University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

The Approaching Methods of the Hybrids Genders in the European Enlightenment

General data

Course ID: 3300-DOK-SEM-IR-MHO
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: The Approaching Methods of the Hybrids Genders in the European Enlightenment
Name in Polish: Metody badań gatunków hybrydowych europejskiego Oświecenia
Organizational unit: Faculty of Modern Languages
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): (not available) Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.

view allocation of credits
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses
Ph. D. seminars

Short description: (in Polish)

Doktorant zostaje wprowadzony w szczegóły powstawania, funkcjonowania i rozwijania się metod badawczych dotyczących europejskiego Oświecenia i XVIII wieku w zakresie gatunków hybrydowych. Opierając się na monografiach i rozprawach francusko- i polskojęzycznych, doktorant poznaje możliwości i skuteczność powszechnie uznanych metod badawczych, oraz je stosuje do własnego przedmiotu.

Full description: (in Polish)

Doktorant zostaje wprowadzony w szczegóły powstawania, funkcjonowania i rozwijania się metod badawczych dotyczących europejskiego Oświecenia i XVIII wieku w zakresie gatunków hybrydowych. Opierając się na monografiach i rozprawach francusko- i polskojęzycznych, doktorant poznaje możliwości i skuteczność powszechnie uznanych metod badawczych, oraz je stosuje do własnego przedmiotu. Krytyczna refleksja nad pracą literaturoznawcy pomoże w wypracowaniu własnego sposobu patrzenia, rozumienia i oceniania poszczególnych dzieł i twórczości wybranego pisarza w odniesieniu do kontekstu całej epoki. Jednocześnie doktorant będzie doskonalił kompetencje badawcze zarówno w formie ustnych wystąpień, jak i w formie pisemnej. Wymienione formy pracy intelektualnej mają na celu przygotowanie go do głównego elementu studiów trzeciego stopnia – redakcji kolejnego rozdziału pracy doktorskiej.

Bibliography: (in Polish)

ARMAND Guilhem, Fictions à vocation scientifique de Cyrano de Bergerac à Diderot (Les). Vers une poétique hybride, Bordeaux, Presses Universitaires de Bordeaux, 2013.

BAKHTINE Mikhaïl, La poétique de Dostoievski (Paris, Seuil, 1970), Esthétique et Théorie du roman (Paris, Gallimard, 1978), Esthétique de la création verbale (Paris, Gallimard, 1984).

CASTONGUAY-BELANGER Joël, Les écarts de l’imagination. Pratiques et représentations de la science dans le roman au tournant des Lumières, Montréal, les Presses universitaires de Montréal, 2008.

GENETTE Gérard, Figures II, Figures III (Paris, Seuil, 1972), Palimpsestes. La littérature au second degré (Paris, Seuil, 1982).

Jan HERMANN, Le récit génétique au XVIIIe siècle, Oxford, The Voltaire Foundation, 2009.

Hybrides et monstres. Transgressions et promesses des cultures contemporaines, (dir. Lucile Desblaches), Dijon, Éditions Universitaires, coll. « Écritures », 2012.

Hybrides romanesques. Fiction (1960-1985), études réunies par Jean Bessière, Paris, P.U.F., 1988.

KRYSINSKI Wladimir, « Sur quelques généalogies et formes de l’hybride. », Le texte hybride (dir.) D. Budor, W. Geerts, Paris, Presses Sorbonne-Nouvelle, 2004.

RABSZTYN Andrzej, L’hybridité du roman français à la première personne (1789-1820), Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2017.

ROUSSET Jean, Forme et signification, Paris, J. Corti, 1962.

RYBICKA Elżbieta, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków, Universitas, 2014.

SERMAIN Jean-Paul, Métafictions (1670-1730). La réflexivité dans la littérature d’imagination, Paris, Honoré Champion, 2002.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza: Doktorant zna i umiejętnie posługuje się terminologią z dziedziny literaturoznawstwa i nauk pokrewnych;

- rozumie możliwości, jakie dają dawne teorie literaturoznawcze i stara się je stosować w swojej pracy badawczej;

- jednocześnie na ich podstawie szuka własnych rozwiązań badawczych;

- wykazuje się kompetentnymi umiejętnościami w analizie tekstów źródłowych jak i tekstów krytycznych;

- śledzi wydarzenia naukowe dotyczące jego obszaru badań;

- zna teorię filologiczną, literaturoznawczą, krytyki literackiej;

- posiada szczegółową i rozległą wiedzę w zakresie wybranego do rozprawy doktorskiej tematu;

- zna, rozumie i stosuje reguły tworzenia dyskursu naukowego funkcjonującego w języku francuskim i polskim.

Umiejętności: Doktorant konstruuje spójną i jasną wypowiedź w zakresie wybranego zagadnienia;

- tworzy rzeczową bibliografię, złożoną ze źródeł pierwszych jak i tekstów krytycznych współczesnych i dawnych;

- interpretuje zjawiska literackie w odniesieniu do konkretnej problematyki dzieła, twórczości danego pisarza czy też całej epoki;

- w swojej ocenie stanu badań, dostrzega stopień ich zaawansowania i ich jakość, jednocześnie precyzyjnie określa obszary i sfery, które nie zostały jeszcze poddane opracowaniu i krytycznej analizie;

- wypracowuje, doprecyzowuje i stosuje własną metodologię badań odpowiadającą wybranemu obszarowi badań;

- jest w stanie przygotować referat oraz inne formy wystąpienia na konferencje krajowe lub zagraniczne;

- redaguje spójny i zrozumiały tekst naukowy, który może być przedmiotem publikacji.

Kompetencje: Doktorant opiera się na zasadzie dialogu i szanowania opinii innych w pracy w grupie;

- posługuje się adekwatnymi środkami polemicznymi w wymianie myśli i poglądów;

- zna, rozumie i odnosi się w praktyce do zasad etyki właściwej dla badań naukowych;

- rozumie i stosuje obowiązujące zasady prawa autorskiego oraz innych konwencji i reguł pracy naukowej.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Ocena dotyczy zakresu uwzględnionej w rozdziale pracy tematyki; umiejętności selekcji istotnych treści; wykazania się erudycją badawczą, tj. znajomości definicji i różnic teoretyczno-metodologicznych między omawianymi ujęciami; umiejętności krytycznej oceny przedstawianych koncepcji; oryginalności ujęcia tematu na tle stanu badań; stopnia konkretyzacji i nowatorstwa hipotez lub pytań badawczych; kompetencji metodologicznych: umiejętności analizy danych, interpretowania i wnioskowania; stopnia dopracowania treści rozdziału; umiejętności pisania akademickiego.

Ocena merytorycznego przygotowania doktoranta do udziału w seminariach i konsultacjach doktoranckich, np. zapoznanie się z lekturami, wyszukanie potrzebnych informacji; ocena jakości przygotowanych przez doktoranta materiałów, np. materiałów do dyskusji dla uczestników seminarium; materiałów roboczych, które doktorant przedstawia na konsultacjach itp.; umiejętność ustnej wypowiedzi akademickiej – w formie referatu, dyskusji, polemiki, zadawania pytań referentom, moderowania dyskusji itp. – zwłaszcza dotyczącej tematyki pracy doktorskiej; podejmowanie częstszych inicjatyw czynnego udziału w różnych formach interakcji akademickiej, np. w dyskusjach panelowych lub w prowadzeniu sesji naukowych.

Opiekun naukowy bierze pod uwagę dwa obszary działalności :

(a) postępy doktoranta we własnym kształceniu i w działalności naukowej

(b) postępy w przygotowaniu rozprawy doktorskiej (ocena opisowa oraz ilościowa w formie punktów [0-50 pkt.]).

Doktorant weźmie udział w jednej konferencji naukowej oraz odda do oceny 1 rozdział pracy.

This course is not currently offered.
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)