History of art: works, artists, trends
General data
Course ID: | 3224-D3HSZT |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of art: works, artists, trends |
Name in Polish: | Historia sztuki: dzieła, twórcy, tendencje |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami) z zakresu historii sztuki (malarstwo, architektura). Podczas zajęć zostaną zaprezentowane mistrzowskie dzieła sztuki (oraz wybrane nurty i kierunki artystyczne) wraz z ich historycznym i społecznym kontekstem (ze szczególnym uwzględnieniem krajów Europy Środkowo-Wschodniej). |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami z historii sztuki. Zajęcia łączą treści i wiadomości związane z nurtami i kierunkami w sztuce wraz z ich interpretacją. Zagadnienia dziejów historii sztuki prezentowane są ze szczególnym uwzględnieniem sztuk wizualnych, stanowią rodzaj mini przewodnika po wybranych nurtach i dziełach. Wśród wybranych zagadnień znajdą się m.in.: - nawiązania do sztuki prehistorycznej i zagadnień percepcji + fragmenty filmowe - związki sztuki, polityki i religii (Rzym i łuk triumfalny, Gotyk) - estetyka baroku (wobec renesansu i manieryzmu; sztuka Południa i Północy Europy) + projekcja filmu dokumentalnego - wiek XIX i wybrany nurt w sztuce tego okresu - Art Nouveau i sztuka europejska - Nowa Rzeczowość / Awangarda rosyjska - surrealizm - sztuka totalitarna (lata 30. XX wieku i okres powojenny) + projekcja filmowa - Pop-art - sztuka konceptualna (wybrane zagadnienia) - nowe kierunki w sztuce (wybrane zagadnienia) Zajęciom towarzyszą prezentacje multimedialne (slajdy) oraz materiały wizualne przygotowane przez prowadzącego. |
Bibliography: |
(in Polish) Wybór literatury zalecanej do przygotowania się do zajęć oraz zaliczenia: E.H. Gombrich, O sztuce, Wyd. Rebis, Poznań 2007 Nicolaus Pevsner, Historia architektury europejskiej, Warszawa 1980 Sztuka świata (wydawnictwo wielotomowe) Leksykony, słowniki (np. słownik terminologiczny PWN), encyklopedie sztuki. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: Student zna wybrane kierunki w sztuce (głównie sztuki piękne wizualne, sztuka europejska z uwzględnieniem sztuki z krajów Europy Środkowo-Wschodniej) Student potrafi zna w zaawansowanym stopniu związki między krajami Regionu a historią sztuki, między przemianami społecznymi i kulturowymi a sztuką Student zna i rozumie kontekst i sposób funkcjonowania dzieła sztuki wobec sytuacji historycznej i społecznej UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi rozpoznawać dzieła malarskie i autorów Student potrafi rozpoznawać styl w zakresie objętym programem zajęć Student potrafi dokonywać interpretacji dzieła oraz zabierać głos w dyskusji i argumentować KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student będzie gotowy formułować własne zdanie, zabierać głos w dyskusji o sztuce i komunikować się z innymi, konfrontując swoją wiedzę z innymi podczas dyskusji, będzie oceniał ją krytycznie |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Zajęcia kończą się zaliczeniem na ocenę (zaliczenie pisemne: pytania testowe z wiedzy na tematy objęte programem zajęć oraz rozpoznawanie slajdów). Student jest zobowiązany do uczestnictwa w zajęciach, co warunkuje dopuszczenie do testu kończącego konwersatorium. Dopuszczalne dwie nieobecności (przy tym, nieobecności usprawiedliwionych nie może być więcej niż 50% godzin zajęć w semestrze). Kontrola aktywności - osoby, które wykazały się aktywnością podczas konwersatorium (udział w dyskusji, aktywne uczestnictwo w zadaniach i ćwiczeniach) mogą uzyskać podwyższenie oceny z testu kończącego zajęcia (aktywność punktowana). |
Copyright by University of Warsaw.