History of the countries of the region: Germany
General data
Course ID: | 3224-D1HNiA |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the countries of the region: Germany |
Name in Polish: | Historia krajów regionu: Niemcy |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | Students should know the history of Poland and the world's history on the secondary school level. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
History of Germany from ancient times to XX World War. |
Full description: |
History of Germany from ancient times to XX World War: Ancient Germanic tribes Merovingians and Carolingians Saxon dynasty Emperors and papacy State of Teutonic Order Reformation Thirty Years War The rise of Prussian power in the XVIIIth century German nationalism in the Ist half of XIXth century Unification of Germany; age of Bismarck Germany in the Great War Weimar Republic German nation and Nazi regime Germany in II World War |
Bibliography: |
Textbooks: Czapliński W., Galos A., Korta W., Historia Niemiec, Wrocław 2010. Krasuski J., Historia Niemiec, Wrocław (wiele wydań). Supplemental reading: Althoff G., Ottonowie : władza królewska bez państwa, Warszawa 2009. Biskup M., Labuda G., Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach : gospodarka, społeczeństwo, państwo, ideologia, Gdańsk 1988. Boockmann H., Zakon krzyżacki, Gdańsk 2002. Bullock A., Hitler : studium tyranii, Warszawa 1997. Fikus S., Opór w III Rzeszy : wydarzenia, ludzie, interpretacje, Opole 2011. Friedenthal R., Marcin Luter : jego życie i czasy, Warszawa 1991. Galos A., Gentzen F.H., Jakóbczyk W., Dzieje Hakaty, Poznań 1966. Helmolda Kronika Słowian, Warszawa 1974. Hosenfeld W., "Staram się ratować każdego" : życie niemieckiego oficera w listach i dziennikach, Warszawa 2007. Jünger E., W stalowych burzach, Warszawa 1999. Kershaw I., Führer : walka do ostatniej kropli krwi, Kraków 2012. Kershaw I., Mit Hitlera : wizerunek a rzeczywistość w III Rzeszy, Zakrzewo 2009. Krockow Ch. v., Bismarck : biografia, Warszawa 1998. Kronika Thietmara, Kraków 2005. Lehndorff Hans von, Dziennik z Prus Wschodnich : zapiski lekarza z lat 1945-1947, Warszawa 2013. Niemcy o zbrodniach Wehrmachtu : fakty, analizy, dyskusje, oprac. red. Benedikt Erenz, Karl-Heinz Janssen, Warszawa 1997. Nipperdey T., Rozważania o niemieckiej historii : eseje, Warszawa 1999. Münkler H., Mity Niemców, Warszawa 2013. Prinz F., Niemcy – narodziny państwa : Celtowie, Rzymianie, Germanie, Warszawa 2007. Prusy : pamięć i dziedzictwo, pod red. B. Kerskiego, Szczecin 2002. Salmonowicz S., Fryderyk II, Wrocław 1985. Salmonowicz S., Prusy : dzieje państwa i społeczeństwa, Warszawa 1998. Steinbach P., Opór - sprzeciw - rezystencja : postawy społeczności niemieckiej w Trzeciej Rzeszy a pamięć zbiorowa, Poznań 2001. Strzelczyk J., Otton III, Wrocław 2000. Szlanta P., Wilhelm II : ostatni z Hohenzollernów, Warszawa 2005. Tirpitz A. von, Wspomnienia, Warszawa 1997. Weitz E. D., Niemcy weimarskie : nadzieja i tragedia, Kraków 2011. Wies E. W., Cesarz Henryk IV : Canossa i walka o panowanie nad światem, Warszawa 2000. Wies E. W., Fryderyk Barbarossa : mit i rzeczywistość, Warszawa 1996. |
Learning outcomes: |
Student: 1) Learns history of Germany. 2) Finds, analyses, weighs up, selects and utilizes information. 3) Argues in terms of content, formulates conclusions using opinions of other authors. 4) Is able to perform oral presentations about detailed questions, using theoretical conceptualization and other sources. 5) Is able to weigh up critically acquired knowledge. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Treatment: Compulsory attendance. Possible number of absence: one unreasonable during the semester. Also each absence above one should be worked off on shift. Students will also have possibility to make presentations. Treatment will depend on attendance, active participation and oral examination about material from courses. |
Copyright by University of Warsaw.