University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Culture (Swiss Italian)

General data

Course ID: 3300-KW1-HEL-Z
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Culture (Swiss Italian)
Name in Polish: Kultura (włoskojęzyczna)
Organizational unit: Faculty of Modern Languages
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 3.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: Polish
Short description: (in Polish)

Zajęcia w ramach kursu poświęcone są kulturze włoskojęzycznej części Szwajcarii. Spotkania mają charakter teoretyczno-warsztatowy.

Full description: (in Polish)

Celem zajęć jest zapoznanie słuchaczy z rozmaitymi zjawiskami szeroko pojętej kultury wskazanego obszaru Szwajcarii. W trakcie kursu, po krótkim wprowadzeniu, omówione zostaną następujące zagadnienia:

- obyczaje, folklor, tradycje (kulturalne, kulinarne, religijne, językowe i inne) Szwajcarii włoskojęzycznej;

- wybrane elementy związane ze sztuką, kulturą artystyczną;

- specyfika kultury popularnej oraz mediów, w szczególności radia i telewizji oraz prasy;

- kwestie społeczno-polityczne (dotyczące m.in. migracji, mniejszości narodowych, zagadnienia tożsamości czy stereotypów związanych z obrazem danej kultury).

Koncepcja zajęć przewiduje także kształtowanie umiejętności samodzielnej obserwacji, a następnie eksponowania, krytycznej analizy i dyskusji nad aktualnymi, nowo pojawiającymi się wydarzeniami i zjawiskami obecnymi w przestrzeni publicznej Szwajcarii włoskojęzycznej.

W części wykładowej wykorzystuje się różnorakie teksty kultury, w tym materiały audiowizualne. W części praktycznej studenci opracowują wybrane zagadnienia w pracy zespołowej, wspólnie formułują, omawiają i rozwiązują problemy badawcze dotyczące form współczesnej kultury obszaru kantonu Ticino i części Gryzonii.

Bibliography: (in Polish)

D. Bonini, S. Bottani, A. Pedroli, R. Ritter, F. Zambelloni (red.), Il Meraviglioso. Leggende, fiabe e favole ticinesi, t. 1, t..2, t. 3, t. 4, Armando Dadò Editore, Locarno 1990-1993.

R. Ceschi (red.), Storia del Cantone Ticino. L’Ottocento e il Novecento, Casagrande, Bellinzona 2015.

L. Dosch, Arte e paesaggio nei Grigioni. Pittura e architettura nell’Ottocento e nel Novecento, Casagrande, Bellinzona 2005.

S. Franscini, La Svizzera Italiana, red. V. Gilardoni, Casagrande, Bellinzona 1987.

M. Gaggini Fontana, Un’ora per voi. Storia di una tv senza frontiere, Casagrande, Bellinzona 2008.

S. Gerotto, Svizzera, il Mulino, Bologna 2011.

E. Halter (red.), Gli italiani in Svizzera. Un secolo di emigrazione, Casagande, Bellinzona 2004.

Identità nella globalità. Le sfide della Svizzera italiana, red. O. Mazzoleni e R. Ratti, Giampiero Casagrande Editore, Milano-Lugano 2009.

P. Hugger (red.), La Svizzera. Vita e cultura popolare, Casagrande, Bellinzona 1992.

P. Lepori, Il teatro nella Svizzera italiana. La generazione dei fondatori (1932-1987), Casagrande, Bellinzona 2008.

S. Martinoni, L’architettura nel Ticino del primo Novecento. Tradizione e modernità, Casagrande, Bellinzona 2008.

A. Nessi, Rabbia di vento. Un ritratto della Svizzera italiana attraverso scritti e testimonianze, Casagrande, Bellinzona 1986.

G. Orelli, Svizzera Italiana, Editrice La Scuola, Brescia 1986.

E. R. Papa, Storia della Svizzera. Dall’antichità a oggi, origini e sviluppo del federalismo elvetico, Giunti, Firenze-Milano 2018.

D. de Rougemont, La Svizzera - Storia di un popolo felice, Armando Dadò editore, Locarno 1998.

O. Scharpf, Lo chalet e altri miti svizzeri, Gabriele Capelli Editore, Mendrisio 2010.

Società di storia dell'arte in Svizzera (red)., Guida d’arte della Svizzera italiana, Casagrande, Bellinzona 2007.

C. Sonderegger, C. Brazzola (red.), Presenze d’arte nella Svizzera italiana 1840-1960, Casagrande, Bellinzona 2015.

i inne teksty kultury, teksty krytyczne, teksty dotyczące zagadnień teoretycznych oraz materiały autorskie udostępnione lub wskazane przez prowadzącą podczas zajęć.

Learning outcomes: (in Polish)

Wiedza:

absolwent zna i rozumie:

- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie z zakresu helwetologii, ze szczególnym uwzględnieniem wiedzy na temat współczesnej kultury Szwajcarii włoskojęzycznej

- główne tendencje rozwojowe związane z helwetologią, w szczególności te dotyczące kultury Szwajcarii włoskojęzycznej

- fundamentalne dylematy i problemy współczesnej cywilizacji

Umiejętności:

absolwent potrafi:

- wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez:

• właściwy dobór źródeł i informacji z nich pochodzących, dokonywać oceny, krytycznej analizy, syntezy, twórczej interpretacji i prezentacji tych informacji

• dobór i stosowanie właściwych metod i narzędzi, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych

• przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi

- formułować i testować hipotezy związane z prostymi problemami badawczymi

- komunikować się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców

- współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych i podejmować wiodącą rolę w zespołach

Kompetencje społeczne:

absolwent jest gotów do:

- krytycznej oceny własnej wiedzy i odbieranych treści

- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności w samodzielnym rozwiązaniu problemów.

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

25% ocena ciągła pracy studenta, bieżącego przygotowania do zajęć i aktywności

25% przygotowanie i przedstawienie podczas zajęć projektu na wybrany temat

50% przystąpienie do końcowego pisemnego testu, złożonego z części teoretycznej i praktycznej

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Justyna Orzeł
Group instructors: Justyna Orzeł
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Grading
Seminar - Grading
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)