University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Cultural Animation

General data

Course ID: 3224-D6ANIM
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Cultural Animation
Name in Polish: Animacja kultury
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Classroom

Short description: (in Polish)

Cykl zajęć ma przedstawić podstawowe problemy teorii i praktyki animacji kultury (oraz szerzej wedle starszych i popularnych klasyfikacji: upowszechniania i promowania kultury).

Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z wybranymi aspektami szeroko rozumianej problematyki „animacji kultury”, które to pojęcie w ciągu ostatnich kilku lat na dobre zaistniało w badaniach i życiu społecznym. Dodatkowym celem zajęć jest też aktywizacja grupy, pobudzenie do samodzielności w ramach rozumienia proponowanych zagadnień, podejmowanie aktywności w dyskusji i działaniach.

Full description: (in Polish)

W ramach zajęć omawiane będą różne tematy i zagadnienia związane z problematyką animacji kultury. Proponowane tematy to m.in. zajęcia wprowadzające do problematyki (Kto to jest animator? Czym zajmuje się animacja kultury?); Animacja kultury i edukacja kulturalna. Co je może łączyć, co dzielić? A może po prostu – „nowoczesna edukacja kulturalna”? Jakie może mieć formy, jakich dziedzin dotyczyć? Co to jest „wykluczenie z kultury”? Kto jest wykluczony a kto wykluczający? Animacja kultury a problem wykluczenia. Problem edukacji, ubóstwa, płci, wieku, kapitału kulturowego w kulturze i inne.

Studenci otrzymują na pierwszych zajęciach w semestrze szczegółowy konspekt do zajęć wraz z lekturami.

Punkty ECTS:

2.00

Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:

- 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia;

Uczestnictwo w zajęciach: 30 godzin – 1 ECTS

Przygotowanie prezentacji (wystąpienia): 30 godzin – 1 ECTS

Bibliography: (in Polish)

Literatura dla chętnych (wybór):

1. Animacja kultury. Doświadczenia i przyszłość (red. G. Godlewski, I. Kurz, A. Mencwel, A. Wójtowski). Warszawa 2002.

2. Dylematy animacji kulturalnej (red. J. Gajda, W. Żardecki). Lublin 2001.

3. DLA. Animacja kultury – metody, działania, inspiracje. Warszawa 2009.

4. TERAZ! Animacja kultury (red. Iwona Kurz). Warszawa 2008.

5. Kargul J., Od upowszechniania kultury do animacji kulturalnej. Toruń 1998.

6. Zrób to sam. Jak zostać badaczem społeczności lokalnej? (red. A. Nowotny). Warszawa 2010.

7. Animacja/Edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Kraków 2013.

8. Domy kultury w XXI wieku. Wizje, niepokoje, rozwiązania. (red. B. Jedlewska, B. Skrzypczak). Olsztyn 2009.

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć ma następujące kompetencje:

1. Wiedza:

1) zna w zaawansowanym stopniu terminologię o kulturze z uwzględnieniem zjawiska animacji w krajach Europy Środkowo-Wschodniej; specyfikę rozwoju animacji kultury (S1_W02, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W01, K1_W03, K1_W04);

2) zna w zaawansowanym stopniu różne modele kultury w krajach Europy Środkowo-Wschodniej (S1_W04, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04, K1_06);

3) zna w zaawansowanym stopniu zasady działalności instytucji kultury i dziedzictwa narodowego oraz orientuje się we współczesnym życiu kulturalnym – i jego uwikłaniach w dyskursy polityczne i społeczne – przynajmniej dwóch wybranych krajów Europy Środkowo-Wschodniej (S1_W05, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W10).

2. Umiejętności:

1) wyszukuje, selekcjonuje i krytycznie analizuje wybrany materiał, wykorzystuje informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych (S1_U01, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01);

2) rozwija swoje umiejętności badawcze, prezentuje wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej czy pisemnej (S1_U03, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U02, K1_U03);

3) przygotowuje wypowiedź w języku polskim na wybrane tematy z zakresu problematyki animacji kultury krajów regionu. Potrafi prezentować wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U06, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09).

3. Kompetencje społeczne:

1) ma potrzebę ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia na ocenę jest obowiązkowa obecność na zajęciach

(dopuszczalne są najwyżej dwie nieusprawiedliwione nieobecności).

Przewidziana jest prezentacja (wystąpienie) - maksymalnie 20 minut. Jest ona podstawą zaliczenia na

ocenę. Tematy do samodzielnego sprecyzowania przedstawia wykładowca na pierwszych zajęciach w

semestrze i czas na wybór terminu prezentacji (wystąpienia) to 2 tygodnie.

Prezentacja (lub wystąpienie w dowolnej formie wybranej przez studenta) jest integralną częścią

zajęć (stanowi punkt wyjścia dyskusji). Niestawienie się na zajęcia w terminie wygłoszenia swojej

prezentacji skutkuje koniecznością odrobienia tej nieobecności w postaci dodatkowej pracy pisemnej

(należy tym samym oprócz przedstawienia prezentacji wykonać jeszcze pracę pisemną na

sformułowany przez prowadzącego temat).

Zajęcia jako konwersatoryjne zakładają konieczność zabierania głosu w dyskusji i odniesienia się do

prezentowanych zagadnień. W przypadku braku samoistnej dyskusji, prowadzący może ją inicjować

na różne sposoby.

Na końcową ocenę składają się:

1. merytoryczny udział w zajęciach (30%).

2. wystąpienie (70%).

Skala ocen:

0-49% - 2

50-60% - 3

61-70% - 3+

71-80% - 4

81-90% - 4+

91-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours more information
Coordinators: Marta Brzezińska-Pająk
Group instructors: Justyna Szlachta-Ignatowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)