Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia krajów regionu po 1918 r. - Czechy, Słowacja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3224-D2HCZPO1918
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia krajów regionu po 1918 r. - Czechy, Słowacja
Jednostka: Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Grupy: Przedmioty do wyboru na II sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Tryb prowadzenia:

w sali

Skrócony opis:

Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami dziejów politycznych i społecznych ziem czeskich i słowackich od 1918 r. po czasy współczesne.

Pełny opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów ziem czeskich i słowackich od 1918 r. po czasy współczesne. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:

I Republika czechosłowacka – sytuacja narodowościowa

Konferencja w Monachium i II Republika

Protektorat Czech i Moraw.

Państwo słowackie w okresie II wojny światowej.

Czechosłowacka akcja niepodległościowa w okresie II wojny światowej

Wysiedlenie Niemców, polityka wobec mniejszości węgierskiej i polskiej w latach 1945-1949

Droga komunistów do władzy w latach 1945-1948

Stalinizm w Czechosłowacji

„Praska wiosna”

"Normalizacja"

Ruch dysydencki

Spór o czeską historię

Aksamitna rewolucja

Rozpad Czecho-Słowacji

Republika Czeska i Republika Słowacka po 1993 r.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do egzaminu - 30 godzin (1 ECTS)

Literatura:

Podręczniki ogólne:

Jerzy Tomaszewski, Czechy i Słowacja, Warszawa 2008.

Lektury:

- Bajda P., Elity polityczne na Słowacji w latach 1989-2010 : kręta droga do nowoczesnego państwa, Warszawa 2010.

- Baka I., Udział Słowacji w agresji na Polskę w 1939 roku, Warszawa 2010.

- Baron R., Ambasadorowie wzajemnego zrozumienia : niedocenieni twórcy pomostów między polską i czeską kulturą (XIX-XXI w.) : studia i szkice, Toruń 2013.

- Boryszewski P., Kościół, którego nie było : tajna działalność religijna w Czechosłowacji w latach 1949-1989, Warszawa 2002.

- Čapek K., Rozmowy z T. G. Masarykiem, Warszawa 2014.

- Drużycki J. [Jot-Drużycki, J.], Hospicjum Zaolzie, Wędrynia 2014.

- Dubček A., Nadzieja umrze ostatnia, Warszawa 2005.

- Fejtö F., Praski zamach stanu 1948, Warszawa 1990.

- Górny M., Między Marksem a Palackým : historiografia w komunistycznej Czechosłowacji, Warszawa 2001.

- Gruchała J., Tomasz G. Masaryk, Wrocław 1996.

- Havel V., Siła bezsilnych i inne eseje, Warszawa 2011.

- Hrabal, Kundera, Havel ... : antologia czeskiego eseju / oprac. Jacek Baluch, Kraków 2001.

- Kaczorowski A., Europa z płaskostopiem, Wołowiec 2006.

- Kamenec I., Tragedia polityka, księdza i człowieka : (Jozef Tiso 1887-1947), Warszawa 2001.

- Kisielewski T., Federacja środkowo-europejska : pertraktacje polsko-czechosłowackie 1939-1943, Warszawa 1991.

- Kwapis R., Praska wiosna, Toruń 2004.

- Kwestia słowacka w XX wieku / Anton A. Baník [et al.], Gliwice, 2002.

- Majewski P. M., Edvard Beneš i kwestia niemiecka w Czechach, Warszawa 2001.

- Majewski P. M., "Niemcy sudeccy" 1848-1948 : historia pewnego nacjonalizmu, Warszawa 2007.

- Między przymusową przyjaźnią a prawdziwą solidarnością : Czesi, Polacy, Słowacy 1938/39-1945-1989. Cz. 1-2 / pod red. Petra Blažka, Pawła Jaworskiego, Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2007-2009.

- Mlynář Z., Mróz ze wschodu, Warszawa 1989.

- Mycielska M., Ułaskawiony na śmierć : rzecz o Janosu Esterhazym, Warszawa 2010.

- Nowak K., Mniejszość polska w Czechosłowacji 1945-1989 : między nacjonalizmem a ideą internacjonalizmu, Cieszyn 2012.

- Průcha V., Rozwój gospodarczy Czechosłowacji w latach 1945-1992, Kutno 2006.

- Ukielski P., Aksamitny rozwód : rola elit politycznych w procesie podziału Czechosłowacji, Warszawa 2007.

- Wokół praskiej wiosny : Polska i Czechosłowacja w 1968 roku, pod red. Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2007.

- Zawistowska R., Kwestia węgierskiej mniejszości narodowej w Słowacji w latach 1945-1948, Warszawa 2009.

Efekty uczenia się:

Student po ukończeniu zajęć:

1) zna i rozumie w zaawansowanym stopniu historię Czech i Słowacji po 1918 r. oraz współczesność (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).

2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii Czech i Słowacji po 1918 r. i współczesności (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).

3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii Czech i Słowacji po 1918 r. i współczesności w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).

4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).

5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii Czech i Słowacji po 1918 r. i współczesności oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).

6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).

7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).

Metody i kryteria oceniania:

Warunek dopuszczenia do dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.

Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do egzaminu w terminie poprawkowym.

Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć.

Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.

Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz jednej wybranej przez studenta książki z przedstawionego wykazu literatury (nie dotyczy książek oznaczonych jako podręczniki ogólne). Egzamin obejmie trzy pytania – dwa losowo wybrane z materiału omawianego na zajęciach, jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%).

Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).

Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%).

(wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%)

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-8 (2025-07-09)