University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Elective course: The anthropology of the Russian poem

General data

Course ID: 3224-PRZEF39
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (unknown)
Course title: Elective course: The anthropology of the Russian poem
Name in Polish: Przedmiot fakultatywny: Antropologia wiersza rosyjskiego
Organizational unit: Department of Central and East European Intercultural Studies
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Celem zajęć jest przedstawienie literackiego języka poetyckiego jako medium kultury rosyjskiej z perspektywy antropologicznej. Przedmiotem analizy będą różne formy użycia języka poetyckiego i ich konsekwencje kulturowe. Analizę poprzedzi teoretyczna refleksja na temat relacji między językiem a jego użytkownikiem jako twórcą i odbiorcą kultury.

Zajęcia mają charakter konwersatorium.

Zajęcia są organizowane w Programie zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego (ZIP), współfinansowanym

ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach PO WER, ścieżka 3.5.

Full description: (in Polish)

Prowadzący zapozna studentów z rozwojem różnych form użycia języka poetyckiego w kulturze rosyjskiej; umożliwi poszerzenie kompetencji analitycznych i interpretacyjnych oraz wyposaży ich w odpowiednie instrumentarium pojęciowe i analityczne niezbędne w opisie antropologicznym kultury rosyjskiej. Nabyte wiadomości zostaną zastosowane w praktyce podczas analizy poetyckich tekstów literackich.

W ramach zajęć omówione zostaną następujące zagadnienia:

1. Fenomen językowości człowieka.

2. Językowy obraz świata.

3. Pojęcie i modele komunikacji.

4. Siła kontekstu.

5. Relacje między antropologią i literaturą.

6. Specyfika języka poetyckiego.

7. Język jako medium kultury.

8. Słowa i ich znaczenie magiczne.

9. Słowo zapisem doświadczenia.

10. Słowo tropem rzeczywistości.

11. Wiersz formą krytyki władzy.

12. Słowo a tożsamość.

13. Słowo a światy wyobrażone.

14. Koncepcje metafory.

15. Poezja jako aspekt wyrażenia naszego bycia-w-świecie.

Nakład pracy studenta:

Uczestnictwo w zajęciach – 30 godzin (1 ECTS)

Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS)

Bibliography: (in Polish)

Ahern L., Antropologia lingwistyczna. Wprowadzenie, tłum. W. Usakiewicz, Kraków 2013 (wybór).

Antropologia pisma: od teorii do praktyki, red. P. Artières, P. Rodak, Warszawa 2010.

Barthes R., Mitologie, tłum. A. Dziadek, Warszawa 2000.

Dać świadectwo prawdzie. Portrety współczesnych pisarzy rosyjskich, red. L. Suchanek, Kraków 1996.

Grębecka Z., Słowo magiczne poddane technologii, Kraków 2006.

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.

1. Mucha B., Historia literatury rosyjskiej od początków do czasów najnowszych, Wrocław-Warszawa-Kraków 2002.

2. Sommer Ł., Mowa ojców potrzebna od zaraz, Warszawa 2009.

Stewart K., Poezje kulturowe. O produktywności przedmiotów, [w:] Metody badań jakościowych, red. N. Denzin, Y. Lincoln, Warszawa 2009, t. 2.

Dzieła literackie wybranych autorów (wybór będzie na bieżąco weryfikowany)

Learning outcomes: (in Polish)

Student po ukończeniu zajęć:

[Wiedza:]

1) ma szeroką i usystematyzowaną wiedzę obejmującą metody, teorie, terminologię w odniesieniu do literatury i języka w kontekście innych nauk humanistycznych (K2_W02; odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia);

2) zna i rozumie w pogłębionym stopniu kontekst europejski i globalny procesów kulturowych – potrafi zastosować tę wiedzę w odniesieniu do kultury, sztuki, literatury, zjawisk lingwistycznych, a także politycznych, społecznych i gospodarczych krajów regionu (K2_W05; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki);

3) zna i rozumie w pogłębionym stopniu szeroko rozumiany kontekst interkulturowy; ma pogłębioną wiedzę o człowieku jako podmiocie konstruującym struktury społeczne i wytwory kulturowe, ma świadomość zasad ich funkcjonowania i wynikających stąd różnic w postrzeganiu życia społecznego przez przedstawicieli różnych narodowości, grup ideologicznych i wyznaniowych (K2_W07; Odniesienie do P7S_WG Zakres i głębia, P7S_WK Kontekst/uwarunkowania, skutki)

[Umiejętności:]

1) potrafi wyszukać, selekcjonować, analizować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (K2_U01; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);

2) potrafi rozwijać swoje umiejętności badawcze, samodzielnie i korzystając ze wsparcia opiekuna naukowego zdobywać wiedzę, umiejętnie formułować myśli, prezentować wyniki badań w postaci wypowiedzi ustnej lub pisemnej (różnego typu) w nieprzewidywalnych warunkach (K2_U03; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania);

3) potrafi odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej wykorzystać ją w typowych wypowiedziach profesjonalnych dotyczących filozoficznej refleksji na temat przemian zachodzących w kulturze, a także jej specyfiki, logicznie je konstruować, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (K2_U06; Odniesienie do P7S_UW Wykorzystywanie wiedzy/ rozwiązywane problemy i wykonywane zadania).

[Kompetencje społeczne:]

1) jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy, ciągłego dokształcania się i uzupełniania zdobytej wiedzy (K2_K01; Odniesienie do P7S_UO Organizacja pracy /planowanie i praca zespołowa P7S_UU Uczenie się / planowanie własnego rozwoju i rozwoju innych osób; P7S_KK);

2) jest gotów do uczestniczenia w życiu kulturalnym i korzystania z jego różnorodnych form (K2_K05; Odniesienie do P7S_K0).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Warunek dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu obecność na zajęciach (zgodnie z Regulaminem Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu.

Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć.

Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do zaliczenia w terminie poprawkowym.

Na końcową ocenę składają się:

Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (50%).

Zaliczenie ustne (50%).

Skala ocen:

0%-49% - 2

50%-60% - 3

61%-70% - 3+

71%-80% - 4

81%-90% - 4+

91%-100% - 5

Dodatkowa wiedza - 5+

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)