University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Sociolinguistics

General data

Course ID: 3222-52SL2K-N
Erasmus code / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literature and linguistics The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Sociolinguistics
Name in Polish: Socjolingwistyka
Organizational unit: Department of Ukrainian Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty specjalizacyjne językoznawcze dla I roku studiów stacjonarnych drugiego stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): 2.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Ukrainian
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

Very good knowledge of Ukrainian, including theoretical foundations.


Mode:

Blended learning
Classroom

Short description:

Classes devoted to selected issues of general sociolinguistics with a special discussion on the development of this sciences in Ukraine. A

description and analysis of the specific linguistic phenomena present in the Ukrainian language will be presented.

Full description:

Classes are an introduction to the problem of language functioning in the social space from the perspective of sociolinguistics, aiming to

familiarize students with the theoretical foundations of sociolinguistics, methods aimed at obtaining practical research results. The subject

should complement the characteristics of the structural organization of the Ukrainian language, to allow assessment of language

phenomena in society, e.g. language policy of Ukraine.

The classes are aimed at:

- Identify the main ideas of sociological treatment of language

- analyze theories that have become the basis of sociolinguistics

- get acquainted with the issues of bilingualism / multilingualism, language and culture, language and politics

- learn sociolinguistic methods.

Student’s work number of hours:

Classes – 30 hours

Self-study for each class - 10 hours

Preparation for the exam, i.e. preparation of the project - independent study on a specific topic and submission in the form of a written work

with a volume of approx. 12 pages - 20 hours

Total: approximately 60 hours

Bibliography:

1. Ażniuk B. Uroky dwomownosti: Irlandia // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000.

2. Bracki Artur. Surżyk Historia i teraźniejszość, Gdansk, 2009.

3. Burda T. Motywacja mownoji powedinky bilingwiw // Urok ukrajinskoji, Cz. 9-10, 1999, S. 6-11.

4. Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. – Lublin, 2003.

5. Kołodziejek Ewa. Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych, (w:) W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego, pod red. E. Kołodziejek, Szczecin 2006.

6. Kołodziejek Ewa. My chcemy gola! O komunikacji językowej w subkulturze kibiców piłkarskich (w:) Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków pod red. Małgorzaty Marcjanik, Warszawa 2006, s. 332 – 352.

7. Kołodziejek Ewa. Struktura zasobu leksykalnego języka współczesnych subkultur, „Studia Językoznawcze” t. 3. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny. Szczecin 2004.

8. Kubajczuk W. Hronologia mownyh podij w Ukraini (Zownisznia istoria ukrajinśkoji mowy), Kyjiw 2004.

9. Kulyk W. Dyskurs ukrajins’kych medij: identycznosti, ideologii, wladni stosunky, Kyjiw 2010.

10. Laskowska Elżbieta. Między językiem ideologii a językiem agresji // Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione. Red. Grzegorz Dąbkowski. Warszawa 2008, S. 185-193.

11. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwuję-zyczności. – Kraków, 2003.

12. Lubaś W. O polskim zarysie socjolingwistyki. Plan metodologiczny // Socjo-ling¬wistyka. – 1994. – № XIV. – S. 7–18.

13. Masenko Ł. (U)mowna (U)kraina. – Kijów, 2007.

14. Masenko Łarysa. „Mowa i suspilstwo: postkonialnyj wymir”, Kyjiw 2004.

15. Masenko Łarysa. „Mowna sytuacja Kyjewa: den’ sohodnisznij ta pryjdesznij, Kijów, 2001. (współautor H. Zalizniak).

16. Masenko Łarysa. Mowa i polityka, Język i polityka”, Kijów 1999, 2004.

17. Masenko Łarysa. Narysy z socjolingwistyki, Kijów, 2010.

18. Materiały VIII Ogólnoukraińskiego seminaru z socjolingwistyki, Lwów, 12.05.2011.

19. Matsyuk H. А new role for Sociolinguistics in the hierarchy of Linguistics dis¬cip¬lines (the experience of Ukraine) // Езиковата политика на Евро¬пей¬ския съюз и европейското университетско пространство. Велико Търново, 5–7 октомври 2005 г. – Велико Търново, 2006. – Т. 2. – С. 217–230.

20. Matsyuk Hałyna. Do wytokiw socjolingwistyki: Socjolingwistycznyj napriam u mowoznawstwi, Lwiw 2008.

21. Matsyuk Hałyna. Nowi relewantni oznaky u zmisti poniattia „norma” (w:) Słowo. Styl. Norma, Kijów 2002, S. 141–147.

22. Matsyuk Hałyna. Prykładna socjolingwistyka. Pytannia mownoji polityki, Lwiw 2009.

23. Matsyuk Hałyna. Teoretyczna model opysu poniattia „kodyfikacija” (w:) Mowoznawstwo, 2003, № 4, S. 48–56.

24. Mowa i suspil’stwo. Czasopismo Państwowego Uniwersytetu we Lwowie, 2009-2010.

25. Pinczuk O., Czerwiak P. Narysy z etno- ta socjolingwistyki. – Kijów, 2005.

26. Płachuta Je. Cili mownoji polityky derżawy. Ukrajinśki problemy na tli doswidu Latwii ta Bilorusi // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000. – S. 48-49.

27. Pohribnyj A. Switowyj mownyj doswid ta ukrajinśki realii, Kyjiw 2003.

28. Romaniuk S., Ukraiński dyskurs polityczny: analiza lingwistyczna, Warszawa-Iwano-Frankiwśk 2016.

29. Stawyc’ka Ł. Ukrajins’kyj żarhon. Słownik. – Kijów, 2005.

30. Tkaczenko Orest. Ukrajinśka mowa i mowne żyttia switu, Kyjiw 2004.

31. Warchala J. Komunikacja perswazyjna, czyli kilka uwag o retoryczności, zaufaniu i prawdomówności // Kultura i język mediów, Kraków 2007, S. 121- 133; С. 130-131.

32. Zakonodawczo-normatywni akty z pytannia funkcionuwannia ukrajins’koji mowy jak derzawnoji. Zbirnyk.

33. Zalizniak H., Masenko Ł. Mowna sytuacja Kyjewa: deń sohodnisznij ta pryjdesznij, Kyjiw 2001.

Słowniki:

1. Małyj etnopolitycznyj słownyk, Kyjiw 2005.

2. Paczew A. Encykłopedia po socjolingwistikie, Plewen 1993.

3. Seliwanowa O. Suczasna lingwistyka: Terminologiczna encykłopedia. – Połtawa 2006.

4. Skudrykowa A., Urban K. Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Warszawa 2000.

5. Sulejmanowa E., Szajmerdenowa N. Slowar’ socjolingwisticzeskich terminow, Alma-Ata, 2002.

6. Trudgill P. Introducing Language and Society, London 1992.

7. Ukrajinśka mowa: Encykłopedia, Kyjiw 2007.

Learning outcomes:

K2_W01, with an extended degree of terminology and methodology of linguistic research, incl. sociolinguistic

K2_W03, to an in-depth degree, relations of philological research and their complex dependencies with other scientific disciplines, e.g. sociology, history, political science, research on discourse, etc.

K2_W06; in greater depth, key issues related to the development and functioning of the modern Ukrainian language in the field of sociolinguistics

K2_U01, properly select the sources and information derived from them, incl. industry-specific texts in the field of sociolinguistics and information derived from them (e.g. terms specific to the field); perform a critical analysis, creative interpretation and presentation of information in the field of Ukrainian (including bilingualism / multilingualism, language and culture, language and politics); understands linguistic phenomena occurring in society, which allows them to independently prepare a research project

K2_U03, use appropriate research methods and tools in the field of language research in the sociolinguistic approach

K2_U05, formulate and test hypotheses related to research in the field of sociolinguistics

K2_U07; communicate on topics related to the functioning of language in society with diverse audiences (e.g. within the issue of language functioning in the social space from the perspective of sociolinguistics)

K2_K01 a critical evaluation of the knowledge possessed on the functioning of language in society

Assessment methods and assessment criteria:

The subject ends of writing an independent written work - elaboration of a selected theoretical problem in the field of sociolinguistics (min. 12 p).

Conditions for passing the subject:

- continuous assessment, that is active participation in classes - active participation in the discussion on the speeches of other students

and real individual projects

Each student must submit information on a selected topic / topic at least twice during the semester. Themes are proposed for 1 class,

students make a choice on 2 classes. The implementation of the topic is discussed in the next classes, during speeches.

Criteria for passing the subject:

- a plant of assumed learning outcomes covering all relevant aspects - 5.0 (very good grade)

- companies operating in the field of education that combine all relevant aspects with a small number of errors or inaccuracies - 4.5 (good

plus)

- assumed learning outcomes, excluding some (less significant) in - 4.0 (good)

- training products that he has set up, omitting some of the material and inaccuracies - 3.5 (satisfactory plus)

- learning outcomes you set up without taking into account this or with serious inaccuracies - 3,0 (satisfactory plus)

- failure to achieve the expected learning outcomes - 2.0 (unsatisfactory)

Criteria for evaluation of written work:

Rating from 5+ to 2, in Address from the test completion level:

5+ - work at a very high level; it can be recommended for printing as a conference paper

5 - independent work, high level of arguments and conclusions; total linguistic correctness; rich bibliography

4+ independent work, very good level of arguments and conclusions; correct language; properly selected bibliography

4 - independent work, good level of arguments and conclusions; Few mistakes that do not affect the reception of content; relevant

bibliography

3+ - independent work, poor level of arguments and conclusions; numerous language errors that affect the reception of content; as

appropriate bibliography

3 - independent work, very poor level of arguments and conclusions; numerous language errors that affect the reception of content;

inadequately or appropriately selected bibliography

2 - undivided work, low level of arguments and conclusions; numerous language errors that affect the reception of content; inadequate

bibliography.

The student has the right to 2 unexcused absences, each subsequent one requires an explanation. The lecturer decides about the

recognition of absence.

Exceeding absences of absence justified and unexcused for 50% of classes may be the basis for failure to credit the subject.

The form of passing the classes on which the student was absent: submitting the outline of the classes and passing the subject no later

than two weeks after the vacated classes, on the duty.

Unexcused absences from classes within the prescribed period result in the loss of the 1st term of the credit. The student has the right to

count absences and exams at the time of correction.

Submission of a job: the deadline will be set at 1-2 classes. Failure to return your work within the prescribed period results in the loss of the

first date of the pass. Putting the work later, set on 1-2 classes, is treated as an approach 2.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Svitlana Romaniuk
Group instructors: Svitlana Romaniuk
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description:

Classes devoted to selected issues of general sociolinguistics with a special discussion on the development of this sciences in Ukraine. A

description and analysis of the specific linguistic phenomena present in the Ukrainian language will be presented.

Full description:

Classes are an introduction to the problem of language functioning in the social space from the perspective of sociolinguistics, aiming to

familiarize students with the theoretical foundations of sociolinguistics, methods aimed at obtaining practical research results. The subject

should complement the characteristics of the structural organization of the Ukrainian language, to allow assessment of language

phenomena in society, e.g. language policy of Ukraine.

The classes are aimed at:

- Identify the main ideas of sociological treatment of language

- analyze theories that have become the basis of sociolinguistics

- get acquainted with the issues of bilingualism / multilingualism, language and culture, language and politics

- learn sociolinguistic methods.

Student’s work number of hours:

Classes – 30 hours

Self-study for each class - 10 hours

Preparation for the exam, i.e. preparation of the project - independent study on a specific topic and submission in the form of a written work

with a volume of approx. 12 pages - 20 hours

Total: approximately 60 hours

Bibliography:

Literatura do wyboru, w zależności od realizowanego tematu badania.

1. Ażniuk B. Uroky dwomownosti: Irlandia // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000.

2. Bracki Artur. Surżyk Historia i teraźniejszość, Gdansk, 2009.

3. Burda T. Motywacja mownoji powedinky bilingwiw // Urok ukrajinskoji, Cz. 9-10, 1999, S. 6-11.

4. Grabias S. Język w zachowaniach społecznych. – Lublin, 2003.

5. Kołodziejek Ewa. Festiwal radosnych zakupów – moda językowa na tle współczesnych zmian kulturowych, (w:) W kręgu polszczyzny dawnej i współczesnej. Księga ofiarowana dr. hab. Kazimierzowi Długoszowi, profesorowi Uniwersytetu Szczecińskiego, pod red. E. Kołodziejek, Szczecin 2006.

6. Kołodziejek Ewa. My chcemy gola! O komunikacji językowej w subkulturze kibiców piłkarskich (w:) Retoryka codzienności. Zwyczaje językowe współczesnych Polaków pod red. Małgorzaty Marcjanik, Warszawa 2006, s. 332 – 352.

7. Kołodziejek Ewa. Struktura zasobu leksykalnego języka współczesnych subkultur, „Studia Językoznawcze” t. 3. Synchroniczne i diachroniczne aspekty badań polszczyzny. Szczecin 2004.

8. Kubajczuk W. Hronologia mownyh podij w Ukraini (Zownisznia istoria ukrajinśkoji mowy), Kyjiw 2004.

9. Kulyk W. Dyskurs ukrajins’kych medij: identycznosti, ideologii, wladni stosunky, Kyjiw 2010.

10. Laskowska Elżbieta. Między językiem ideologii a językiem agresji // Reverendissimae Halinae Satkiewicz cum magna aestimatione. Red. Grzegorz Dąbkowski. Warszawa 2008, S. 185-193.

11. Lipińska E. Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwuję-zyczności. – Kraków, 2003.

12. Lubaś W. O polskim zarysie socjolingwistyki. Plan metodologiczny // Socjo-ling¬wistyka. – 1994. – № XIV. – S. 7–18.

13. Masenko Ł. (U)mowna (U)kraina. – Kijów, 2007.

14. Masenko Łarysa. „Mowa i suspilstwo: postkonialnyj wymir”, Kyjiw 2004.

15. Masenko Łarysa. „Mowna sytuacja Kyjewa: den’ sohodnisznij ta pryjdesznij, Kijów, 2001. (współautor H. Zalizniak).

16. Masenko Łarysa. Mowa i polityka, Język i polityka”, Kijów 1999, 2004.

17. Masenko Łarysa. Narysy z socjolingwistyki, Kijów, 2010.

18. Materiały VIII Ogólnoukraińskiego seminaru z socjolingwistyki, Lwów, 12.05.2011.

19. Matsyuk H. А new role for Sociolinguistics in the hierarchy of Linguistics dis¬cip¬lines (the experience of Ukraine) // Езиковата политика на Евро¬пей¬ския съюз и европейското университетско пространство. Велико Търново, 5–7 октомври 2005 г. – Велико Търново, 2006. – Т. 2. – С. 217–230.

20. Matsyuk Hałyna. Do wytokiw socjolingwistyki: Socjolingwistycznyj napriam u mowoznawstwi, Lwiw 2008.

21. Matsyuk Hałyna. Nowi relewantni oznaky u zmisti poniattia „norma” (w:) Słowo. Styl. Norma, Kijów 2002, S. 141–147.

22. Matsyuk Hałyna. Prykładna socjolingwistyka. Pytannia mownoji polityki, Lwiw 2009.

23. Matsyuk Hałyna. Teoretyczna model opysu poniattia „kodyfikacija” (w:) Mowoznawstwo, 2003, № 4, S. 48–56.

24. Mowa i suspil’stwo. Czasopismo Państwowego Uniwersytetu we Lwowie, 2009-2010.

25. Pinczuk O., Czerwiak P. Narysy z etno- ta socjolingwistyki. – Kijów, 2005.

26. Płachuta Je. Cili mownoji polityky derżawy. Ukrajinśki problemy na tli doswidu Latwii ta Bilorusi // Derżawnist’ ukrajinśkoji mowy i mownyj doswid switu, Kyjiw 2000. – S. 48-49.

27. Pohribnyj A. Switowyj mownyj doswid ta ukrajinśki realii, Kyjiw 2003.

28. Romaniuk S., Ukraiński dyskurs polityczny: analiza lingwistyczna, Warszawa-Iwano-Frankiwśk 2016.

29. Stawyc’ka Ł. Ukrajins’kyj żarhon. Słownik. – Kijów, 2005.

30. Tkaczenko Orest. Ukrajinśka mowa i mowne żyttia switu, Kyjiw 2004.

31. Warchala J. Komunikacja perswazyjna, czyli kilka uwag o retoryczności, zaufaniu i prawdomówności // Kultura i język mediów, Kraków 2007, S. 121- 133; С. 130-131.

32. Zakonodawczo-normatywni akty z pytannia funkcionuwannia ukrajins’koji mowy jak derzawnoji. Zbirnyk.

33. Zalizniak H., Masenko Ł. Mowna sytuacja Kyjewa: deń sohodnisznij ta pryjdesznij, Kyjiw 2001.

Słowniki:

1. Małyj etnopolitycznyj słownyk, Kyjiw 2005.

2. Paczew A. Encykłopedia po socjolingwistikie, Plewen 1993.

3. Seliwanowa O. Suczasna lingwistyka: Terminologiczna encykłopedia. – Połtawa 2006.

4. Skudrykowa A., Urban K. Mały słownik terminów z zakresu socjolingwistyki i pragmatyki językowej, Warszawa 2000.

5. Sulejmanowa E., Szajmerdenowa N. Slowar’ socjolingwisticzeskich terminow, Alma-Ata, 2002.

6. Trudgill P. Introducing Language and Society, London 1992.

7. Ukrajinśka mowa: Encykłopedia, Kyjiw 2007.

Notes:

If it is not possible to conduct classroom classes, classes will be held using remote communication tools recommended by the University of Warsaw (Google Meet)

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)