History of the literature of the countries of the region: Russia
General data
Course ID: | 3224-D3HLR |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of the literature of the countries of the region: Russia |
Name in Polish: | Historia literatury krajów regionów: Rosja |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Celem zajęć będzie prześledzenie historii literatury rosyjskiej od początków do czasów nowożytnych na wybranych przykładach. 1. Przedstawienie różnorodności i bogactwa gatunkowego rosyjskiej literatury pięknej. 2. Przybliżenie sylwetek wybitnych jej przedstawicieli. 3. Próba analizy tekstu literackiego. 4. Syntetyczne omówienie najważniejszych tendencji literackich. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z procesem rozwoju literatury rosyjskiej X-XIX w. i jego uwarunkowaniami kulturowymi oraz z osiągnięciami artystycznymi najwybitniejszych twórców, a także kształtowanie umiejętności interpretacyjnych. Materiał jest prezentowany w układzie problemowo-chronologicznym. |
Full description: |
(in Polish) Zagadnienia ogólne: 1. Piśmiennictwo staroruskie (periodyzacja, ogólna charakterystyka poszczególnych okresów, analiza wybranych zabytków piśmiennictwa staroruskiego). 2. Literatura rosyjskiego klasycyzmu (ogólna charakterystyka epoki, nurt sentymentalny, czołowi przedstawiciele i ich dzieła). 3. Romantyzm w literaturze rosyjskiej (twórczość A. Puszkina, M. Lermontowa i M. Gogola). 4. Literatura rosyjska drugiej połowy XIX wieku (wybitni przedstawiciele epoki: I. Turgieniew, L. Tołstoj, F. Dostojewski, dramaturgia A. Czechowa). |
Bibliography: |
(in Polish) 1. Galster B., Mikołaj Gogol, Warszawa 1967. 2. Lis K., Romantycy: powinowactwa rosyjsko-europejskie. Studia, Kielce 1998. 3. Literatura rosyjska, red. M. Jakóbiec, t. 1, 2, Warszawa 1970 i/lub Literatura rosyjska w zarysie, red. Z. Barański i A. Semczuk, Warszawa 1975 (lub inne wydanie). 4. Łotman J., Aleksander Puszkin, tłum. A. Węgrzyn, Warszawa 1990. 5. Mucha B., Historia literatury rosyjskiej, Wrocław 2002. 6. Przybylski R., Dostojewski i „przeklęte problemy”: od „Biednych ludzi” do „Zbrodni i kary”, Warszawa 1964. 7. Semczuk A., Michał Lermontow. Dramatyczny los poety, Warszawa 1992. 8. Skrunda W., Z dziejów opisowości literackiej, Warszawa 1988. 9. Słownik pisarzy rosyjskich, red. F. Nieuważny, Warszawa 1994. 10. Szczukin W., Mit szlacheckiego gniazda. Studium geokulturologiczne o klasycznej literaturze rosyjskiej, Kraków 2006. 11. Woroszylski W., Kto zabił Puszkina, Warszawa 2004. 12. Wójcicka U., Historia literatury rosyjskiej XVIII wieku z elementami historii i kultury Rosji, Bydgoszcz 2008. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: − student ma uporządkowaną pogłębioną wiedzę na temat dziejów literatury rosyjskiej X-XIX wieku (okresy, tendencje, kierunki literackie; poszczególne dzieła literackie, twórczość reprezentatywnych pisarzy; gatunki); − ma pogłębioną wiedzę szczegółową z zakresu repertuaru problemowo-tematycznego literatury rosyjskiej okresu staroruskiego oraz XVIII i XIX wieku, a także rozumie specyfikę tej literatury na tle procesu historycznoliterackiego; − zna terminologię literaturoznawczą. Umiejętności: − student posiada pogłębione umiejętności badawcze w zakresie analizy i interpretacji dzieła literackiego, w szczególności na poziomie problemowo-artystycznym; − potrafi dokonać periodyzacji literatury rosyjskiej X-XIX w. i definiuje cechy poszczególnych okresów i kierunków literackich; − identyfikuje w tekście literackim cechy swoiste metody artystycznej i przypisuje do estetyki kierunku i prądu; − rozpoznaje cechy gatunkowe utworów; − potrafi umieścić poszczególne dzieła literackie w szerszym kontekście literackim, kulturowym i historycznym; − stosuje terminologię literaturoznawczą; − posiada umiejętność systematycznej pracy samodzielnej i pracy w grupie. Kompetencje społeczne: − student uczestniczy w zespołowym rozwiązywaniu problemu, przyjmując i oceniając różne punkty widzenia; − ma świadomość wkładu literatury rosyjskiej w europejskie dziedzictwo kulturowe; − ma świadomość zakresu swojej wiedzy i posiadanych umiejętności oraz uznaje potrzebę ciągłego dokształcania się; − uczestniczy w życiu kulturalnym poprzez odbiór dzieł literackich. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się ponadto ocena ciągła (obecności, bieżące przygotowanie do zajęć, aktywność, przygotowywanie prac pisemnych). |
Practical placement: |
(in Polish) Warunkiem uczestnictwa w zajęciach jest biegła znajomość języka polskiego. |
Copyright by University of Warsaw.