(in Polish) Seminarium doktoranckie dla hispanistów i portugalistów (językoznawstwo)
General data
Course ID: | 3300-DOK-IB-SEM-HP |
Erasmus code / ISCED: |
09.9
|
Course title: | (unknown) |
Name in Polish: | Seminarium doktoranckie dla hispanistów i portugalistów (językoznawstwo) |
Organizational unit: | Faculty of Modern Languages |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
(not available)
|
Language: | Spanish |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Tematyka poruszana na zajęciach uzależniona jest od rodzaju prac magisterskich pisanych przez uczestników. Dopuszczalne są wszelkie prace o tematyce językoznawczej oraz z pogranicza lingwistyki i innych dziedzin wiedzy. W trakcie seminarium studenci referują wyniki kwerendy oraz poszczególne rozdziały prac, które są szczegółowo omawiane. Przyjmowani są studenci obu sekcji: hiszpańskiej i portugalskiej. Wiedza i umiejętności zdobyte na tych zajęciach mają pomóc studentom III stopnia w napisaniu rozprawy doktorskiej. |
Full description: |
(in Polish) : Seminarium poświęcone jest przygotowaniu uczestników do pisania rozprawy doktorskiej. Program przewiduje zapoznanie studentów z najważniejszymi kierunkami współczesnej lingwistyki, zasadami opisu języka naturalnego oraz działami językoznawstwa. Z tematu kierunki współczesnej lingwistyki omówione zostaną: strukturalizm, (formalny i funkcyjny) z opisem założeń metodologicznych, pojęcia systemu, formy, funkcji, cechy relewantnej i redundantnej, diachronii, synchronii; lingwistyka generatywno transformacyjna oraz językoznawstwo kognitywne. W temacie działów językoznawstwa przedstawione będą: językoznawstwo zewnętrzne (fonetyka, socjolingwistyka, psycholingwistyka, neurolingwistyka) i językoznawstwo wewnętrzne (fonologia, morfologia, semantyka, syntaktyka, leksykologia, stylistyka). Dalej następuje prezentacja zasad opisu języka naturalnego, a w szczególności zasady klasyfikacji genetycznej i typologicznej języków w tym języki naturalne, etniczne (w tym kreolskie), międzyetniczne pidżiny, sztuczne); żywe, martwe; rodziny i grupy językowe, języki izolująco pozycyjne, aglutynacyjne, fuzyjne. Fonologia z fonetyką i prozodią obejmuje kwestie inwentarza fonemów, archifonemów i allofonów, neutralizacji, typów opozycji fonologicznych, system prozodycznego oraz funkcji akcentu. Zakres morfologii to kwestie zasad podziału na części mowy, według różnych kryteriów, pojęcia morfemu, wyrazu, leksemu, fleksji wobec słowotwórstwa, derywacji, kompozycji oraz klasyfikacji rdzeni i afiksów. Pozostałe poruszane zagadnienia to: kategorie gramatyczne, zagadnienia składni (składnia zgody, rekcja, zgodność czasów, szyk wewnątrz grupy nominalnej, struktura tematyczno rematyczna zdania), semantyka (m.in. pojęcie pola semantycznego), leksykologia (pochodzenie wyrazów, udział słownictwa odziedziczonego i zapożyczonego, neologizmy), stylistyka (style funkcjonalne). W czasie zajęć doktoranci zapoznają się z metodologią diachronii, nabywając podstawową wiedzę o rekonstrukcji prajęzyka, typologii zmian fonemicznych, prozodycznych, morfologicznych i składniowych, ewolucję semantyczną, gramatykalizację i powstawanie nowych kategorii gramatycznych. Poznają genezę języków iberoromańskich od praindoeuropejskiego do stanu współczesnego. Szczególny nacisk położony jest na ewolucję od łaciny klasycznej, wraz z dialektalną bifurkacją łaciny ludowej oraz na inne historyczne komponenty opisywanych języków to jest substrat iberyjski oraz wpływy wizygockie i arabskie. Przykłady wzięte są z historii języków iberyjskich. Ponadto na zajęciach uczestnicy zapoznają się z analizą tekstów starohiszpańskich i staroportugalskich. |
Bibliography: |
(in Polish) Apresjan, J., Koncepcje i metody współczesnej lingwistyki strukturalnej, Warszawa 1978 Fisiak, J., Wstęp do współczesnych teorii lingwistycznych, Warszawa 1985 Grochowski, M., Zarys leksykologii i leksykografii. Zagadnienia synchroniczne, Toruń 1982 Heinz, A., Dzieje językoznawstwa w zarysie, Warszawa 1978 Lyons, J., Wstęp do językoznawstwa, Warszawa 1975 Lyons, J., Semantyka I, Warszawa 1984 Lyons, J., Semantyka II, Warszawa 1989 Martinet, A., Podstawy lingwistyki funkcjonalnej, Warszawa 1970 Nagórko, A., Zarys gramatyki polskiej, Warszawa 1996 Piotrowski, T., Z zagadnień leksykografii, Warszawa 1994 Saloni, Z., Świdziński, M., Składnia współczesnego języka polskiego, Warszawa 1987 Weinsberg, A., Językoznawstwo ogólne, Warszawa 1983 Wierzbicka, A., O języku dla wszystkich, Warszawa 1967 Ponadto literatura dostosowana indywidualnie, w zależności od tematu pracy. |
Learning outcomes: |
(in Polish) Doktorant ma wiedzę na temat podstawowych zagadnień językoznawstwa ogólnego oraz kierunków we spółczesnej lingwistyce oraz pogłębioną wiedzę na temat związany z rozprawą doktorską. Jest przygotowany do samodzielnej pracy badawczej. |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Ocenia się umiejętności analitycznego myślenia, naukowej dedukcji i indukcji, abstrakcyjnego rozumowania w zakresie stawiania samodzielnych hipotez badawczych, dostrzegania i rozwiązywania zagadnień interpretacyjnych, krytycznej oceny omawianych. Wymagana jest systematyczna obecność oraz aktywność na zajęciach jak też zauważalne postępy w nabywaniu wiedzy. |
Practical placement: |
(in Polish) Wyspecjalizowane instytucje (uniwersytety) w kraju i za granicą. |
Copyright by University of Warsaw.