University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Przedmiot fakultatywny: Dramaturgia i teatr w okresie odrodzenia narodowego

General data

Course ID: 3224-PRZEDF30
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: (unknown)
Name in Polish: Przedmiot fakultatywny: Dramaturgia i teatr w okresie odrodzenia narodowego
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem konwersatorium jest prezentacja roli i miejsca dramaturgii oraz teatru w procesie odrodzenia narodowego krajów Europy Środkowo-Wschodniej: najpierw w XIX w. - latach 20-30 XX wieku, a następnie w latach 90. XX wieku – początku XXI wieku.

Full description: (in Polish)

Celem jest zbadania roli takiej instytucji kultury, jako Teatr Narodowy, w okresie odrodzenia narodowego. Jako przykład zostaną wybrane różne kraje, m.in. Polska, Białoruś, Ukraina, Słowacja, Łotwa. Zostaną poruszone następujące kwestie: Teatr Narodowy i kształtowanie się kulturalnej polityka państwa; rodzima dramaturgia na scenie Teatru Narodowego; stworzenie kanonu narodowego; kształtowanie się szkoły aktorskiej i reżyserskiej.

W trakcie kursu zostaną omówione następujące zagadnienia:

1. Odrodzenie narodowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej w XIX-początku XX wieku: przebieg, specyfika.

2. Polski dramat na scenie Teatru Miejskiego/J. Słowackiego w Krakowie oraz Teatru Narodowego w Warszawie: koniec 19-początek XX wieku.

3. Dramaturgia słowacka w okresie odrodzenia narodowego końca XIX-początku XX wieku.

4. Dramaturgia słowacka na scenie Słowackiego Teatru Narodowego (1920-1938).

5. Dramaturgia białoruska w okresie odrodzenia białoruskiego początku XX wieku.

6. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Państwowego – I w Mińsku (1920-1930).

7. Dramaturgia łotewska na scenie Teatru Narodowego w Rydze (1920-1940).

8. Odrodzenie narodowe w krajach Europy Środkowo-Wschodniej końca XX-początku XXI ww..

9. Spór wokół Teatru Narodowego w Polsce (lata 90. XX wieku).

10. Dramaturgia polska na scenie Teatru Narodowego w Warszawie (początek XX w.).

11. Dramaturgia słowacka na scenie Słowackiego Teatru Narodowego: 1990-2020.

12. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Narodowego w Mińsku: 1991-2008.

13. Dramaturgia białoruska na scenie Białoruskiego Teatru Narodowego w Mińsku: 2008-2020.

14. Dramaturgia ukraińska na scenie Teatru Narodowego w Kijowie (1991-2020).

15. Dramat rodzimy na scenie Teatru Narodowego (obszar postradziecki [Kaukaz, Azja Środkowa], kraje bałkańskie).

Bibliography: (in Polish)

Dzieła literackie wybitnych autorów dramaturgii białoruskiej, polskiej i słowackiej końca XX – początku XXI ww. oraz końca XX-początku XXI ww..

Teksty teoretyczne:

Balowski Mieczysław, Odrodzenie narodowe na Słowacji, „Studia Filologiczne” (Racibórz). T. 5 (2016), s. 115-123.

Cetnarowicz Antoni, Odrodzenie narodowe w Dalmacji: od „slavenstva” do nowoczesnej chorwackiej i serbskiej idei narodowej, Kraków 2001.

Hroch Miroslav, Małe narody Europy: perspektywa historyczna, Wrocław 2008.

Hroch Miroslav, Social preconditions of national revival in Europe : a comparative analysis of the social composition of patriotic groups among the smaller European nations, Cambridge 1985.

Moskwin Andriej, Teatr białoruski: 1920-1930. Odrodzenie i zagłada, Warszawa 2013.

Odrodzenie narodowe w Czechach i na Słowacji (red. Halina Mieczkowska, Teresa Z. Orłoś), Kraków 1999.

Orłoś Teresa, Czeskie odrodzenie narodowe i językowe, Kraków 2000.

Кундзинь, Карл Эрнестович, Латышский театр. Очерк истории, Москва: Искусство, 1963.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć:

[Wiedza:]

zna i rozumie w jaki sposób rozwijało się życie kulturalne (na przykładzie Teatru narodowego) w okresie odrodzenia narodowego, zna pojęcia i koncepcje historyczne wiążące je z Europą Środkowo-Wschodnią jako regionem, ze szczególnym uwzględnieniem procesów i zjawisk kulturowych w kontekście przemian społecznych i politycznych (K1_W04; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

zna i rozumie w podstawowym stopniu zagadnienia dotyczące kształtowania się relacji kulturalnych, narodowościowych i społeczno-politycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodiej (na wybranych przykładach) w okresie narodowego odrodzenia (K1_W06; Odniesienie do P6S_WG Zakres i głębia, P6S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

[Umiejętności:]

potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K1_U01; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie zdobywać wiedzę, korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego; umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) (K1_U03; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących życia kulturalnego w okresie odrodzenia narodowego, a także jego specyfiki w kontekście globalnym, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K1_U06; Odniesienie do P6S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania)

[Kompetencje społeczne:]

jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K1_K01; Odniesienie do P6S_KK)

jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K1_K05; Odniesienie do P6S_KR)

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zgodnie ze Szczegółowymi zasadami studiowania na Wydziale Lingwistyki Stosowanej (uchwała nr 114 Rady Wydziału LS z dnia 19.12.2017 r.):

1) Obecność na zajęciach objętych planem jest obowiązkowa (§ 9 ust. 2).

2) Nie można poprawkowo zaliczać zajęć, jeśli przyczyną nieuzyskania ich zaliczenia było niespełnienie wymogu uczestnictwa w nich. W takim przypadku student może zostać warunkowo wpisany na kolejny etap studiów i powtarzać niezaliczony przedmiot (§ 2 ust. 4)

Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, które należy zaliczyć zgodnie z wymaganiami przedstawionymi przez prowadzącego.

Zajęcia prowadzone będą w formie dyskusji na temat zadanych lektur lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego. Aktywny udział w dyskusji oznacza merytoryczne uczestnictwo w niej podczas co najmniej 50% zajęć.

Przewidziana jest także prezentacja na temat zadany przez prowadzącego.

Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%).

Prezentacja na temat wyznaczony przez prowadzącego zajęcia (20%).

Zaliczenie z treści zajęć (40%).

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)