History of culture and art of the countries of the region: Russia
General data
Course ID: | 3224-Z3HKSB |
Erasmus code / ISCED: | (unknown) / (unknown) |
Course title: | History of culture and art of the countries of the region: Russia |
Name in Polish: | Historia kultury i sztuki krajów regionu: Rosja |
Organizational unit: | Department of Central and East European Intercultural Studies |
Course groups: |
(in Polish) Przedmioty do wyboru na III sem. niestacjonarnych (zaocznych) studiów I stopnia |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Polish |
Type of course: | elective courses |
Mode: | Classroom |
Short description: |
(in Polish) Podstawowym celem zajęć jest przyswojenie wiedzy o charakterze historyczno-kulturoznawczym z zakresu dziejów kultury narodu rosyjskiego w całej jej rozpiętości od Rusi pogańskiej do początku XIX wieku oraz wypracowanie umiejętności myślenia w kategoriach historii kultury, czyli odniesienia zjawisk kulturalnych do czynników historycznych w życiu narodu i w kontekście międzynarodowym. |
Full description: |
(in Polish) W ramach przedmiotu niezbędne jest przyswojenie wiedzy z zakresu 4 bloków tematycznych: 1. Świat kultury Średniowiecza rosyjskiego (obraz świata Rusi pogańskiej; chrześcijaństwo jako wybór kulturowo-historyczny Rusi; - świątynia i ikona; miasta jako ośrodki kultury; „spadek” po Złotej Ordzie). 2. Carstwo Moskiewskie: treść fenomenu kulturowego XIV-XVI ww. (źródła i czynniki ożywienia kulturowego; idea „samowładzy” w życiu duchowym. Formuła „Moskwa - trzeci Rzym”; system wartości; symbole i język epoki) 3. Kultura rosyjska na początku czasów nowożytnych. XVII w. (kryzys średniowiecznego systemu wartości. Poszukiwania nowych podstaw kultury; sens schizmy cerkiewnej; książka i nauka w XVII w.; nowe tendencje w twórczości artystycznej i literackiej). 4. Epoka Oświecenia w Rosji XVIII - początek XIX w. (przewrót kulturalny za czasów Piotra I; powstanie systemu państwowej oświaty świeckiej; rosyjscy działacze Oświecenia XVIII - początku XIX w.; nowa sztuka świecka). |
Bibliography: |
(in Polish) Andrusiewicz A., Cywilizacja rosyjska, Warszawa 2004-2010 , t. 1, 2. Bazylow L., Historia nowożytnej kultury rosyjskiej, Warszawa 1986. Billington J.H., Ikona i topór. Historia kultury rosyjskiej, Kraków 2008. Idei w Rosii = Ideas in Russia = Idee w Rosji: Leksykon rosyjsko-polsko-angielski, red. A. de Lazari, Łódź 1999, t. 1-6. Kultura rosyjska: postacie, wydarzenia, symbole, daty, red. E. Małek, J. Wawrzyńczyk, Warszawa 2001. Łotman J., Rosja i znaki: kultura szlachecka w wieku XVIII i na początku XIX, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 1999. Molè W., Sztuka rosyjska do roku 1914, Wrocław-Kraków 1955. Rosjoznawstwo, red. L. Suchanek, Kraków 2004. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Wiedza: - student ma wiedzę nt. form kultury, charakterystycznych dla życia codziennego różnych grup społecznych na etapach ich kształtowania i rozwoju; - rozumie kontekst historyczno-kulturalny i ma uporządkowaną wiedzę ogólną, obejmującą terminologię i charakterystykę poszczególnych epok artystycznych; - zna wybitnych przedstawicieli kultury rosyjskiej od Rusi pogańskiej do początku XIX wieku w dziedzinie malarstwa, rzeźby, architektury, muzyki i literatury. Umiejętności: - student nazywa i charakteryzuje ważniejsze wydarzenia i postaci z szeroko pojętej kultury Rosji od Rusi pogańskiej do początku XIX w.; - potrafi powiązać ważniejsze zmiany w dziedzinie kultury rosyjskiej z wydarzeniami historycznymi i w kontekście międzynarodowym; - potrafi pokazać na przykładach wydarzeń, zjawisk czy osób osobliwości poszczególnych okresów historyczno-kulturowych; - potrafi powiązać osiągnięcia kultury rosyjskiej z właściwościami przebiegu rozwoju kultury europejskiej. Kompetencje społeczne: - student ma świadomość wartości, jaką stanowi różnorodność kulturowa; - ma świadomość osiągnięć w dziedzinie kultury rosyjskiej oraz jej znaczenia w europejskim dziedzictwie kulturowym; - ma świadomość poziomu swej wiedzy nt. kultury rosyjskiej do pocz. XIX w. i rozumie konieczność jej rozszerzania i pogłębiania. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Przedmiot kończy się ustnym zaliczeniem na ocenę. Na ocenę końcową składa się ponadto ocena bieżąca (obecności, przygotowanie do zajęć, aktywność). |
Copyright by University of Warsaw.