History of the literature of the countries of the region: Germany
General data
Course ID: | 3224-D3HLN |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the literature of the countries of the region: Germany |
Name in Polish: | Historia literatury krajów regionu: Niemcy |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest ukazanie w kontekście historyczno-kulturowym rozwoju literatury Niemiec i Austrii, ze wskazaniem na kierunki, tendencje i twórców. Na zajęciach omawiane będą również dzieła (bądź ich fragmenty) uważane za znamienne dla danego okresu. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia stanowią pierwszą część dwusemestralnego kursu. W sposób przekrojowy omawiany będzie okres od wczesnego średniowiecza aż do lat 20. XX w. (Republika Weimarska). Treści programowe: 1. Średniowiecze: powstanie i uwarunkowania literatury niemieckiej 2. Humanizm i reformacja (Martin Luther) 3. Barok 4. Oświecenie (nurty estetyczne i filozoficzne) 5. Epoka „burzy i naporu” 6. Literatura epoki klasyczno-romantycznej 7. Biedermeier/Młode Niemcy 8. Realizm mieszczański 9. Naturalizm 10. Modernizm |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura fachowa Baumann, Barbara; Oberle, Brigitta: Deutsche Literatur in Epochen, München 1985. Beutin, Wolfgang: Deutsche Literaturgeschichte. Von den Anfängen bis zur Gegenwart, Stuttgart 1992. Curtius, Ernst Robert: Literatura europejska i łacińskie średniowiecze, Kraków 1997. Czarnecka, Mirosława: Historia literatury niemieckiej, Wrocław 2011. Honsza, Norbert: W blasku epok. Literatura niemiecka od średniowiecza do współczesności, Łódź 2010. Albrecht, Günther; Mittenzwei Johannes (Dr): Klasycyzm niemiecki. Życie i twórczość Goethego i Schillera, Warszawa 1970. Huizinga, Johan: Jesień średniowiecza, Warszawa 1974. Karolak, Czesław; Kunicki, Wojciech; Orłowski, Hubert: Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2007. Kaszyński, Stefan: Krótka historia literatury austriackiej, Poznań 2012. Kluge, Rolf-Dieter; Świderska Małgorzata: Zarys historii literatury i kultury niemieckiej, Łódź 2010. Krasuski, Jerzy: Historia Niemiec, Wrocław 1998. Namowicz, Tadeusz: Johann Gottfried Herder. Z zagadnień przełomu oświecenia w Niemczech w drugiej połowie XVIII wieku, Olsztyn 1995. Roguski, Piotr: Słodkie imię wolności... Przejście Polaków przez Niemcy po upadku powstania listopadowego, Warszawa 2011. Rothmann, Kurt: Kleine Geschichte der deutschen Literatur, Stuttgart 1990. Szyrocki, Marian: Dzieje literatury niemieckiej, t. I, t. II, Warszawa 1972. (także inne wydania w/w pozycji) Teksty źródłowe (przykłady; wybór będzie na bieżąco weryfikowany) Pieśń o Nibelungach (fragmenty, tłum. A. Lam)/Walther von der Vogelweide (wybrana liryka)/Martin Luther (Ein feste Burg ist unser Gott)/Gotthold Ephraim Lessing (Emilia Galotti)/Johann Wolfgang von Goethe; Friedrich Schiller; Friedrich Hölderlin; Joseph von Eichendorff; Heinrich Heine; Reiner Maria Rilke; Georg Trakl (wybrana liryka)/Theodor Fontane (Effi Briest)/Thomas Mann (np. Mario i czarodziej)/Hermann Hesse (Wilk stepowy)/Erich Maria Remarque (Na zachodzie bez zmian). Na zajęciach będą w miarę możliwości wykorzystane utwory muzyczne (np. pieśni średniowieczne Carmina Burana) i adaptacje filmowe omawianych utworów (np. L. Visconti: Tod in Venedig) |
Learning outcomes: |
(in Polish) Po zakończeniu semestru student: - dysponuje podstawową wiedzą z dotyczącą najważniejszych zjawisk z historii literatury Niemiec i Austrii, - potrafi nazwać i scharakteryzować odpowiednie epoki literackie oraz sylwetki i twórczość ich przedstawicieli (na wybranych przykładach), - ma wiedzę o źródłach informacji (opracowania encyklopedyczne, syntezy podręcznikowe) i umie z nich skorzystać (np. w celu przygotowania pracy pisemnej), - potrafi podczas dyskusji formułować wnioski dotyczące problematyki przeczytanych utworów. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Założenia: Student powinien posiadać wiedzę z zakresu historii i literatury europejskiej na poziomie liceum ogólnokształcącego. Istotna jest również gotowość do czytania i analizy (dyskusji) na temat przeczytanych tekstów. Kryteria oceniania: Uczestnictwo w konserwatoriach (znajomość lektur bądź innych publikacji wskazanych przez prowadzącego do samodzielnej lektury, udział w dyskusji), przygotowanie pracy pisemnej na wskazany temat, egzamin ustny z treści zajęć. |
Copyright by University of Warsaw.