Filozofia kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-D7FILKU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia kultury |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury. |
Tryb prowadzenia: | lektura monograficzna |
Skrócony opis: |
Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury. |
Pełny opis: |
Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury. 1) „Kultura” – problemy terminologiczne: (a) termin, pojęcie, koncept – różnice; b) definiowanie kultury; c) istota kultury; d) kultura jako przedmiot badań. 2) Elementy metodologiczne tzw. nauk o kulturze (a) rozumienie nauki; b) nauka vs. wiedza; c) sądy naukowe vs. sądy retoryczne; d) nauka a ideologia. 3) Znaczenia jako tworzywo kultury. 4) Relatystyczna teoria kultury. 5) Kultura a natura. 6) Kultura a język i komunikacja. 7) Semiotyka kultury. 8) Ogólna Teoria Systemów. 9) Kultura a historia: materializm dziejowy. 10) Kultura a globalizacja. 11) Ideologia w tzw. naukach o kulturze. Poszczególne tematy będą omawiane na więcej niż jednych zajęciach. |
Literatura: |
Anzenbacher, A.: Wprowadzenie do filozofii. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 2010. Davies, P.: Plan Stwórcy. Przeł. M. Krośniak. Kraków 1996. Kowalczyk S.: Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problematyki. Lublin 2005. Zachariasz, A. L.: Kultura. Jej status i poznanie. Lublin 1999. Zachariasz, A. L.: Kulturozofia. Rzeszów 2000. |
Efekty uczenia się: |
Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury. |
Metody i kryteria oceniania: |
Odpowiedź ustna – krytyczna analiza wskazanego tekstu. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.