Culture of the countries of the region in the European context- Russia
General data
Course ID: | 3224-D5EURROS |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | Culture of the countries of the region in the European context- Russia |
Name in Polish: | Kultura krajów regionu w kontekście europejskim – Rosja |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
4.00
|
Language: | Polish |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z głównymi problemami historii kultury Rosji na tle wydarzeń kulturowych Europy. |
Full description: |
(in Polish) Zajęcia zamykają blok poświęcony historii i współczesności kultury Rosji. Ich celem jest wskazanie i analiza relacji miedzy kulturą Rosji a kulturami krajów europejskich oraz usytuowanie wybranej kultury na mapie zjawisk i procesów kulturowych kształtujących współcześnie oblicza kultury europejskiej. Materiałem analizowanym w ramach zajęć są zarówno zjawiska i procesy związane z tożsamością i różnorodnością kulturową, formy więzi i działań społecznych oraz nurty ideowe i związane z nimi praktyki instytucjonalizacji, kontestacji i emancypacji (w tym sytuacja różnie definiowanych mniejszości, konflikty i wzajemne wpływy etniczne, religijne i społeczne, subkultury, feminizm) jak i reprezentacje literackie i artystyczne tych zjawisk i procesów. Poszczególne ujęcia łączy wykorzystanie teorii i kategorii antropologicznych. Student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego W ramach zajęć omówione zostaną następujące problemy: 1. Rosja, Rosjanie, rosyjskość: w kręgu stereotypów i wyobrażeń. 2. U podstaw kultury rosyjskiej: cywilizacje, ideologie, idee. 3. Kultura rosyjska a kultura polska. Oddziaływanie kultury polskiej w XVII wieku oraz w okresie „odwilży”. 4. Czy można zeuropeizować Rosję i jej kulturę? Reformy Piotra I. 5. Wpływy francuskie w XVIII wieku w Rosji: nauka, edukacja, sztuka, architektura, muzyka. 6. Rosyjska kultura XIX wieku oraz jej interakcje z kulturą zachodnioeuropejską. 7. Zachód a Rosja w okresie modernizmu – wzajemne odziaływania. Propagatorzy kultury rosyjskiej w Europie. 8. Awangarda rosyjska oraz jej wpływy w krajach europejskich. 9. Emigracja rosyjska w Europie Zachodniej jako fenomen kulturowy XX wieku. 10. Rosyjscy laureaci nagród europejskich w dziedzinie kultury. 11. Rosja Radziecka a kultura europejska. 12. Kultura rosyjska w okresie pieriestrojki. Lata 90. - okres „westernizacji?” 13. Tendencje i fenomeny społeczeństwa postradzieckiego (media, kino, teatr, pop-kultura, czasopisma kolorowe). 14. Rosja i Europa: wspólne projekty kulturalne w XXI wieku. 15. Kultura rosyjska na rozdrożu: zagrożenia i perspektywy. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1,5 ECTS) Przygotowanie do zaliczenia ustnego – 30 godzin (1,5 ECTS) |
Bibliography: |
(in Polish) Andrusiewicz Andrzej, Cywilizacja rosyjska, t. 1-2, Warszawa 2005. Andrusiewicz Andrzej, Mit Rosji. Studia z dziejów i filozofii rosyjskich elit, w 2-ch tomach, Rzeszów 1994. Bazylow Ludwik. Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. Bazylow Ludwik, Wieczorkiewicz Paweł, Historia Rosji, Wrocław-Warszawa-Kraków 2005. Besancon Alain, Święta Ruś, Warszawa 2012. Billington James, Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Kraków 2008. Cieślik Krzysztof, Smaga Józef, Kultura Rosji przełomu stuleci (XIX-XX), Warszawa 1991. Dusza polska i rosyjska: od Adama Mickiewicza i Aleksandra Puszkina do Czesława Miłosza i Aleksandra Sołżenicyna pod red. Andrzeja de Lazari, PISM, Warszawa 2004. Groys Boris, Stalin jako totalitarne dzieło sztuki, Warszawa 2010. Lipatow Aleksander, Rosja i Polska: konfrontacja i grawitacja, Toruń 2003 Łotman Jurij, Rosja i znaki: kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, Gdańsk 1999. Pipes Richard, Rosyjscy malarze pieriedwiżnicy, tłum. W. Jeżewski, Warszawa 2008. Pipes Richard: Rosja Carów. Warszawa 2008. Pipes Richard, Rosja bolszewików, Magnum, Warszawa 2002. Warszawa - Moskwa/Moskwa - Warszawa 1900-2000, Maria Poprzęcka (red.) Lidia Jowlewa (red.), Warszawa 2004. Riasanovsky Nicholas, Steinberg Mark, Historia Rosji, Kraków 2009. Wojnicka Joanna, Dzieci XX zjazdu. Film w kulturze sowieckiej lat 1956-1968, Kraków 2012. Federacja Rosyjska: 1991-2001, red. Janusz Adamowski i Andrzej Skrzypka, Warszawa 2002. Heller Michaił, Nekric Aleksander, Historia ZSSR: rządy utopii, t.1-2, Warszawa 1987. Heller Michaił, Historia Imperium Rosyjskiego, Warszawa 2002. Rosjoznawstwo, pod red. Lucjana Suchanka, Kraków 2004: Zajączkowski W., Rosja i narody. Ósmy kontynent. Szkic dziejów Eurazji, Warszawa 2009. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie: Efekty uczenia się: Wiedza: absolwent zna i rozumie: - w stopniu podstawowym specyfikę różnych modeli kultury w ujęciu antropologicznym (tradycyjna, szlachecka, mieszczańska, masowa), procesy ich transformacji i wzajemne powiązania oraz emanacje w sferze symbolicznej i semiotycznej, a więc w przestrzeni kultury i sztuki, literatury oraz historii Rosji (K1_W03) - w podstawowym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych Rosji na każdym etapie ich rozwoju (K1_W05) - w podstawowym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych oraz różnie rozumianych mniejszości (K1_W07) Umiejętności: absolwent potrafi: - wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01) - formułować i analizować problemy badawcze, dobierać metody i narzędzia badawcze, oraz prowadzić pod kierunkiem opiekuna naukowego proste badania z zakresu kulturoznawstwa i dyscyplin pokrewnych, dotyczących Rosji (K1_U02) - rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03) - przeprowadzić krytyczną analizę wytworów kultury właściwych dla danej epoki w rozwoju Rosji; rozpoznać różne rodzaje wytworów kultury Rosji, przeprowadzić ich analizę, odróżniać różne perspektywy spojrzenia na rozwój kultury, mając świadomość istnienia różnic tożsamości kulturowych i kontekstu (K1_U05) - samodzielnie przygotować wypowiedź pisemną i ustną, w języku polskim i obcym, na wybrane tematy z zakresu teorii kultury oraz problematyki Rosji, prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (K1_U08) Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do: - do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01) - efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, w tym również w społeczeństwie odmiennym kulturowo od własnego, podejmowania pracy w grupie, radzenia sobie w typowych sytuacjach zawodowych, do weryfikacji swoich poglądów na drodze rzeczowej dyskusji oraz oceny posiadanej wiedzy (K1_K02) |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) 1. Organizacja zajęć Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest obowiązkowa obecność na zajęciach zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.). W przypadku zajęć o wymiarze 30 godzin w semestrze dopuszczalne jest opuszczenie 2 zajęć bez usprawiedliwienia, opuszczone zajęcia należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami prowadzącego zajęcia. Wymagania te prowadzący podaje na pierwszych zajęciach. 2. Metody oceniania Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę, sprawdzającym wiedzę studentów uzyskaną w toku zajęć. Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w dyskusji podczas co najmniej 50% zajęć. Na zaliczenie przewidziana jest praca pisemna (3-6 s.) lub prezentacja na temat zadany przez prowadzącego. Ostateczny termin składania pracy pisemnej stanowi data wyznaczona przez prowadzącego na pierwszych lub drugich zajęciach. 3. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: praca pisemna lub prezentacja (80%) oraz merytoryczne uczestnictwo w dyskusji na zajęciach (20 %). 4. Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)
Time span: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR KON
|
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Iwona Krycka-Michnowska | |
Group instructors: | Iwona Krycka-Michnowska | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Classes in period "Winter semester 2024/25" (future)
Time span: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Navigate to timetable
MO TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours
|
|
Coordinators: | Iwona Krycka-Michnowska | |
Group instructors: | Rostysław Kramar | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Grading
Seminar - Grading |
Copyright by University of Warsaw.