Warsztaty komunikacyjne: j. ukraiński
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3224-WKU |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty komunikacyjne: j. ukraiński |
Jednostka: | Katedra Studiów Interkulturowych Europy Środkowo-Wschodniej |
Grupy: |
Przedmioty obowiązkowe na III sem. stacjonarnych i niestacjonarnych (wieczorowych) studiów I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (lista przedmiotów): | Nauka języków regionu - ukraiński A1 3224-DNJRUA1 |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Zajęcia stanowią uzupełnienie zajęć Praktyczna nauka języków etnicznych regionu i mają na celu rozwijanie znajomości języka ukraińskiego na poziomach A1 – B2 według Modern Languages: Learning, Teaching, Assessment. A Common European Framework of Reference, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu komunikacyjnego i komponentu kulturowego. |
Pełny opis: |
Warsztaty komunikacyjne z języka ukraińskiego mają za zadanie rozwijać umiejętność wysławiania się w języku ukraińskim oraz poszerzać zasób leksykalny. Proponowaną formą zajęć będzie konwersacja na zadane studentom tematy związane z życiem codziennym (także język potoczny, niepodręcznikowy), wydarzeniami kulturalnymi i komunikacją w przyszłym miejscu pracy zgodnie z profilem absolwenta. Zakres tematyczny zajęć obejmuje poznanie leksyki związanej z podstawowymi sytuacjami komunikacyjnymi oraz wydarzeniami kulturalnymi/wybranymi elementami kulturowymi i realioznawczymi (wydarzenia kulturalne, ciekawostki). Zajęcia prowadzone będą w formie: rozmowy na temat zadanych tekstów lub materiału zaprezentowanego przez prowadzącego (zajęcia frontalne), praca w grupach i parach/w plenum, praca indywidualna (w miarę możliwości przy wsparciu prowadzącego). Kształcenie poszczególnych umiejętności językowych będzie odbywało się w następujący sposób: Mówienie: indywidualne wypowiedzi monologowe na tematy omawiane w semestrze, dialog, gry z podziałem na role Rozumienie ze słuchu: różne typy tekstów (dialog, monolog w różnych sytuacjach komunikacyjnych) i zadań dostosowanych do poziomu Użycie języka: ćwiczenia leksykalno-gramatyczne sprawdzające stopień opanowania materiału Pisanie: wypowiedź pisemna na jeden z tematów omawianych w trakcie zajęć. Nakład pracy studenta: Uczestnictwo w zajęciach w sali – 30 godzin (1 ECTS) Przygotowanie do zajęć - 30 godzin (1 ECTS) |
Literatura: |
Олеся Палінська, Оксана Туркевич, Крок-1 (Початковий рівень : А1-А2). Українська мова як іноземна, Львів 2010 (wydanie II) Mariana Burak, Yabluko. Elementary level, School of Ukrainian Language and Culture UCU, Lviv 2015. (podręcznik i zeszyt ćwiczeń). Bożena Zinkiewicz-Tomanek, Oksana Baraniwska, Język ukraiński dla początkujących, Kraków 2015 (wydanie II). Н. Ф. Зайченко, С. А. Воробйова, Практичної курс української мови для іноземців: усне мовлення, Київ 2012. Оксана Микитюк, Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки, Львів 2014. Олександр Пономарів, Українське слово для всіх і для кожного, Київ 2013. Natalja Malinevská, Ukrajinské reálie 1, Olomouc 2003. oraz inne materiały przekazywane przez wykładowcę na zajęciach. |
Efekty uczenia się: |
Student bez obaw posługuje się językiem mówionym na wybranym poziomie. W odniesieniu do specjalnościowych efektów kształcenia po ukończeniu kursu student: 1. zna i rozumie kompleksową naturę języka ukraińskiego, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu kulturowego Ukrainy (S1_W07, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W09); 2. umie wyszukać, selekcjonować i wykorzystywać potrzebne mu informacje z różnych źródeł (S1_U01, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01); 3. odwołując się do zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej potrafi ją wykorzystać w typowych wypowiedziach na wybranym poziomie dotyczących historii i współczesności Ukrainy w kontekście globalnym, logicznie je konstruuje, odwołując się do stanowisk innych uczestników tych sytuacji komunikacyjnych (S1_U2, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U04, K1_U06); 4. porozumiewa się za pomocą różnych kanałów i technik komunikacyjnych, w języku ukraińskim na wybranym poziomie na tematy kulturoznawcze, literaturoznawcze, językoznawcze, historyczne dotyczące krajów regionu (S1_U4, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_W03, K1_W04 K1_W06); 5. potrafi przygotować wypowiedź ustną w języku ukraińskim, na wybrane tematy z zakresu problematyki krajów regionu (kultura, polityka, historia, gospodarka, literatura, media audiowizualne, stosunki społeczne i religijne, język, etc.). prezentuje wyniki swojej pracy na forum grupy (S1_U6, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U01, K1_U08, K1_U09); 6. ma umiejętności językowe w zakresie języka ukraińskiego na wybranym poziomie (S1_U10, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_U10); 7. posiada umiejętność efektywnego komunikowania się i życia w społeczeństwie, podejmuje pracę w grupie, umie poradzić sobie w sytuacjach typowych i wyjątkowych, jest gotów na drodze rzeczowej dyskusji do weryfikacji swoich poglądów (S1_K02, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02); 8. rozumie potrzebę ciągłego dokształcenia się i uzupełniania zdobytej wiedzy (S1_K04, Odniesienie do kierunkowych efektów kształcenia: K1_K01, K1_K02). |
Metody i kryteria oceniania: |
I. Organizacja zajęć Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu na ocenę jest obecność na zajęciach (zgodnie z § 31-36 Regulaminu Studiów na UW). Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności, każda następna wymaga złożenia usprawiedliwienia. O uznaniu usprawiedliwienia decyduje wykładowca. Przekroczenie nieobecności usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych na 50% zajęć może być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Jeśli liczba nieobecności przekroczy dopuszczalną, student powinien zwrócić się do wykładowcy z prośbą o wyznaczenie formy zaliczenia materiału z zajęć. Nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach w wyznaczonym terminie powodują utratę I terminu zaliczenia. Student ma prawo zaliczyć nieobecności i podejść do zaliczenia w terminie poprawkowym. II. Kryteria oceniania Na końcową ocenę składają się: Aktywny i merytoryczny udział w zajęciach (40%) 2 prace domowe oddane prowadzącemu (30%) Prezentacja/wypowiedź na temat/y wyznaczony/e przez prowadzącego zajęcia (30%). Przy czym, aby uzyskać ocenę pozytywną na zaliczenie semestru, należy wykazać się osiągnięciami w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych kategorii (nie otrzyma zaliczenia student, który otrzyma 0% w którejś kategorii, czyli nie przejawił aktywności w jednej z nich). Ocenę niedostateczną można wpisać jedynie na skutek niesatysfakcjonujących wyników w nauce, potwierdzonych ocenami cząstkowymi. Skala ocen: 99 – 100% - 5 (celujący) 93 - 98% - 5 (bardzo dobry) 87 - 92% - 4,5 (dobry plus) 77 - 86% - 4 (dobry) 71 - 76% - 3,5 (dostateczny plus) 60 - 70% - 3 (dostateczny) Ponadto prowadzący warsztaty określi szczegółowe zasady i kryteria zaliczania i poda je do wiadomości studentów na pierwszych zajęciach w danym roku akademickim. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.