Audiovisual and performative culture in Central and Eastern Europe
General data
Course ID: | 3224-D4AUDIO |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Audiovisual and performative culture in Central and Eastern Europe |
Name in Polish: | Kultura audiowizualna i performatywna w Europie Środkowo-Wschodniej |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Type of course: | obligatory courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to provide students with a selection of events, examples and artists from Central and Eastern Europe in the large context of audiovisual (cinema) and performative arts (theatre, dance, performance). Presented issues and examples represent phenomena deeply rooted in the culture of the Central and Eastern Europe as well as could be seen in the larger context of the history of culture. |
Full description: |
The first semester starts with the general introduction to the history of the cinema in Central and Eastern Europe and the particular classes will be devoted to the cinema (from the historical perspective) from i.a. Germany, Russia, Poland, Czech Republic, Romania, Hungary, Ukraine. The important issues and phenomena will be clarified with the use of particular film clips and will be shown in the larger historical and cultural context, as well as from the comparative perspective. During the second semester students will deal with various examples of rituals and phenomena of the performance culture in the Central and Eastern Europe. There will be shown and explained issues like for example: spectacles and rituals (like for example carnaval), dance and its contexts, body art and performance, happening and other cultural practices (especially between body and art). |
Bibliography: |
(in Polish) Literatura do przygotowanie przez studentów wskazana przy każdym z zajęć (udostępniana studentom). Lektury uzupełniające, dla chętnych: Simon Frith, Rytuały sceniczne. O wartości muzyki popularnej, Wydawnictwo UJ, Kraków 2012. Peter Hames, Czechosłowacka nowa fala, przeł. G. Świętochowska, Słowo / obraz terytoria, Gdańsk 2011. Performance, wybór tekstów G. Dziamski, H. Gajewski, J. Wojciechowski, Warszawa 1984. Patrice Pavis, Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Wrocław 2002. |
Learning outcomes: |
(in Polish) WIEDZA: Student zna w stopniu zaawansowanym terminologię, twórców, nurty i dzieła z zakresu sztuk audiowizualnych i performatywnych w Europie Środkowo-Wschodniej Student zna i rozumie w stopniu zaawansowanym wybrane wytwory i działania w ramach sztuk audiowizualnych i performatywnych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w przeszłości i współcześnie Student zna i rozumie kontekst i sposób funkcjonowania działań performatywnych i audiowizualnych w specyficznej sytuacji krajów Europy Środkowo-Wschodniej UMIEJĘTNOŚCI: Student potrafi rozpoznawać, analizować dzieła oraz działania w ramach sztuk audiowizualnych i performatywnych z uwzględnieniem kontekstu krajów Europy Środkowo-Wschodniej Student potrafi zabierać głos w dyskusji na tematy przedstawione na zajęciach i argumentować Student potrafi posługiwać się terminologią z zakresu sztuk audiowizualnych i performatywnych (w ramach wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej) KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Student jest gotów do formułowania własnego zdania, zabierania głosu w dyskusji o sztuce i gotów jest komunikować się z innymi, konfrontując swoją wiedzę z innymi podczas dyskusji, gotów jest do jej krytycznej oceny |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Organizacja zajęć Warunek dopuszczenia do dopuszczenia do egzaminu: obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 3 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do egzaminu w terminie poprawkowym. 2. Metody oceniania Przedmiot kończy się egzaminem i polega na odpowiedzi na sformułowane przez prowadzącego pytania, sprawdzające wiadomości przedstawiane w toku zajęć. 3. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: wypowiedź (egzamin) (75%) oraz aktywność na zajęciach (25%) - (aktywność podnosi ocenę końcową). Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. 4. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (future)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO TU W TH KON
FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Group instructors: | Marta Brzezińska-Pająk | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Examination |
Copyright by University of Warsaw.