Introduction to cultural history of region: ethnicity (nation, politics), state-building, religions, confessional situation
General data
Course ID: | 3224-D2KULREL |
Erasmus code / ISCED: |
14.6
|
Course title: | Introduction to cultural history of region: ethnicity (nation, politics), state-building, religions, confessional situation |
Name in Polish: | Wstęp do kulturowej historii regionu: etniczność / naród, polityka / państwotwórczość, religia, stosunki wyznaniowe |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | Students must be interested in the history of region taking into consediration the political, economical and ethnic-religious problems, |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z kształtowaniem się świadomości narodowej, problemami etnicznymi, stosunkami wyznaniowymi i polityką państw w Europie Środkowo-Wschodniej od 1945 r. po czasy współczesne |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami kulturowej historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej po II wojnie światowej po czasy współczesne, ze szczególnym uwzględnieniem problemów etnicznych, relacji państwo-kościół, . W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: Proces sowietyzacji i jego specyfika w poszczególnych krajach Europy Środkowej po II wojnie światowej. „Denazyfikacja” i jej cele w sowieckiej strefie okupacyjnej w Niemczech Wschodnich. Represje polityczne i tworzenie organów bezpieczeństwa państwowego w krajach Europy Środkowej. Mechanizmy ogólne i różnice w działaniu aparatu represji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w okresie stalinizmu. Kościoły i wyznania w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wobec komunizmu. Sytuacja Kościoła Prawosławnego w ZSRR. Zmiany zachodzące w krajach Europy Środkowo-Wschodniej po śmierci Stalina. Kraje „demokracji ludowej” wobec polityki Kremla. Antykomunistyczne ruchy, protesty, powstania w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w latach 50.-80. XX w. Europa Środkowo-Wschodnia na historycznym zakręcie (lata 1989-1991). Rozpad Jugosławii: przyczyny i konsekwencje. Transformacja ustrojowa w państwach postkomunistycznych, specyfika poszczególnych krajów (wybrane zagadnienia). |
Bibliography: |
(in Polish) Podręczniki ogólne: Nikita Pietrow, Nowy ład Stalina. Sowietyzacja Europy 1945-1953, Warszawa 2015. Historia Europy Środkowo-Wschodniej, t.1, Pod red. J. Kłoczowskiego, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, 2000. Lektury: Bunt pokolenia. Rozmowy z intelektualistami ukraińskimi, red.: B. Berdychowska, O. Hnatiuk, Lublin 2000. Buchta M., „Karczmy zajezdne mocarstw? Kraje bałtyckie a problem mniejszości rosyjskiej”. Kamil Janicki (red.) .„Źródła nienawiści. Konflikty etniczne w krajach postkomunistycznych”. Instytut Wydawniczy Erica. Histmag. org. Kraków – Warszawa 2009. Courtois S., Werth N., Panne J.-L., Paczkowski A., Bartoszek K., Margolin J.-L., Czarna księga komunizmu. Zbrodnie, terror, prześladowania., Warszawa 1999. - Nowa Europa Wschodnia. Kryzys na Ukrainie, Praca zbiorowa 2014. - Ukraina po Rewolucji Godności. Prawa człowieka – tożsamość narodowa, red. T. Lachowski, V. Mazurenko, Uniwersytet Łódzki, Bookmarked Publishing & Editing, Łódz-Olsztyn 2017. - Bałkany Zachodnie między przeszłością a przyszłością, red.: P. Chmielewski i S. L. Szczesio, Łódź 2013. Europa Środkowa a Bałkany. Determinanty i ograniczenia przemian, red.: J. Wojnicki, Warszawa 2016. Marcinkowska P., Kosowo jako suwerenne państwo. Teoria i praktyka, Warszawa 2016. Drakulić S., Oni nie skrzywdziliby nawet muchy. Zbrodniarze wojenni przed Trybunałem w Hadze , Warszawa / rozdział 12. Metamorfoza Biljany Plavsic Ugresic D., Kultura kłamstwa (eseje antypolityczne), Colovic I., Balkany – terror kultury, Warszawa 2014. Lovrenović D. Trzy religie, historie, narody – jedno państwo, Znak, 2012, nr 688 Broz S., Dobrzy ludzie w czasach zła , Wyd. Czarne, Wołowiec 2003 Piotr Kościński, "Russkij mir" - rosyjska polityka sąsiedztwa, „Sprawy Międzynarodowe” 2015, nr 1, s. 71-87. Portnikow W., Prawosławny Papa, „Nowa Europa Wschodnia”, 2010 nr 5 s. 96-99. Szeptycki A., O jedność słowiańskiego prawosławia, „Nowa Europa Wschodnia”, 2011 nr 1, s. 64-75 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty dla przedmiotu (S1_W01, S1_U01, S1_U02, S1_U03, S1_U06, S1_U08, S1_K04) 1) zna historię i współczesność regionu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów kulturowych, historycznych, politycznych, społecznych itd. (S1_W01; w odniesieniu do efektów kierunkowych: K1_W03 K1_W04). 2) zna zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (S1_W09, w odniesieniu do efektów kierunkowych: K1_W03, K1_W04). 3) Potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii i współczesności krajów regionu w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, w odniesieniu do efektów kierunkowych: K1_U04 K1_U06). 4) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną z zakresu problematyki krajów regionu (kultura, polityka, historia, gospodarka, stosunki społeczne i religijne etc.). prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, w odniesieniu do efektów kierunkowych: K1_U01, K1_U08, K1_U09). 5) 5) S1_K04 ciągle dokształca się i uzupełnia zdobytą wiedzę K1_K01, K1_K02 |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru. Egzamin obejmie dwa pytania z materiału omawianego na zajęciach. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (20%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%). Egzamin ustny składający się z trzech pytań (60%). (wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 20%, częściowa = 10%) Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Copyright by University of Warsaw.