(in Polish) Historia krajów regionu po 1918 r. - Ukraina
General data
Course ID: | 3224-D2HUOD1918 |
Erasmus code / ISCED: |
08.3
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Historia krajów regionu po 1918 r. - Ukraina |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na II sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami dziejów politycznych i społecznych ziem ukraińskich od 1918 r. po czasy współczesne. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów ziem ukraińskich od 1918 r. po czasy współczesne. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: Rewolucja lutowa i rządy Centralnej Rady, Ukraińska Republika Ludowa. Hetmanat i Dyrektoriat. Wojna z Rosją bolszewicką. Galicja Wschodnia (Ukraina Zachodnia) w latach 1918-1921. Reżim sowiecki lat 20.-30. XX w. Dekada Wielkiego Terroru. Wielki Głód 1932-1933. Ziemie ukraińskie w okresie II wojny światowej. Ukraina w latach powojennych i po śmierci Stalina. Na drodze do niepodległości – druga połowa lat 80. – pocz. 90. W niepodległej Ukrainie. Postkomunistyczne problemy. Rewolucje na Majdanie lat 2004 i 2013/2014. Aneksja Krymu, wojna na Donbasie. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do egzaminu i egzamin - 45 godzin (1,5 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki ogólne: Michał Klimecki, Zbigniew Kaprus, Czas samotności, Ukraina w latach 1914-2018, Warszawa 2018. Władysław Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 2001. Lektury: - Applebaum A., Czerwony Głód, Warszawa 2018. - Bruski J., Hołodomor 1932-1933. Wielki Głód na Ukrainie w dokumentach polskiej dyplomacji i wywiadu, PISM 2008. - Hrycak J., Nowa Ukraina. Nowe interpretacje. Wrocław 2009. - Hrycak J., Chruśińska I., Ukraina. Przewodnik Krytyki Politycznej / Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego, 2009. - Karnaukh A., Pomiędzy ukraińskością a sowieckością, Ukraińcy, Rosjanie i Bułgarzy na Zaporożu, Kraków 2015. - Kacewicz M., Sotnie wolności: Ukraina od Majdanu do Donbasu, Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o. 2014. - Klimecki M., Polsko-ukraińska wojna o Lwów i Galicję Wschodnią 1918-1919, Warszawa 2000. - Kost P., Ukraina wobec Unii Europejskiej, 1991-2010, Toruń 2012. - Kuromiya H., Głosy straconych, Warszawa 2008. - Kuśnierz R., Czystki i terror na Ukrainie (1934-1938), 2016. - Motyka G., Od rzezi wołyńskiej do akcji „Wisła”. Konflikt polsko-ukraiński 1943-1947, Kraków 2012. - Nowa Europa Wschodnia. Kryzys na Ukrainie, Praca zbiorowa 2014. - Studenna-Skrukwa М., Ukraiński Donbas. Oblicza tożsamości regionalnej, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014. - Ukraina po Rewolucji Godności. Prawa człowieka – tożsamość narodowa, red. T. Lachowski, V. Mazurenko, Uniwersytet Łódzki, Bookmarked Publishing & Editing, Łódz-Olsztyn 2017. - Wiszka E., Systemy polityczne Ukrainy, Toruń 2007. - Yekelczyk S. Narodziny nowoczesnego narodu, Kraków 2007. - Zwrotnik Ukraina, Pod red. Jurija Andruchowycza, Czarne 2014. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty dla przedmiotu (S1_W01, S1_U01, S1_U02, S1_U03, S1_U06, S1_U08, S1_K04) 1) Poznaje problematykę historii Ukrainy od 1918 r., zna narzędzia i metody krytycznej analizy i oceny. 2) Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat Ukrainy po 1918 r. 3) Merytorycznie argumentuje i formułuje wnioski z wykorzystaniem poglądów innych autorów. 4) Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności badawcze korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego 5) Potrafi przygotować wystąpienia pisemne i ustne dotyczące zagadnień szczegółowych, z wykorzystaniem ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. 6) Zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru oraz jednej wybranej przez studenta książki z przedstawionego wykazu literatury (nie dotyczy książek oznaczonych jako podręczniki ogólne). Egzamin obejmie trzy pytania – dwa z materiału omawianego na zajęciach, jedno z wybranej lektury. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%). (wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%) Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Copyright by University of Warsaw.