Identity and Space. Literature and Paintings of Quebec (Intermedial and Intercultural Approaches)
General data
Course ID: | 3300-SMG-F-SK-1-L |
Erasmus code / ISCED: |
09.0
|
Course title: | Identity and Space. Literature and Paintings of Quebec (Intermedial and Intercultural Approaches) |
Name in Polish: | Seminarium magisterskie - Przestrzeń a tożsamość. Literatura i malarstwo Quebecu (podejście intermedialne i międzykulturowe) / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka |
Organizational unit: | Faculty of Modern Languages |
Course groups: | |
ECTS credit allocation (and other scores): |
9.00
|
Language: | (unknown) |
Type of course: | obligatory courses |
Short description: |
(in Polish) Celem seminarium jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej zgodnej z obowiązującymi wymogami merytorycznymi i formalnymi, z poszanowaniem praw autorskich. Kierując się własnymi zainteresowaniami badawczymi, studenci ustalają temat pracy z prowadzącym. Zajęcia pogłębiają wiedzę studenta z dziedziny będącej przedmiotem seminarium, a także rozwijają umiejętności badacza, w szczególności umiejętność analizy, syntetyzowania poznanych treści i formułowania hipotez badawczych. Dzięki poznaniu najnowszej literatury przedmiotu oraz metodologii badań, student potrafi dobrać odpowiednie metody analizy i prawidłowo interpretować wyniki w celu zweryfikowania zaproponowanej hipotezy. Seminarium kładzie nacisk na wdrażanie metod i technik pisania oraz redakcji dłuższych prac badawczych z wykorzystaniem informatycznych narzędzi edytorskich |
Full description: |
(in Polish) I. Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą i malarstwem Quebecu i analizowanie przedstawienia w nich dwóch dominujących tematów: tożsamości i przestrzeni. Analizy będą prowadzone z dwóch perspektyw: intermedialnej i międzykulturowej. W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie intermedialności i międzykulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.). W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie (oraz wybrane obrazy), w których ważna jest kwestia tożsamości i/lub przestrzeni. Analizy będą również prowadzone przy wykorzystaniu kategorii międzykulturowości i intermedialności. Pozwolą one Studentom zobaczyć, w jaki sposób dzieła literackie (i malarskie) wpływały na dzieje kultury Quebecu i kształtowanie się świadomości kulturowej. Szczegółowa lista omawianych utworów będzie podawana Studentom na początku każdego semestru. II. Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak: - przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu, - przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw, - przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską) - przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze) - doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej, - przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej, - migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą, - przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego, - geografia kulturowa i postkolonialna. W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką pr |
Bibliography: |
(in Polish) BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007. COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014. GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006. GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 . LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970. MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003. MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001 HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020. LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019. RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014. WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000. WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018 |
Learning outcomes: |
(in Polish) Student zna i rozumie - w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych K_W01; - na poziomie rozszerzonym terminologię, metodologię i stan badań z zakresu dyscyplin naukowych właściwych dla studiów kanadyjskich K_W02; - współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską K_W03; - w pogłębionym stopniu sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały K_W04 - w pogłębionym stopniu wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich K_W06; - w pogłębionym stopniu wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady K_W07 - w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej K_W09; - w pogłębionym stopniu rozwój historyczny systemu politycznego Kanady (miejsce i rolę Kanady w polityce zagranicznej, zarówno z perspektywy historycznej, jak i współczesnych interesów polityczno-ekonomicznych) K_W12 Student potrafi: korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego K_U01; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U02; samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w kontekście kanadyjskim K_U03; podejmować autonomiczne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową K_U04; wykorzystywać nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej K_U05; w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U06; w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, nauk o kulturze i religii oraz nauk o polityce i administracji w zakresie studiów kanadyjskich K_U07: merytorycznie argumentować w języku angielskim i francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów K_U08; stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego K_U09; przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady K_U10; przygotowywać samodzielne prace pisemne z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego, w tym dokonywać właściwego doboru metod badawczych i literatury przedmiotu uwzględniającej wyniki najnowszych badań w kontekście kanadyjskim K_U11; przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych K_U12; przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych K_U13; posługiwać się językiem angielskim i francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego K_U14; przeprowadzić pogłębioną analizę zjawisk społecznych i politycznych współczesnej Kanady z wykorzystywaniem wiedzy teoretycznej z zakresu nauk o polityce i administracji K_U15; Student jest gotów do: krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich K_K01; uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów K_K02; uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych K_K03; przeprowadzania samooceny, będąc świadomym potrzeby dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych K_K04; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym K_K06; przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego K_K07; systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady K_K08; współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań K_K09; wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomy |
Assessment methods and assessment criteria: |
(in Polish) Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz I semestr – projekt/prezentacja i test II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy III semestr – pierwszy rozdział pracy IV semestr – gotowa praca magisterska Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć. Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów |
Practical placement: |
(in Polish) Nie dotyczy. |
Classes in period "Summer semester 2023/24" (in progress)
Time span: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Navigate to timetable
MO SEM
TU W TH FR |
Type of class: |
Seminar, 30 hours, 5 places
|
|
Coordinators: | Michał Obszyński, Małgorzata Sokołowicz | |
Group instructors: | Małgorzata Sokołowicz | |
Students list: | (inaccessible to you) | |
Examination: |
Course -
Pass/fail
Seminar - Pass/fail |
Copyright by University of Warsaw.