History of culture and art of the countries of the region: Germany
General data
Course ID: | 3224-D4HKSN |
Erasmus code / ISCED: |
03.6
|
Course title: | History of culture and art of the countries of the region: Germany |
Name in Polish: | Historia kultury i sztuki krajów regionu: Niemcy (II) |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na IV sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Prerequisites (description): | (in Polish) Student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat historii i kultury Europy. |
Mode: | Classroom |
Short description: |
The aim of the course is to familiarize students with the basic problems of the history of German culture and art from the beginnings to modern times. |
Full description: |
(in Polish) Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Niemiec od początków po czasy współczesne. W trakcie zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia: 1. Okres burzy i naporu. 2. Klasyka weimarska - J. W. von Goethe, J. F. von Schiller. 3. Klasyka wiedeńska - muzyka. 4. Wczesny romantyzm - jenajski krąg. 5. Heidelberski krąg. 6. Muzyka epoki romantyzmu. 7. Malarstwo epoki romantyzmu. 8. Późny romantyzm - krąg szwabski. 9. Biedermeier. 10. Młode Niemcy. 11. Richard Wagner - muzyka okresu Młodych Niemiec. 12. Realizm i naturalizm. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) 1. J. Tuczyński, Herder i herderyzm w Polsce, Gdańsk 1999. 2. A. Citkowska-Kimla, Romantyzm polityczny w Niemczech: reprezentanci, idee, model, Kraków 2010. 3. N. Oellers, R. Steegers, Spotkajmy się w Weimarze: literatura i życie za czasów Goethego, przeł. M. Przybecki, Poznań 2004. 4. Klasycyzm niemiecki: życie i twórczość Goethego i Schillera, red. B. Surowska, K. Sauerland, tłum. J. Buras, Warszawa 1970. 5. M. Trzęsiok, Pieśni drzemią w każdej rzeczy: muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego, Wrocław 2009. 6. T. J. Żuchowski, Patriotyczne mity i toposy: malarstwo niemieckie lat 1800-1848, Poznań 1991. 7. Spory o Biedermeier, red. J. Kubiak, Poznań 2006. 8. Cz. Karolak, W. Kunicki, H. Orłowski, Dzieje kultury niemieckiej, Warszawa 2006. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student po ukończeniu zajęć: 1) zna w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury Niemiec (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04). 2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Niemiec (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01). 3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Niemiec w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06). 4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02). 5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Niemiec oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09). 6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08). 7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02). |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalna liczba najwyżej jednej nieusprawiedliwionej nieobecności). Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego w formie prezentacji. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Przewidziana jest także praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Zaliczenie na ocenę będzie miał charakter ustny i obejmie wiedzę z materiału omawianego na zajęciach w czasie semestru. Zaliczenie obejmie trzy losowo wybrane pytania. Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%). Praca pisemna lub prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (50%). Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Copyright by University of Warsaw.