Przedmiot fakultatywny: Od Bagdadu do Unii Europejskiej: kultury, języki i ludzie w czasach przednowoczesnych/nowoczesnych - ZIP
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-PRZEDF36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przedmiot fakultatywny: Od Bagdadu do Unii Europejskiej: kultury, języki i ludzie w czasach przednowoczesnych/nowoczesnych - ZIP |
Jednostka: | Instytut Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Tryb prowadzenia: | zdalnie |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest ukazanie złożonej historii słowiańskich kultur, języków i ludów od starożytności poprzez okres istnienia Rzeczypospolitej Obojga Narodów aż do początków Unii Europejskiej. Szczególna uwaga zostanie poświęcona na wzajemne relacje różnych części świata słowiańskiego między sobą oraz z niesłowiańskimi sąsiadami. W trakcie kursu opracowane zostaną różnorodne materiały: zarówno oryginalne teksty, w szczególności autorstwa arabskich, bizantyjskich i średniowiecznych niemieckich pisarzy źródłowe, jak i opracowania naukowe i dydaktyczne. Podczas zajęć omawiana będzie także historia tworzenia języków standardowych (literackich), w tym „Standard Average European”. „Zajęcia oferowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5” |
Pełny opis: |
TEMATY I HARMONOGRAM ODCZYTÓW 9 maja Grupa 1: Z lasu Tematy: a) Wprowadzenie b) O "Rusьkymi Pismeny" w życiu Konstantyna c) Objawienie geografów arabskich 16 maja Grono 2: Początki kultury literackiej: Polska-Litwa-Rutynia a Moskwa Tematy: a) "Głupia" Ruś b) Co kryje się w nazwie? языкъ Рускїй, Славєнскїй, Славєнорωссійскїй c) Standardowy rosyjski vs. literacki ukraiński 23 maja Klaster 3: Biblia i Słowianie (wschodni) Tematy: a) Biblia a kształtowanie się literackiego języka ukraińskiego b) Pantelejmon Kulisz i przekłady Biblii c) Warianty literackiej ukraińszczyzny: kontrowersje rusińskim 30 maja/ 6 czerwca Grono 4: Hybrydy językowe i polityka językowa Tematy: a) Rusyfikacja językowa: Modele i polityka b) Surzhyk i inne hybrydy c) Standardowa średnia europejska |
Literatura: |
Literatura będzie dostarczana przez prowadzącego w trakcie zajęć. |
Efekty uczenia się: |
W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student: 1) ma szeroką i usystematyzowaną wiedzę obejmującą metody, teorie, terminologię w odniesieniu do literatury i języka w kontekście innych nauk humanistycznych (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia); 2) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozbudowywać umiejętności badawcze, podejmować samodzielne działania zmierzające do rozwijania kompetencji akademickich i zawodowych jako krytyk literatury lub innych sztuk (K2_U01; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania); 3) potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych rodzajów wytworów kultury, stosuje różnorodne podejścia, uwzględnia nowe osiągnięcia humanistyki; umie przedstawić i uzasadnić swoje stanowisko w różnych formach wypowiedzi (K2_U05; odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania); 4) jest gotów świadomie i konstruktywnie uczestniczyć w międzynarodowej wymianie naukowej, językowej, literackiej, artystycznej i kulturowej (K2_K01, odniesienie do P7S_KO); 5) jest gotów do aktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i kulturalnym, wykorzystując znajomość relacji między różnymi dziedzinami sztuki; rozpoznawać wartości, jakie niesie różnorodność kulturowa wyrażana w literaturze i sztuce (K2_K05, odniesienie do P7S_KO). |
Metody i kryteria oceniania: |
Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%). Wykonanie zleconego zadania (esej) - 50% . Skala ocen: 0%-49% - 2 50%-60% - 3 61%-70% - 3+ 71%-80% - 4 81%-90% - 4+ 91%-100% - 5 Dodatkowa wiedza - 5+ |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.