University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

History of countries of Spanish language area

General data

Course ID: 3300-HKHOJ-MSF-1-L
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0222) History and archaeology The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: History of countries of Spanish language area
Name in Polish: Historia krajów hiszpańskiego obszaru językowego
Organizational unit: Institute of Iberian and Ibero-American Studies
Course groups: Basic subjects for first year first degree Hispanic studies
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Type of course:

obligatory courses

Mode:

Blended learning
Classroom

Short description:

The goal of the course is to familiarise students with the history of countries of Spanish language area; to present it from the perspective of shaping separate cultures on the basis of cultural heritage of the Iberian Peninsula. The course also discusses the influence of the historic events and processes on shaping the national culture of Spain and other countries of Spanish language area.

Full description:

The course presents an overview of selected events and aspects of the history of countries of Spanish language area. It covers the following range of topics:

1. The Roman conquest and romanisation of the Iberian Peninsula.

2. The Muslim conquest: Christian Spain vs. Arabic civilisation.

3. The Reconquest: the development of Christian kingdoms, the discovery of St. Jacob's grave, and the establishment of pilgrimage routes.

4. Mesoamerican civilizations in the face of the Spanish conquest.

5. The Inca Empire at the beginning of the 16th century.

6. 1492: the first voyage of Christopher Columbus, and the "encounter of the two worlds" as a beginning of an intensive exchange of goods, national treasures and concepts between America and Europe.

7.1492: the Battle of Granada and the banishment of Jews; the events that begin the reflection on Spanish multiculturality.

8. The evangelisation of the indigenous people of America in the colonial period as a source of religious syncretism.

9. The House of Habsburg on the Spanish throne: the Iberian Peninsula as the centre of the world's empire.

10. A colonial society: Gachupines, Creols, Mestizos, Indians and Afro-latino-Americans; building cultural identities in Latin America.

11. The reforms of the Enlightenment and the liberal revolution, growth of the Spanish anticlericalism.

12. Latin American countries vs the imperial politics of the United States in the 19th and 20th centuries.

13. Centralist politics vs regionalisms (Galicia, the Basque country).

14. The Conquest and colonisation in the cultural memory of contemporary Indian societies of Mexico and Peru.

15. Centralist politics vs regionalisms (Catalonia).

Bibliography:

SPAIN

Barbarzak, Dawid (2009) „Rzymskie igrzyska i hiszpańska corrida. Rys porównawczy obu tradycji na wybranych przykładach. Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae XXVI/2: 19-43.

Defourneaux, Marcelin (1986) Życie codzienne w Hiszpanii w wieku złotym (fragmenty). Warszawa, PIW.

Kamen, Henry (2008) Imperium hiszpańskie. Dzieje rozkwitu i upadku (fragmenty). Warszawa, Bellona.

Lévi-Provençal, Évariste (2006) Cywilizacja arabska w Hiszpanii (fragmenty). Warszawa, Wydawnictwo Akademickie Dialog.

Matuszewska-Sulima, Bogna (2016) „Droga Francuska Camino de Santiago – dziedzictwo kulturowe i pielgrzymi w pierwszej dekadzie XXI w.”. Peregrinus Cracoviensis 27 (4): 141–158.

Menocal, Maria Rosa (2006) Ozdoba świata. Jak muzułmanie, żydzi i chrześcijanie tworzyli kulturę tolerancji w średniowiecznej Hiszpanii (fragmenty). Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Miłkowski, Tadeusz (2006) Kościół w społeczeństwie hiszpańskim XIX i XX wieku. Od mnichów na wojnie do wojny z mnichami (fragmenty). Łąck, Oficyna Wydawnicza Leksem.

Szul, Roman (2015) „Regionalizm w Hiszpanii”. MAZOWSZE Studia Regionalne nr 16/2015, I. Analizy i Studia: 13-51 (fragmenty).

Wyszyńska, Joanna (2017) „Powrót Sefardyjczyków. O Żydach we współczesnej Hiszpanii”. Pogranicze. Studia Społeczne. Tom XXIX (2017): 169-200.

Podręczniki:

Miłkowski, Tadeusz, Machcewicz, Paweł (2009) Historia Hiszpanii. Wrocław, Ossolineum.

Tuñón de Lara, Manuel, red. (1999 i następne wydania) Historia Hiszpanii. Kraków, Universitas.

LATIN AMERICA

Chasteen, John Ch. (2007) Ogień i krew. Historia Ameryki Łacińskiej. Tłum. Katarzyna Bartuzi. Warszawa, PIW (wybrane fragmenty).

Dembicz, Katarzyna (2014) "Kuba współczesna i przyszła. Rzeczywistość gospodarcza versus transformacja polityczna i społeczna”. Ameryka Łacińska 3-4 (85-86): 23-33.

Gawrycki, Marcin F. (2014) Chrystus jada cuy. Latynoamerykańska sztuka kulinarna nie od kuchni. Warszawa, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego - Instytut Studiów Iberyjskich i Iberoamerykańskich UW (wybrane fragmenty).

Giersz, Miłosz (2009) “Prekolumbijskie cywilizacje Andów Środkowych” [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, Warszawa, PWN, str.: 85-96.

Jodłowska, Elżbieta (2014) “Wampir andyjski - postać pishtaco we współczesnej kulturze peruwiańskiej” [w:] Przyroda i kultura Peru. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, str.: 85-90.

Mikulska-Dąbrowska, Katarzyna (2009) “Prekolumbijskie cywilizacje Mezoameryki” [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, Warszawa, PWN, str.: 73-84.

Rostworowska, Maria (2007) Historia państwa Inków. Warszawa, PIW (wybrane fragmenty).

Skorupka Alfred (2021), "Przyczyny upadku cywilizacji andyjskiej", Cywilizacja i Polityka, nr 19, str.: 122-135.

Tomicki Ryszard (1990), Ludzie i bogowie. Indianie meksykańscy wobec Hiszpanów we wczesnej fazie konkwisty, Wrocław, Ossolineum, str.: 45-95.

Walendziak Teresa (2009) “Synkretyzm religijny” [w:] Dzieje kultury latynoamerykańskiej, red. Marcin F. Gawrycki, Warszawa, PWN, str.: 246-256.

Zyblikiewicz Lubomir (1972), "Stosunki między Stanami Zjednoczonymi a Ameryką Łacińską w XIX i XX w", Dzieje Najnowsze, rocznik IV/2, str.: 59-72.

Learning outcomes:

K_W03 The student has a basic knowledge and understanding of the terminology, methodology, subject, and research trends which are characteristic of Spanish studies.

K_W09 The student has the knowledge and understanding of selected events of history of Spain and Latin America, and important aspects and features of their cultures.

K_W12 The student has the knowledge and understanding of the significance of multiculturality in building the identity of the individual and the society.

K_U01 The student can apply basic theoretical constructs which are characteristic of language and culture studies.

K_U03 The student can recognise, analyse, and interpret various types of Spanish texts; can anchor them in the general historic-cultural context; can conduct their analysis with basic terminology and adequate methods.

K_K05 The student is ready to show respect and care for preserving cultural heritage.

Assessment methods and assessment criteria:

Audiovisual classes. The material is presented in the form of a lecture and discussion. The latter form is based on the reading of selected works, whose goal is to prepare students to analyse and interpret historic and cultural processes of Spain and Latin America.

Course requirements: The condition for passing the course is writing the final exam. Attendance and activity will influence to the final grade. Students who are active in classes will increas their final grade by 0.5. For the other hand the students who will have more than 2 absences, their final grade will be reduced by 0.5.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Maria Boguszewicz, Rafał Reichert, Dariusz Zembrzuski
Group instructors: Maria Boguszewicz, Rafał Reichert
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)