymenko N. Izuczajem ukrainskij jazyk, Kijew 1993.

17. Wyhowanec’ I., Horodenśka K. Teoretyczna hramatyka ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2004.

18. Zajczenko N.,Worobjowa S. Praktycznyj kurs ukrajinśkoji mowy dla inozemciw: usne mowlennia, Kyjiw 2008.

19. Zinkiewicz-Tomanek B. Gramatyka współczesnego języka ukraińskiego. Morfologia. Składnia, Kraków 2007.

20. Ukrains'koju bez tabu: podręcznik do nauki języka ukraińskiego, S. Romaniuk, M. Saniewska, Warszawa 2017.

Słowniki:

1. Iwczenko A. Ukrajinśko-polśkyj slownyk. Lublin 2003.

2. Marian Jurkowski, Bazyli Nazaruk . Mały słownik ukraińsko-polski polsko-ukraiński, Warszawa 1998, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

3. Kononenko I., Mytnik I., Wasiak E. Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa 2010.

4. Kononenko I., Śpiwak O. Ukrajinśko-polśkyj slownyk miżmownyh omonimiw i paronimiw, Kyjiw 2008.

5. Riger J., Demśka-Kulczyćka O. Ukrajinśko-polśkyj tematycznyj słownyk, Lwiw 2007.

6. Rusaniwśkyj W., Czumak W., Jarun G. Orfoepicznyj słownyk ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2006.

7. Słownik polsko-ukraiński/ ukraińsko-polski, opr. A. Maleckaja, Z. Landowski, red. W. Busel, Kyjiw 2007.

8. Słownyk trudnoszcziw ukrajinśkoji mowy, red. S. Jermolenko, Kyjiw 1990.

9. Śpiwak O., Jurkowski M. Ukraińsko-polski słownik syntaktyczny, Warszawa 2003.

10. Suczasnyj ukrajinśkyj orfohraficznyj slownyk, ukl. O.Leonowa, Kyjiw 2001.

11. Tkaczowa N. Ukrajinśko-polśkyj słownyk, Ternopil 2003.

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie w zaawansowanym stopniu zasady funkcjonowania języka ukraińskiego (S1_W02)

Student potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i użytkować informacje dotyczące języka ukraińskiego oraz translatoryki z wykorzystaniem różnych źródeł i sposobów (S1_U01)

Student potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, opracowywać i prezentować wyniki, pozwalające na rozwiązywanie problemów w zakresie językoznawstwa ukraińskiego (S1_U02)

Student potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę w dziedzinie języka ukraińskiego oraz rozwijać umiejętności badawcze, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (S1_U03)

Student potrafi posługiwać się językiem ukraińskim na poziomie zbliżonym do C1 (S1_U09)

Student potrafi planować i organizować pracę indywidualną oraz w zespole (S1_U10)

Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych (S1_K02)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunki zaliczenia przedmiotu i dopuszczenia do końcowego zaliczenia:

- aktywne uczestnictwo w zajęciach;

- systematyczne przygotowanie na zajęcia zadanego materiału;

- terminowe wykonywanie prac domowych i pisanie testów kontrolnych w wyznaczonym czasie.

Kryteria oceny wypowiedzi pisemnej:

a/ poprawność językowa,

b/ zgodność wypowiedzi z tematem,

c/ kompozycja,

d/ objętość pracy,

Kryteria oceny wypowiedzi ustnej, na podstawie której wykładowca daje studentowi feedback:

a/ spójność i płynność wypowiedzi,

b/ poprawność językowa,

c/ zgodność wypowiedzi z tematem,

Na ocenę końcową składa się praca w trakcie semestru (30%) oraz wynik zaliczenia (70%).

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, gdzie kryteria oceny przedstawione są w formie progów procentowych (punkty uzyskane z zaliczenia pisemnego)

60% – 68% - 3 (ocena dostateczna)

69% - 77% - 3+ (ocena dostateczna plus)

78% - 85% - 4 (ocena dobra)

86% - 91% - 4+ (ocena dobra plus)

92% - 97% - 5 (ocena bardzo dobra)

98% -100% - 5 !(ocena bardzo dobra z wykrzyknikiem)

W razie uzyskania oceny niedostatecznej student ma prawo do powtórnego podejścia do zaliczenia w takiej samej formie pod warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu. Wykładowca może ustalić dodatkowe warunki zaliczenia za nieobecności.

Student ma prawo do 2 na każde 30 godzin nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia.

Forma zaliczenia zajęć, na których student był nieobecny jest wyznaczana przez wykładowcę.

Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu..

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Sebastian Delura, Oksana Przybysz
Group instructors: Sebastian Delura, Oksana Przybysz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Short description: (in Polish)

Zajęcia w formie ćwiczeń, podczas których student rozwija umiejętności językowe (gramatyczne, leksykalne, składniowe i stylistyczne), uczy się tworzenia dłuższych wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy dotyczące różnych zagadnień współczesności (poziom językowy C1 wg ESOKJ).

Full description: (in Polish)

Zajęcia prowadzone w języku ukraińskim i przewidują ćwiczenia leksykalne i gramatyczne. Treść nauczania jest podporządkowana założeniu otwarcia się na potrzeby poznawcze i komunikacyjne studentów. Celem zajęć jest rozwój następujących kompetencji językowych:

- słuchanie tekstów, nagrań, programów telewizyjnych, radiowych i wypowiedzi ustnych native speakerów języka ukraińskiego, jak również wykonywanie ćwiczeń ustnych (rozmowy na różne tematy - złożone wypowiedzi), a poprzez to ćwiczenie i doskonalenie wymowy;

- poznawanie słownictwa związanego z różnymi dziedzinami życia studenta i szerzej – człowieka w społeczeństwie, czytanie informacji na temat danego kraju: wiadomości z prasy, Internetu (ogłoszenia, reklama, informatory, listy, rozkład jazdy);

- rozwój umiejętności do samodzielnego tworzenia wypowiedzi w języku ukraińskim poprzez pisanie tekstów o różnym stopniu trudności,

np. wypracowań, rozprawek, oraz utrwalanie prawidłowej pisowni (ortografii) poprzez krótkie dyktanda;

- nacisk na rozwój sprawności mówienia – opisywanie wydarzeń bieżących i własnych doświadczeń, wyjaśnianie planów, zamiarów, przyczyn, poglądów i wyrażanie opinii, czynny udział w dyskusji, prezentacja materiału z różnych dziedzin życia społeczeństwa.

Ćwiczenia szczegółowo poświęcone są rozwojowi kompetencji komunikacyjnej – na każdych zajęciach przedstawiony zostaje temat, a student ma możliwość zapoznania się z zasobem leksykalnym dotyczącym tematu, konstrukcjami, pozwalającymi na swobodne omawianie tematu w sposób ogólny oraz szczegółowy, wyrażanie swojego stanowiska – argumenty za i przeciw, uzasadnianie swojej

opinii, poglądów.

W zajęciach wykorzystywane są fragmenty prasy, teksty literackie, foldery turystyczne, teksty dostępne w Internecie, filmy oraz nagrania programów radiowych i telewizyjnych. Teksty dydaktyczne dobierane są z myślą o osiągnięciu konkretnych efektów w nauczaniu języka, uzupełnione zadaniami i ćwiczeniami; słuchanie nagrań wraz z pytaniami sprawdzającymi zrozumienie tekstu i krótkimi ćwiczeniami gramatycznymi; wykorzystanie poznanych słów i zwrotów w samodzielnych wypowiedziach pisemnych i ustnych.

Na zajęciach są stosowane innowacyjne metody, techniki i środki dydaktyczne:

- wykorzystywanie materiałów audiowizualnych i multimedialnych - teledysków, filmów, nagrań muzycznych, programów radiowych, filmów

reklamowych, słuchanie współczesnych piosenek, kolęd i bajek; oglądanie filmów bez napisów;

- wykorzystywanie zasobów internetowych – lektura prasy codziennej, wyszukiwanie informacji,

- zapoznawanie studentów z kulturą i historią Ukrainy, opisywanie głównych miast i atrakcji turystycznych, oglądanie zdjęć;

- wykorzystywanie na zajęciach rekwizytów pochodzących z Ukrainy, niezbędne dla przybliżenia hipotetycznych sytuacji komunikacyjnych,

w jakich słuchacze mogą się znaleźć w kraju nauczanego języka.

Celem zajęć jest ponadto szkolenie umiejętności w zakresie słuchania, mówienia, czytania, pisania oraz przyswojenie i poszerzenie

kompetencji językowych studentów w zakresie:

1. ogólnego rozumienia tekstów pisanych i mówionych o zróżnicowanym poziomie trudności;

3. wyrażania treści poznawanych na zajęciach w formie tekstowej lub słuchowej, w poprawnej gramatycznie wypowiedzi ustnej i pisemnej

(złożonej);

4. wyrażania własnej opinii z użyciem zasobu leksykalnego i wiadomości uzyskanych podczas zajęć;

5. komunikowania się w typowych sytuacjach społecznych; rozumienia relacji w procesie komunikowania się ludzi; umiejętność

reagowania w sytuacjach życia;

6. prowadzenia rozmowy na tematy zaczerpnięte z życia codziennego oraz w sytuacjach codziennych, a także umiejętności przygotowywania wypowiedzi na trudniejsze tematy (czynny udział w dyskusji, debacie etc);

Znajomość reguł gramatyki przewiduje: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań; umiejętność poprawnego rozwiązywania

ćwiczeń gramatycznych i gramatyczno-leksykalnych;

Po ukończeniu semestru student zna język ukraiński na poziomie C1.

Nakład pracy studenta:

zajęcia zorganizowane – 60 godz.

praca samodzielna w tym przygotowanie do zaliczenia na ocenę – 60 godz.

Razem 120 godz. (4 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

1. Ukraina-Polszcza. Dialog kultur,

2. Juszczuk I. Ukrajinśka mowa, Kyjiw 1984.

3. Kononenko V.I., Kononanko I.V. Hramatyka konfrontatywna języka ukraińskiego i polskiego, Kyjiw 2006.

4. Pałamar Ł. Praktycznyj kurs ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 1993.

5. Ponomariw O. Kultura słowa. Mownostylistyczni porady, Kyjiw 2001.

6. Serbenśka O. Antysurzyk, Lwiw 1994.

7. Suczasna ukrajinśka literaturna mowa (za red. A. P. Hryszczenka), Kyjiw 2002.

8. Suchasna ukrajinśka literaturna mowa (za red. M.J.Pluszcz), Kyjiw 1994.

9. Terlak Z. Ukrajinśka mowa: Zbirnyk wpraw iz syntaksysu ta puntuaciji, Lwiw 1999.

10. Tkaczenko J. Ukrajinśka mowa: Punktuacija, Charkiw 2001.

11. Toc’ka N. Suchasna ukrajinśka literaturna mowa: Zawdannia i wprawy, Kyjiw 1995.

12. Ukrajinśka mowa: Encyklopedija, Kyjiw 2000.

13. Ukrajinśka mowa: Naukowo-teoretycznyj żurnał Instytutu ukrajinśkoji mowy NAN Ukrajiny (2000-2009)

14. Ukrajinśkyj prawopys, Kyjiw 1996.

15. Wyhowanec’ I. Hramatyka ukrajinśkoji mowy. Syntaksys, Kyjiw 1993.

16. Wyhowanec’ I., Karpiłowśka J., Kłymenko N. Izuczajem ukrainskij jazyk, Kijew 1993.

17. Wyhowanec’ I., Horodenśka K. Teoretyczna hramatyka ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2004.

18. Zajczenko N.,Worobjowa S. Praktycznyj kurs ukrajinśkoji mowy dla inozemciw: usne mowlennia, Kyjiw 2008.

19. Zinkiewicz-Tomanek B. Gramatyka współczesnego języka ukraińskiego. Morfologia. Składnia, Kraków 2007.

20. Ukrains'koju bez tabu: podręcznik do nauki języka ukraińskiego, S. Romaniuk, M. Saniewska, Warszawa 2017.

Słowniki:

1. Iwczenko A. Ukrajinśko-polśkyj slownyk. Lublin 2003.

2. Marian Jurkowski, Bazyli Nazaruk . Mały słownik ukraińsko-polski polsko-ukraiński, Warszawa 1998, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

3. Kononenko I., Mytnik I., Wasiak E. Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa 2010.

4. Kononenko I., Śpiwak O. Ukrajinśko-polśkyj slownyk miżmownyh omonimiw i paronimiw, Kyjiw 2008.

5. Riger J., Demśka-Kulczyćka O. Ukrajinśko-polśkyj tematycznyj słownyk, Lwiw 2007.

6. Rusaniwśkyj W., Czumak W., Jarun G. Orfoepicznyj słownyk ukrajinśkoji mowy, Kyjiw 2006.

7. Słownik polsko-ukraiński/ ukraińsko-polski, opr. A. Maleckaja, Z. Landowski, red. W. Busel, Kyjiw 2007.

8. Słownyk trudnoszcziw ukrajinśkoji mowy, red. S. Jermolenko, Kyjiw 1990.

9. Śpiwak O., Jurkowski M. Ukraińsko-polski słownik syntaktyczny, Warszawa 2003.

10. Suczasnyj ukrajinśkyj orfohraficznyj slownyk, ukl. O.Leonowa, Kyjiw 2001.

11. Tkaczowa N. Ukrajinśko-polśkyj słownyk, Ternopil 2003.

Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)

Time span: 2024-10-01 - 2025-01-26
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Classes, 60 hours more information
Coordinators: Sebastian Delura, Marta Saniewska
Group instructors: Sebastian Delura, Marta Saniewska
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Classes - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)