University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of culture and art of the countries of the region: Ukraine

General data

Course ID: 3224-D5HKSU
Erasmus code / ISCED: 03.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (unknown)
Course title: History of culture and art of the countries of the region: Ukraine
Name in Polish: Historia kultury i sztuki krajów regionu: Ukraina (III)
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups: (in Polish) Przedmioty do wyboru na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

elective courses

Prerequisites (description):

Before you start learning course, students should have knowledge of ethno-political and cultural and religious history of the Region Central and Eastern Europe. It is recommended that basic knowledge of the history of Ukrainian literature.


Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Ukrainy przełomu XX i XXI wieku (od roku 1991 po czasy współczesne).

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie studentów z podstawowymi problemami dziejów kultury i sztuki Ukrainy przełomu XX i XXI wieku (od roku 1991 po czasy współczesne).

.

W trakcie zajęć student rozwija swoje umiejętności badawcze, uczy się samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego.

Przedmiotem zajęć będą następujące tematy:

1. Dyskusje na temat dalszych dróg rozwoju kultury ukraińskiej końca XX-pocz. XXI w.

2. Rola ukraińskiego dyskursu medialnego w procesach kulturotwórczych na przełomie XX-XXI w.

3. Kultura postmodernistyczna. Uwarunkowania historyczne powstania postmodernizmu ukraińskiego. Cechy postmodernistyczne literatury ukraińskiej.

4. Związek współczesnej sztuki ukraińskiej z kulturą tradycyjną jako jej cecha charakterystyczna.

5. Odniesienia we współczesnej sztuce ukraińskiej do dawnej sztuki sakralnej.

6. Kwestia europejskości kultury ukraińskiej we współczesnych dyskusjach o jej korzeniach i historii.

7. Kwestie pojednania narodowego we współczesnej kulturze ukraińskiej (Wielka Wojna Ojczyźniana czy II wojna światowa? Armia Czerwona a UPA etc.)

8. Feministyczny dyskurs w kulturze ukraińskiej przełomu XX-XXI w.

9. Problem nowej fali emigracji z Ukrainy we współczesnej kulturze ukraińśkiej (literatura, kino).

10. Kwestia pisarzy i twórców kultury pochodzenia ukraińskiego rozsianych po świecie: w jakim stopniu należą do kultury ukraińskiej? (Leo Mol, Nikifor, Jerzy Nowosielski, Marina Lewycka, Myrna Kostash i in.).

11. Kultura ukraińska wobec ważnych problemów społecznych na Ukrainie. Problem korupcji, rozwarstwienia społecznego, uzależnienień w literaturze i kinie.

12. Teatr ukraiński wobec największych wyzwań Ukrainy XXI wieku: rozwój tradycji i nowatorstwo.

13. Europejskie dążenia Ukrainy jako inspiracja dla twórców kultury. Temat „Majdanu” w kulturze i sztuce ukraińskiej. Sztuka uliczna na Majdanie.

14. Temat postaw ludzkich w tworach kultury inspirowanych konfiktem wojennym na wschodzie Ukrainy.

15. Nowe muzea na Ukrainie– akcent na interakcji. Koncepcje i dyskusje (muzea: Hołodomoru, Babiego Jaru, Majdanu)

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Sztuka i kultura ukraińska na przełomie XX i XXI wieku [w:] SPOŁECZEŃSTWO I KULTURA UKRAINY Ćwierćwiecze przemian (1991 – 2016) Redaktor tomu Katarzyna Jędraszczyk, Gniezno 2016, s. 167-187.

Olszański T., Problem językowy na Ukrainie. Próba nowego spojrzenia, Warszawa 2012,

Ukraińska nadzieja, Pod red. E. Sobol, Warszawa-Szczecin-Bezrzecze, 2017.

Hrycak J., Nowa Ukraina. Nowe interpretacje, Wrocław 2009.

Hrycak J., Chruśińska I., Ukraina. Przewodnik Krytyki Politycznej , Stowarzyszenie im. Stanisława Brzozowskiego, 2009.

Karnaukh A., Pomiędzy ukraińskością a sowieckością, Ukraińcy, Rosjanie i Bułgarzy na Zaporożu, Kraków 2015.

Kacewicz M., Sotnie wolności: Ukraina od Majdanu do Donbasu, Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o. 2014.

Nowa Europa Wschodnia. Kryzys na Ukrainie, Praca zbiorowa 2014.

Studenna-Skrukwa М., Ukraiński Donbas. Oblicza tożsamości regionalnej, Wydawnictwo Nauka i Innowacje, 2014.

Ukraina po Rewolucji Godności. Prawa człowieka – tożsamość narodowa, red. T. Lachowski, V. Mazurenko, Uniwersytet Łódzki, Bookmarked Publishing & Editing, Łódz-Olsztyn 2017.

Wiszka E., Systemy polityczne Ukrainy, Toruń 2007.

Wiersze zawsze są wolne. Poezja ukraińska w przekładach Bohdana Zadury, Warszawa 2012.

Yekelczyk S., Narodziny nowoczesnego narodu, Kraków 2007.

Zwrotnik Ukraina, Pod red. Jurija Andruchowycza, Czarne 2014.

Nowy dramat ukraiński. W oczekiwaniu na Majdan, pod redakcją A. Korzeniowskiej-Bihun i A. Moskwina, 2015.

Hnatiuk O. Pożegnanie z imperium: ukraińskie dyskusje o tożsamości., Warszawa 2003.

Klimecki M., Karpus Z., Czas samotności. Ukraina i Ukraińcy w latach 1914-2018, Wydawnictwo Bellona 2018.

Riabczuk M., Od Małorosji do Ukrainy, Kraków 2002.

Riabczuk M., Ogród Metternicha, Wrocław 2010.

Riabczuk M., Dwie Ukrainy, Wrocław 2004.

Riabczuk M., Syndrom postkolonialny, Wrocław 2015.

Wilczyński W., Leksykon kultury ukraińskiej, Kraków 2018.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć:

1) zna w zaawansowanym stopniu historię i współczesność kultury Ukrainy (S1_W01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03 K1_W04).

2) wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i użytkuje informacje na temat historii kultury Ukrainy (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01).

3) odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących historii kultury Ukrainy w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04 K1_U06).

4) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (S1_U03, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U03, K1_U02).

5) potrafi przygotować wypowiedź pisemną i ustną na wybrane tematy z zakresu historii kultury Ukrainy oraz prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).

6) potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę na różnych etapach uczestnictwa w typowych sytuacjach profesjonalnych (S1_U08, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U06, K1_U07, K1_U08).

7) zyskuje kompetencje w zakresie zdolności do ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).

Assessment methods and assessment criteria:

Condition of admission to examinations is compulsory attendance in the courses (according to Principles of studies at Faculty of Applied Linguistics).

Courses will consist of discussion about scheduled literature or material presented by tutor in form of presentation. Active participation in discussion means that student contributes to discussion during at least 50% classes.

Student will also write one paper (3-6 pages) or presentation about topic delimited by tutor.

Oral examination will contain three questions about material presented during course.

Final assessment depends on:

Active and factual participation in discussion during course (20%).

Written paper or presentation about topic delimited by tutor (20%).

Oral examination containing three questions (60%).

(comprehensive answer to one question = 20%, partial answer to one question = 10%).

Assessment range:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Additional knowledge - 5+

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)