Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Filozofia kultury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3224-D7FILKU
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Filozofia kultury
Jednostka: Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej
Grupy: Przedmioty obowiązkowe na I sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów II stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Założenia (opisowo):

Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury

i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.

Tryb prowadzenia:

lektura monograficzna
w sali

Skrócony opis:

Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury

i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.

Pełny opis:

Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury

i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.

1) „Kultura” – problemy terminologiczne: (a) termin, pojęcie, koncept – różnice; b) definiowanie kultury; c) istota kultury; d) kultura jako przedmiot badań.

2) Elementy metodologiczne tzw. nauk o kulturze (a) rozumienie nauki; b) nauka vs. wiedza; c) sądy naukowe vs. sądy retoryczne; d) nauka a ideologia.

3) Znaczenia jako tworzywo kultury.

4) Relatystyczna teoria kultury.

5) Kultura a natura.

6) Kultura a język

i komunikacja.

7) Semiotyka kultury.

8) Ogólna Teoria Systemów.

9) Kultura a historia: materializm dziejowy.

10) Kultura a globalizacja.

11) Ideologia w tzw. naukach o kulturze.

Poszczególne tematy będą omawiane na więcej niż jednych zajęciach.

Literatura:

Anzenbacher, A.: Wprowadzenie do filozofii. Przeł. J. Zychowicz. Kraków 2010.

Davies, P.: Plan Stwórcy. Przeł. M. Krośniak. Kraków 1996.

Kowalczyk S.: Filozofia kultury. Próba personalistycznego ujęcia problematyki. Lublin 2005.

Zachariasz, A. L.: Kultura. Jej status i poznanie. Lublin 1999.

Zachariasz, A. L.: Kulturozofia. Rzeszów 2000.

Efekty uczenia się:

Studenci są w stanie wskazać, nazwać i scharakteryzować: 1) problemy związane z próbami definiowania terminu „kultura”; 2) problemy metodologiczne tzw. nauk o kulturze i konsekwencje tych problemów; 3) różnice między nauką a wiedzą. Studenci wiedzą: 4) czym charakteryzuje się sąd naukowy i czym odróżnia się on od sądu retorycznego; 5) czym odróżnia się nauka od ideologii; 6) jakie są możliwości zaistnienia oraz konsekwencje obecności ideologii w nauce, szczególnie w tzw. naukach o kulturze. Studenci dostrzegają i umieją określić, jaka jest: 7) rola języka i komunikacji w kulturze: 8) jaka jest rola kultury w komunikacji międzyludzkiej. Studenci potrafią rozpoznać, scharakteryzować i zastosować: 9) metodę relatystycznej teorii kultury; oraz 10) metodę semiotycznego ujęcia kultury – do badań nad kulturą. Po zakończeniu zajęć uczący się posiadają podstawową wiedzę z zakresu teorii kultury

i znają główne problemy stojące przed (każdą) teorią kultury.

Metody i kryteria oceniania:

Odpowiedź ustna – krytyczna analiza wskazanego tekstu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)