Wstęp do badań nad kulturową historią regionu (II)
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D2WBKH |
Kod Erasmus / ISCED: |
14.7
|
Nazwa przedmiotu: | Wstęp do badań nad kulturową historią regionu (II) |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów): | Wstęp do badań nad kulturową historią regionu (I) 3224-D1WBKH |
Założenia (lista przedmiotów): | Historia myśli kulturoznawczej 3224-D1HISMK |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią kontynuację kursu z pierwszego semestru. Zajęcia otwierają blok przedmiotów poświęconych historii i współczesności kultur krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz specyfice kulturowej regionu. |
Pełny opis: |
Zajęcia stanowią kontynuację kursu z pierwszego semestru. Zajęcia otwierające blok przedmiotów poświęconych historii i współczesności kultur krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz specyfice kulturowej regionu. Celem zajęć jest prezentacja najważniejszych kategorii teoretycznych i ujęć metodologicznych z zakresu historii idei i historii kultury, stanowiących podstawową kompetencję znawcy problematyki kulturowej kraju i regionu. Ich program obejmuje więc dzieje refleksji nad Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem i nad kryteriami jego wyodrębniania, przedstawienie naukowych koncepcji etnosu, narodu i nacjonalizmu, a także form i aspektów życia społecznego takich jak państwo, społeczeństwo obywatelskie, religia i relacje wyznaniowe, inteligencja na tle innych formacji społecznych, kultura narodowa i kultura lokalna, tożsamość i wielokulturowość, opór w kulturze, kontrkultura i kontestacja oraz instytucjonalizacja kultury. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego. Na zajęciach omawiane będą następujące tematy: 01. Barbarzyńska Europa słowiańska 02. Chrystianizacja i jej konsekwencje (kultura łacińska i bizantyjska) 03. Państwowotwórczość średniowieczna w Europie środkowo-wschodniej 04. Determinanty rozwoju Europy środkowo-wschodniej w epoce nowożytnej 05. Sytuacja etniczna i wyznaniowa Europy środkowo-wschodniej od XVI do XVIII w. 06. Absolutyzm oświecony 07. Fazy procesu narodotwórczego w Europie środkowo-wschodniej w XVIII-XIX w., podstawowe pojęcia 08. Procesy modernizacyjne XIX w. 09. Imperia i narodowości w Europie środkowo-wschodniej w II poł. XIX w. i na początku XX w. 10. Państwa narodowe czy państwa narodowościowe 1918-1939? 11. Nazizm w Niemczech 12. Totalitaryzm sowiecki 13. II wojna światowa w Europie środkowo-wschodniej – starcie dwóch totalitaryzmów 14. Komunizm jako wspólnota doświadczenia 15. Współczesność regionu Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do egzaminu – 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
01. Kłoczowski J., Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Państwowy Instytut Wydawniczy, wyd. II., Warszawa 2003, s. 23-57. 02. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, przeł. Igalson-Tygielska H., Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 359-394. 03. Kłoczowski J., Młodsza Europa. Europa Środkowo-Wschodnia w kręgu cywilizacji chrześcijańskiej średniowiecza, Państwowy Instytut Wydawniczy, wyd. II., Warszawa 2003, s. 58-85. 04. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, przeł. Igalson-Tygielska H., Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 335-358. 05.1. Kłoczowski J., Europa Środkowo-Wschodnia w XIV-XVII wieku [w:] tegoż (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000, t. 1, s. 207-242. 05.2. Beauvois D., Rzeczpospolita polsko-litewska w XVIII wieku i pięć narodów na jej obszarach w wieku XIX [w:] Kłoczowski J. (red.), Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000, s. 267-278. 06. Chlebowczyk J., Procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początku XX w.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1975, s. 77-102. 07. Chlebowczyk J., Procesy narodotwórcze we wschodniej Europie Środkowej w dobie kapitalizmu (od schyłku XVIII do początku XX w.), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków 1975, s. 5-40. 08. Braudel F., Gramatyka cywilizacji, przeł. Igalson-Tygielska H., Oficyna Naukowa, Warszawa 2006, s. 395-418. 09. Wandycz P., Odrodzenie narodowe i nacjonalizm (XIX i XX wiek), [w:] Kłoczowski J., Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000, t. 2, s. 139-170. 10. Waldenberg M., Narody zależne i mniejszości narodowe w Europie Środkowo-Wschodniej: Dzieje konfliktów i idei, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000, s. 356-388. 11. Peukert D.J.K., Codzienność i barbarzyństwo. O normalności w Trzeciej Rzeszy, [w:] Orłowski H. (oprac.), Nazizm, Trzecia Rzesza a procesy modernizacji, tłum. Tomczak M., Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2000, s. 150-166. 12. Bryk A., Budowa ustroju totalitarnego w Związku Sowieckim, [w:] Grodziski S., Dziadzio A. (red.), Regnare, gubernare, administrare. Prawo i władza na przestrzeni wieków. Prace dedykowane profesorowi Jerzemu Malcowi z okazji 40-lecia pracy naukowej, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne – Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2012, s. 197-232. 13. Wandycz P., Wojna i pokój, [w:] Kłoczowski J., Historia Europy Środkowo-Wschodniej, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej, Lublin 2000, t. 2, s. 219-236. 14. Brix E., Z powrotem w Europie Środkowej. Eseje i szkice, przeł. Śliwa A., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2012, s. 109-122. 15. Brix E., Busek E., Nowe spojrzenie na Europę Środkową. Czy od niej zależy przyszłość Europy?, przeł. Śliwa A., Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 2019, s. 163-201. |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończeniu zajęć: [Wiedza:] 1) w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii krajów Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W03; odniesnie do P6S_WG Zakres i głębia) 2) w podstawowym stopniu historię i współczesność regionu oraz zagadnienia, pojęcia i koncepcje historyczne związane z wyodrębnianiem Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 3) w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych –potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05; odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 4) w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji narodowościowych i religijnych, społeczno-politycznych i gospodarczych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 5) w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07; odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki) 6) w podstawowym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne przynajmniej dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej(K1_W010; odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki/ podstawowe zasady tworzenia różnych form przedsiębiorczości) [Umiejętności:] 7) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 8) potrafi formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu nauk o kulturze i religiii dyscyplin pokrewnych, dotyczących regionu Europy Środkowo-Wschodniej (K1_U02; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 9) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 10) potrafi posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla nauk o kulturze i religiiw typowych sytuacjach profesjonalnych (K1_U04; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywaniewiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 11) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury krajów Europy Środkowo-Wschodniej, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) 12) potrafi samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teoriikultury oraz problematyki krajów regionu (kultura, polityczne, społeczne i gospodarcze źródła, konsekwencje i konteksty zjawisk kulturowych, literatura i język jako media i świadectwa kultury, media audiowizualne i elektroniczne, relacje i więzi społecznei religijne etc.). prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08; odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania) [Kompetencje społeczne:] 13) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK) 14) jest gotów do efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02; odniesienie do P6S_KK) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie w semestrze zimowym i letnim: Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Egzamin będzie miał charakter ustny. Obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru. Na końcową ocenę składają się: Aktywność na zajęciach (10%) Egzamin ustny składający się z trzech pytań (90%). (wyczerpująca odpowiedź na pytanie = 30%, częściowa = 15%) Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamil Dwornik | |
Prowadzący grup: | Kamil Dwornik, Joanna Kozłowska | |
Strona przedmiotu: | https://classroom.google.com/c/NjQ4ODc4MDkyNjkz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.