University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

coolTUTOR - PROGRAM DEVELOPING STUDENTS’ COMPETENCES

General data

Course ID: 3300-CLTUT-L
Erasmus code / ISCED: (unknown) / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: coolTUTOR - PROGRAM DEVELOPING STUDENTS’ COMPETENCES
Name in Polish: coolTUTOR - PROGRAM KSZTAŁCĄCY KOMPETENCJE STUDENTÓW
Organizational unit: Faculty of Modern Languages
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: Polish
Type of course:

optional courses

Mode:

Field classes

Short description: (in Polish)

Celem kursu jest zapewnienie studentom kompleksowego zestawu narzędzi i kompetencji społecznych niezbędnych do pracy z osobami z terenów dotkniętych kryzysem humanitarnym, w tym osób należących do innych kręgów kulturowych.

Kurs zakłada przygotowanie studentów do roli coolTUTORÓW, czyli tutorów międzykulturowych, mających za zadanie wsparcie osób z innych kręgów kulturowych w procesie adaptacji i zniwelowanie u nich doświadczenia szoku kulturowego.

W ramach kursu studenci wezmą udział w warsztatach i wykładach prowadzonych przez pracowników dydaktycznych UW oraz zajęciach prowadzonych przez ekspertów reprezentujących partnerów zewnętrznych, w tym: organizacje sektora pozarządowego, instytucje samorządowe oraz partnerów biznesowych.

Po ukończeniu kursu student będzie przygotowany do samodzielnej analizy problemów społeczno-kulturowych, prawnych i organizacyjno-logistycznych wynikających z sytuacji kryzysowej konkretnych grup cudzoziemców oraz będzie potrafił samodzielnie zaplanować i

Full description: (in Polish)

- Sytuacja międzynarodowa a kryzysy humanitarne

- Polskie akcje humanitarne oraz zaangażowanie państwa polskiego na obszarach dotkniętych kryzysem humanitarnym

- Międzynarodowe regulacje prawne dotyczące statusu uchodźcy

- Prawo do azylu oraz status uchodźcy w polskim prawodawstwie

- Sytuacja prawna imigrantów i uchodźców w Polsce

- Zapewnienie ochrony prawnej

- Programy integracyjne

- Ruchy migracyjne o charakterze mieszanym

- Sytuacja osób bezpaństwowych w Polsce

- Praca z osobami dotkniętymi traumą

- Różnice kulturowe – doświadczenia, źródła wiedzy i wnioski

- Wzory kultury

- Pedagogika międzykulturowa

- Najważniejsze kompetencje w pracy na styku kultur

- Zasady funkcjonowania w międzykulturowym środowisku

- Stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacja

- Bariery w komunikacji międzykulturowej

- Specyfika kultury polskiej w kontekście międzynarodowym

- Rozwiązywanie konfliktów w środowisku międzykulturowym

- Kompetencje miękkie, m.in.: praca w zespole, zarządzanie projektem

- Legalizacja pobytu, zakwaterowanie, opieka zdrowotna – sytuacja zagranicznych studentów Uniwersytetu Warszawskiego

- Prawa i obowiązki studentów Uniwersytetu Warszawskiego

Bibliography: (in Polish)

o Konwencja dot. statusu uchodźców z 1951 roku wraz z protokołem z 1967 roku

o Konwencja o ograniczaniu bezpaństwowości z 1961 roku

o Konwencja o statusie bezpaństwowców z 1954 roku

o Ustawa o cudzoziemcach oraz ustawa o

udzielaniu cudzoziemcom ochrony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (UD265)

o Aronson E., Akert R. M., Wilson T. D. (1997), Psychologia społeczna. Serce i umysł, Poznań.

o Augoustinos M., Every D. (2007), The Language of ”Race” and Prejudice: A Discourse of Denial, Reason, and Liberal-Practical Politics, „Journal of Language and Social Psychology” 26: 123–141.

o Augoustinos, M. , & Quinn, C. (2003), Social categorization and evaluation: Illegal immigrants or asylum seekers and refugees?, New Review of Social Psychology, 2, 29-37.

o Benedict, R. (2002), Wzory kultury, Warszawa.

o Better Protecting Refugees in the EU and Globally: UNHCR's proposals to rebuild trust through better management, partnership and solidarity

o Billig, M. (1988), The notion of “prejudice”: Some rhetorical and ideological aspects, Text, 8, 91-110.

o Billig, M. (1991), Ideology and opinions, London.

o Bokszański, Z. (2007), Tożsamosci zbiorowe, Warszawa.

o Cottrell C. A., Neuberg S. L. (2005), Different Emotional Reactions to Different Groups: A Sociofunctional Threat-Based Approach to “Prejudice”, „Journal of Personality and Social Psychology” 88 (5): 770–789.

o Kim, Y. Y. Ideology, Identity, and Intercultural Communication: An Analysis of Differing Academic Conceptions of Cultural Identity, Journal of Intercultural Communication Research, 36:3, pp. 237-253.

o Kinder, D.R. , & Sears, D.O. (1981), Prejudice and politics: Symbolic racism versus racial threats to the good life, Journal of Personality and Social Psychology, 40, 414-431.

o Murray K. E., Marx D. M. (2013), Attitudes Toward Unauthorized Immigrants, Authorized Immigrants, and Refugees, „Cultural Diversity & Ethnic Minority Psychology” 19 (3): 332–341.

o Smolicz, J.J. (1990), Kultura i nauczanie w społeczeństwie wieloetnicznym, Warszawa.

o Sztompka, P. (2002), Socjologia, Kraków.

o Szwed, R. (2003) Tożsamosć a obcość kulturowa, Lublin.

Learning outcomes: (in Polish)

1. Wiedza – Absolwent kursu zna i rozumie:

Po zakończeniu kursu:

1. Wiedza – Absolwent kursu zna i rozumie:

- przedmiot badań międzykulturowych i ich umiejscowienie w naukach humanistycznych i społecznych;

- podstawową terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu wielokulturowości, wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej;

- podstawową terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu prawa imigracyjnego, wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach sytuacji geopolitycznej oraz ruchów migracyjnych na świecie;

- terminologię, teorię, metodologię i stan badań z zakresu komunikacji, ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji międzykulturowej;

- terminologię, teorię, metodologię oraz dostępne narzędzia w zakresie zarządzania projektem oraz pracy projektowej;

- w podstawowym stopniu metodologię nauczania języka polskiego z elementami kultury polskiej jako obcego;

- podstawowe metody analizy i interpretacji różnych tekstów literatury i kultury w perspektywie różnych podejść i szkół w ramach kulturoznawstwa;

- funkcje języka w komunikacji społecznej i międzykulturowej;

- znaczenie wielokulturowości w budowaniu tożsamości jednostki i społeczności;

- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego.

2. Umiejętności – Absolwent kursu potrafi:

- wykorzystać nabyte umiejętności badawcze, obejmujące: krytyczną lekturę tekstów, krytyczną analizę wytworów kultury i zjawisk społecznych, syntezę różnych idei i poglądów, formułowanie hipotez, dobór metod i konstruowanie narzędzi badawczych, opracowanie i prezentację wyników w zakresie niezbędnym do udziału w pracy zespołu wielokulturowego;

- porozumiewać się z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami z wybranych dziedzin nauki;

- planować i organizować pracę własną oraz podejmować indywidualną inicjatywę;

- współdziałać w grupie, w tym w kontekście międzykulturowym;

- przeprowadzić analizę socjolingwistyczną społeczeństwa różno- i wielojęzycznego, świadomy wyzwań i trudności, jakie mogą rodzić różno- i wielojęzyczność;

- merytorycznie argumentować z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów w kontekście wielokulturowym oraz formułować wnioski i syntetycznie je ujmować;

- planować, organizować i realizować przedsięwzięcie badawcze lub twórcze – indywidualnie i w zespole wielokulturowym; określać priorytety w realizacji zadań.

3. Kompetencje społeczne – Absolwent kursu jest gotów do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności;

- uczestnictwa w kulturze korzystając z różnych form i mediów;

- współdziałania w grupie, przyjmując w niej różne role;

- przestrzegania etycznych uwarunkowań działalności zawodowej, w tym badawczej;

- myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym;

- respektowania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;

- przyjęcia i promowania postawy otwartości wobec różnych kultur w duchu tolerancji i pluralizmu.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Zaliczenie projektu uzależnione jest od spełnienia poniższych kryteriów:

1. Obecność na zajęciach

2. Bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach. Premiowany udział w dyskusji

3. Prezentacja projektu zaliczeniowego

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)