History of the countries of the region: Poland
General data
Course ID: | 3224-D1HP |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the countries of the region: Poland |
Name in Polish: | Historia krajów regionu: Polska |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The course focuses on selected aspects of Polish political, cultural and social history from middle ages to II World War. |
Full description: |
The course focuses on selected aspects of Polish political, cultural and social history from middle ages to II World War: Multiculturalism of Polish-Lithuanian Commonwealth in early modern period Social history of Polish-Lithuanian Commonwealth Roots and historical role of Polish intelligentsia Polish nation in the age of partitions Development of national identity in Polish society in XIXth and XXth centuries Policy towards national minorities in Poland between world wars Polish political thought of XIXth and XXth century II World War in Poland |
Bibliography: |
Anonim tzw.. Gall, Kronika polska, Wrocław 2008. Bohdanowicz S., Ochotnik, Warszawa 2006. Chwalba A., Polacy w służbie Moskali, Warszawa 1999. Cywiński B., Rodowody niepokornych, Warszawa 1996. Fazan M., Polskie życie kulturalne na Śląsku Cieszyńskim w latach 1842/48-1920, Wrocław 1991. Kronika Jana z Czarnkowa, Kraków 2001. Janowski M., Narodziny inteligencji 1750-1831, Warszawa 2008. Januszewska-Jurkiewicz J., Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920-1939, Katowice 2010. Jedlicki J., Błędne koło 1832-1864, Warszawa 2008. Karski J., Tajne państwo : opowieść o polskim podziemiu, Warszawa 1999. Kitowicz J., Opis obyczajów za panowania Augusta III, Warszawa 2003. Klukowski Z., Zamojszczyzna, t. 1-2, Warszawa 2008. Krzyżaniakowa J., Ochmański J., Władysław II Jagiełło, Wrocław 2006. Kutta J., Druga Rzeczpospolita i Kaszubi 1920-1939, Bydgoszcz 2003. Łepkowski T., Powstanie listopadowe, Warszawa 1987. Mackiewicz J., Bunt rojstów, Londyn 2002. Micińska M., Inteligencja na rozdrożach 1864-1918, Warszawa 2008. Nowak-Jeziorański J., Kurier z Warszawy, Kraków 2000. Obyczaje w Polsce : od średniowiecza do czasów współczesnych : praca zbiorowa, pod red. Andrzeja Chwalby, Warszawa 2005. Pajewski J., Buńczuk i koncerz, Poznań 1997. Pajewski J., Odbudowa państwa polskiego 1914-1918, Poznań 2005. Pater M., Polskie dążenia narodowe na Górnym Śląsku (1891-1914), Wrocław 1998. Perechodnik C., Spowiedź, Warszawa 2011. Radomski G., Narodowa demokracja wobec problematyki mniejszości narodowych w Drugiej Rzeczypospolitej w latach 1918-1926, Toruń 2001. Roman Rybarski o narodzie, ustroju i gospodarce, wstęp, wybór i oprac. Szymon Rudnicki, Warszawa 1997. Swianiewicz S., W cieniu Katynia, Warszawa 1990. Tadeusz Hołówko o demokracji, polityce i moralności życia publicznego, wstęp, wybór i oprac. Andrzej Chojnowski, Warszawa 1999. Ten jest z ojczyzny mojej : Polacy z pomocą Żydom 1939-1945, oprac. Władysław Bartoszewski, Zofia Lewinówna, Warszawa 2007. Wapiński R., Historia polskiej myśli politycznej XIX i XX wieku, Gdańsk 1997. Wapiński R., Pokolenia II Rzeczypospolitej, Wrocław 1991. Wapiński R., Polska i małe ojczyzny Polaków : z dziejów kształtowania się świadomości narodowej w XIX i XX wieku po wybuch II wojny światowej, Wrocław 1994. Wincenty Kadłubek, Kronika polska, Wrocław 2003. Zamiary, przestrogi, nadzieje: wybór publicystyki: „Bunt Młodych”, „Polityka” 1931-1939, oprac. Rafał Habielski, Jerzy Jaruzelski, Lublin 2008. Zientara B., Henryk Brodaty i jego czasy, Warszawa 1997. |
Learning outcomes: |
Student: 1) Learns history of Poland. 2) Finds, analyses, weighs up, selects and utilizes information. 3) Argues in terms of content, formulates conclusions using opinions of other authors. 4) Is able to perform oral presentations about detailed questions, using theoretical conceptualization and other sources. 5) Is able to weigh up critically acquired knowledge. |
Assessment methods and assessment criteria: |
Treatment: Compulsory attendance. Possible number of absence: one unreasonable during the semester. Also each absence above one should be worked off on shift. Students will also have possibility to make presentations. Treatment will depend on attendance, active participation and oral examination about material from courses. |
Copyright by University of Warsaw.