University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

Identity and Space. Literature and Paintings of Quebec (Intermedial and Intercultural Approaches)

General data

Course ID: 3300-SMG-F-SK-1-L
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: Identity and Space. Literature and Paintings of Quebec (Intermedial and Intercultural Approaches)
Name in Polish: Seminarium magisterskie - Przestrzeń a tożsamość. Literatura i malarstwo Quebecu (podejście intermedialne i międzykulturowe) / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka
Organizational unit: Faculty of Modern Languages
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 9.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Short description: (in Polish)

Celem seminarium jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej zgodnej z obowiązującymi wymogami merytorycznymi i formalnymi, z poszanowaniem praw autorskich. Kierując się własnymi zainteresowaniami badawczymi, studenci ustalają temat pracy z prowadzącym.

Zajęcia pogłębiają wiedzę studenta z dziedziny będącej przedmiotem seminarium, a także rozwijają umiejętności badacza, w szczególności umiejętność analizy, syntetyzowania poznanych treści i formułowania hipotez badawczych. Dzięki poznaniu najnowszej literatury przedmiotu oraz metodologii badań, student potrafi dobrać odpowiednie metody analizy i prawidłowo interpretować wyniki w celu zweryfikowania zaproponowanej hipotezy.

Seminarium kładzie nacisk na wdrażanie metod i technik pisania oraz redakcji dłuższych prac badawczych z wykorzystaniem informatycznych narzędzi edytorskich

Full description: (in Polish)

I. Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą i malarstwem Quebecu i analizowanie przedstawienia w nich dwóch dominujących tematów: tożsamości i przestrzeni. Analizy będą prowadzone z dwóch perspektyw: intermedialnej i międzykulturowej.

W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie intermedialności i międzykulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.).

W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie (oraz wybrane obrazy), w których ważna jest kwestia tożsamości i/lub przestrzeni. Analizy będą również prowadzone przy wykorzystaniu kategorii międzykulturowości i intermedialności. Pozwolą one Studentom zobaczyć, w jaki sposób dzieła literackie (i malarskie) wpływały na dzieje kultury Quebecu i kształtowanie się świadomości kulturowej.

Szczegółowa lista omawianych utworów będzie podawana Studentom na początku każdego semestru.

II. Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak:

- przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu,

- przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw,

- przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską)

- przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze)

- doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej,

- przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej,

- migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą,

- przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego,

- geografia kulturowa i postkolonialna.

W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką pr

Bibliography: (in Polish)

BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.

COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014.

GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006.

GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .

LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970.

MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003.

MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001

HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages

DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020.

LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019.

RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014.

WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000.

WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie

- w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01;

- na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich K_W02;

- współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03;

- w pogłębionym stopniu sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały K_W04

- w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06;

- w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady K_W07

- w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09;

- w pogłębionym stopniu rozwój historyczny systemu politycznego Kanady (miejsce i rolę Kanady w polityce zagranicznej, zarówno z perspektywy historycznej, jak i współczesnych interesów polityczno-ekonomicznych) K_W12

Student potrafi:

korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U01;

samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02;

samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03;

podejmować autonomiczne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U04;

wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05;

w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06;

w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07:

merytorycznie argumentować w języku angielskim i francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów K_U08;

stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09;

przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady K_U10;

przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11;

przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12;

przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13;

posługiwać się językiem angielskim i francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U14;

przeprowadzić pogłębioną analizę zjawisk społecznych i politycznych współczesnej Kanady z wykorzystywaniem wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o polityce i administracji K_U15;

Student jest gotów do:

krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich K_K01;

uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów K_K02;

uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03;

przeprowadzania samooceny, będąc świadomym potrzeby dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego

przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K04;

myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K06;

przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_K07;

systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K08;

współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K09;

wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomy

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz

I semestr – projekt/prezentacja i test

II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy

III semestr – pierwszy rozdział pracy

IV semestr – gotowa praca magisterska

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)

Time span: 2024-02-19 - 2024-06-16
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Michał Obszyński, Małgorzata Sokołowicz
Group instructors: Małgorzata Sokołowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)