University of Warsaw - Central Authentication System
Strona główna

(in Polish) Seminarium magisterskie - Przestrzeń, język i tożsamość w literaturze quebeckiej / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka

General data

Course ID: 3300-SMG-F-SK-2-Z
Erasmus code / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Language acquisition The ISCED (International Standard Classification of Education) code has been designed by UNESCO.
Course title: (unknown)
Name in Polish: Seminarium magisterskie - Przestrzeń, język i tożsamość w literaturze quebeckiej / Geopoetyki frankokanadyjskie - dyskursy i estetyka
Organizational unit: Faculty of Modern Languages
Course groups:
ECTS credit allocation (and other scores): 12.00 Basic information on ECTS credits allocation principles:
  • the annual hourly workload of the student’s work required to achieve the expected learning outcomes for a given stage is 1500-1800h, corresponding to 60 ECTS;
  • the student’s weekly hourly workload is 45 h;
  • 1 ECTS point corresponds to 25-30 hours of student work needed to achieve the assumed learning outcomes;
  • weekly student workload necessary to achieve the assumed learning outcomes allows to obtain 1.5 ECTS;
  • work required to pass the course, which has been assigned 3 ECTS, constitutes 10% of the semester student load.
Language: (unknown)
Type of course:

obligatory courses

Prerequisites (description):

(in Polish) Student dokonuje wyboru seminarium anglojęzycznego lub francuskojęzycznego dotyczącego literatury i kultury Kanady. Treści programowe odzwierciedlają kwalifikacje i dorobek naukowy prowadzącego. Celem seminarium jest przygotowanie studenta do napisania pracy dyplomowej zgodnej z obowiązującymi wymogami merytorycznymi i formalnymi, z poszanowaniem praw autorskich.

W ramach pierwszego semestru, zajęcia pogłębiają wiedzę studenta z dziedziny będącej przedmiotem seminarium, a także rozwijają umiejętności badacza, w szczególności umiejętność analizy, syntetyzowania poznanych treści i formułowania hipotez badawczych. Dzięki poznaniu najnowszej literatury przedmiotu oraz metodologii badań, student potrafi dobrać odpowiednie metody analizy i prawidłowo interpretować wyniki w celu zweryfikowania zaproponowanej hipotezy. Seminarium kładzie nacisk na wdrażanie metod i technik pisania oraz redakcji dłuższych prac badawczych z wykorzystaniem informatycznych narzędzi edytorskich. Kierując się własnymi zainteresowaniami badawczymi, studenci ustalają ogólną tematykę pracy z prowadzącym.

Seminarium magisterskie II jest kontynuacją semestru pierwszego. W trakcie semestru drugiego studenci rozwijają badania nad wybranym zagadnieniem dotyczącym kanadyjskiej literatury i kultury. W ramach prac grupy seminaryjnej, określają i precyzują swoje zainteresowania badawcze, formułują wstępne hipotezy badawcze i konfrontują je z innymi uczestnikami zajęć w celu wzbogacenia własnej perspektywy. Omawiają z prowadzącym postępy w przygotowaniu planu pracu i treści poszczególnych rozdziałów, w tym obraną metodologię badań oraz praktyczne kwestie związane z redagowaniem pracy dyplomowej. Student jest przygotowany do poprawnego sporządzenia bibliografii z uwzględnieniem aktualnych norm redakcyjnych. Rozwija również kompetencje w zakresie etyki pracy akademickiej, oceny źródeł oraz konstruktywnego formułowania krytyki.


Seminarium III jest kontynuacją seminarium dyplomowego wybranego na pierwszym roku studiów. Studenci rozwijają badania nad wybranym zagadnieniem dotyczącym literatury i kultury kanadyjskiej. Doskonalą narzędzia metodologiczne oraz omawiają z prowadzącym praktyczne kwestie związane z pisaniem pracy dyplomowej oraz dokumentowaniem źródeł. Seminarium kładzie szczególny nacisk na kompetencje w zakresie etyki pracy akademickiej i oceny rzetelności źródeł.

Studenci wprowadzają innych uczestników seminarium w tematykę swojej pracy podczas autoprezentacji przy wykorzystaniu zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych. Seminarium kładzie w ten sposób nacisk na umiejętność pracy w grupie, prowadzenia dyskusji i argumentowania swojego stanowiska.

Seminarium przewiduje również indywidualne spotkania prowadzącego ze studentami w celu omówienia postępów prac nad przygotowaniem pracy magisterskiej. Zakładając na tym etapie wysoki stopień samodzielności badawczej studentów, seminarium ma doprowadzić do złożenia pracy magisterskiej zgodnej z wymogami merytorycznymi i formalnymi przyjętymi na kierunku studia kanadyjskie.

Seminarium IV jest kontynuacją seminarium dyplomowego III. Czwarty semestr seminarium jest poświęcony ostatnim etapom pisania i redagowania pracy magisterskiej. Ze względu na większy stopień złożoności prac w fazie końcowej pisania dysertacji, a także zakładaną większą autonomię działań studenta, seminarium wymaga wzmożonego nakładu pracy z jego strony (samodzielna, pogłębiona analiza krytyczna tekstów źródłowych oraz weryfikacja własnych hipotez i argumentacji, szczegółowe i rygorystyczne dopracowanie pracy dyplomowej pod względem redakcyjnym, przygotowanie do egzaminu dyplomowego). Student szczegółowo omawia z prowadzącym pierwszą wersję dysertacji. Nacisk położony jest na poprawne wykorzystanie narzędzi metodologicznych, przejrzystość argumentacji i wypowiedzi, poprawne przedstawianie danych oraz ich interpretację, a ponadto spójne formułowanie własnych wniosków w oparciu o cytowane w bibliografii prace innych autorów. Seminarium zakłada indywidualne i regularne konsultacje z prowadzącym wspierające samodzielne prace Studenta. Przewidziana jest również prezentacja dla innych uczestników seminarium, która w sposób syntetyczny ma przedstawić ostateczne wnioski wypływające z pracy.

Głównym celem seminarium jest doprowadzenie do terminowego złożenia pracy magisterskiej zgodnej z wymogami merytorycznymi i formalnymi przyjętymi na kierunku studia kanadyjskie.

Short description: (in Polish)

Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu.

Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą Quebecu i analizowanie wyłaniających się z niej opisów przestrzeni, tożsamości oraz użycia języka. Celem zajęć będzie odpowiedź na pytanie, w jaki sposób kategorie tożsamości, przestrzeni oraz język wpływają na siebie i wzajemnie się kształtują.

Full description: (in Polish)

I.: Celem seminarium jest zapoznanie Studentów z literaturą Quebecu i analizowanie wyłaniających się z niej opisów przestrzeni, tożsamości oraz użycia języka. Celem zajęć będzie odpowiedź na pytanie, w jaki sposób kategorie tożsamości, przestrzeni oraz język wpywają na siebie i wzajemnie się kształtują.

W pierwszej części zajęć Studenci zapoznają się z terminologią i metodologią niezbędną do zredagowania pracy magisterskiej, która będzie się wpisywać w temat seminarium. Studenci poznają główne założenia geokrytyki i geopoetyki oraz różne teorie dotyczące pojmowania tożsamości: tożsamość hybrydowa, tożsamość mozaikowa, tożsamość-kłącze, a także poznają pojęcie interkulturowości i transkulturowości. Zostaną im również przypomniane podstawowe zasady redagowania pracy naukowej (wyszukiwanie źródeł, tworzenie przypisów, itd.).

W drugiej części zajęć Studenci będą analizować wybrane utwory literackie. Analizy będą prowadzone przy użyciu omówionych wcześniej konceptów.

Wybrane tematy szczegółowe poruszane na zajęciach:

- Wpływ literatury Nowej Francji na tożsamość mieszkańców Quebecu (Jacques Cartier, Paul le Jeune)

- Język jako element konstrukcji tożsamości (William Chapman, Adolphe-Basile Routhier)

- Przestrzeń jako element wyróżniający (Arthur Buies)

- Poszukiwanie swojego miejsca (Suzanne Meloche)

- Inny a tożsamy (Gabrielle Roy, Monique Proulx)

- Literatura autochtonów a tożsamość quebecka (Eléonore Sioui, Jean Sioui, Maya Cousineau Mollen)

- Literatura migracyjna a tożsamość quebecka (Kim Thúy, Dany Laferrière, Abla Farhoud)

II: Zajęcia będą opierać się o metodologiczny i konceptualny aparat naukowy związany z geopoetyką, nurtem badawczym skupiającym się na relacji tekstu/autora do przestrzeni w różnorodnych ujęciach tego ostatniego terminu. W zakres tematyczny zajęć i prowadzonych analiz będą wchodziły takie zagadnienia jak:

- przestrzeń geograficzna i jej reprezentacja w tekstach literackich, z uwzględnieniem społeczno-politycznego kontekstu danego utworu,

- przestrzeń wyobrażona jako miejsce projekcji poglądów, przekonań czy dążeń ideologicznych i artystycznych jednostek i społeczeństw,

- przestrzeń realna i symboliczna (związana z pamięcią jednostkową czy zbiorową, tożsamością społeczną i pisarską)

- przestrzeń literacka (rozumiana jako miejsce czysto tekstualne (tekst jako przestrzeń), ale też społeczne (związane z życiem literackim na danym obszarze)

- doświadczenie miejsca i semiotyka miejsca i odzwierciedlenie tychże w literaturze franko-kanadyjskiej,

- przestrzeń miejska, przestrzeń Dalekiej Północy, przestrzeń peryferyjna i ich odzwierciedlenia w literaturze franko-kanadyjskiej,

- migracja, wygnanie, podróż w zestawieniu z osiadłością, kolonizacją osadniczą,

- przestrzeń jak obiekt pracy estetycznej/artystycznej jak również przedmiot dyskursu społeczno-kulturowego,

- geografia kulturowa i postkolonialna.

Wybrane utwory (lista przykładowa):

Jean, Michel. Kukum, Dépaysage, 2019

Larue Stéphane. Le Plongeur, Le Quartanier, 2016

La Rue, Monique. L’œil de Marquise, Éditions de Boréal, 2009

Lavoie, Marie-Renée, La petite et le vieux, Bibliothèque québécoise, 2010

Eseje (lista przykładowa):

Micone, Marco. On ne nait pas Québécois, on le devient. Delbousso Éditeur, 2021.

Nepveu, Pierre. Géographies du pays proche. Poète et citoyen dans un Québec pluriel. Éditions du Boréal, 2022.

W oparciu o pogłębioną refleksję metodologiczną i estetyczną, uczestnicy seminarium będą wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego w celu przygotowania pracy magisterskiej w drodze samodzielnej pracy badawczej pod opieką prowadzącego.

Bibliography: (in Polish)

Literatura przedmiotu:

BIRON, M., DUMONT, Fr., NARDOUT-LAFARGE, E. Histoire de la littérature québécoise, Montréal, Boréal, 2007.

COLLOT, M. Pour une géographie littéraire, Paris, Corti, 2014.

GATTI, M., Littérature amérindienne du Québec : écrits de langue française, Québec, BQ, 2006.

GREIF, H.-J., OUELLET, Fr., La littérature québécoise, 1960-2000, Québec, L'Instant même, 2004 .

LAROCHE, M., Le Miracle de la métamorphose : essai sur les littératures du Québec et d'Haïti, Montréal, Éditions du Jour, 1970.

MAILHOT, M., La littérature québécoise depuis ses origines : essai, Montréal, Typo, 2003.

MOISAN, C., HILDEBRAND, R., Ces étrangers du dedans : une histoire de l'écriture migrante au Québec (1937-1997), Québec, Éditions Nota bene, 2001

HAMEL, R. (dir.) Panorama de la littérature québécoise contemporaine, Montréal, Guérin, 1997. 822 pages

DIAGNE, I., LUSEBRINK, H-J., (dir), Cultures médiatiques et intermédialité dans les littératures sénégalaises. Enjeux culturels et écritures littéraires, de l’époque coloniale à la postmodernité, Paris, L’Harmattan, 2020.

LUSEBRINK, H-J., MOUSSA, S. (dir), Dialogues interculturels à l’époque coloniale et postcoloniale. Représentations littéraires et culturelles. Orient, Maghreb et Afrique Occidentale (de 1830 à nos jours), Paris, Éditions Kimé, 2019.

RYBICKA, E. Geopoetyka: przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich. Kraków, Universitas, 2014.

WESTPHAL, B. (dir), La Géocritique mode d’emploi, Limoges, PULIM, 2000.

WHITE, K. Le Plateau de l'albatros: Introduction à la géopoétique, Marseille, Le mot et le reste, 2018

Learning outcomes: (in Polish)

Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu miejsce badań kanadyjskich w dziedzinie nauk humanistycznych (K_W01), posługuje się na poziomie rozszerzonym terminologią z zakresu literaturoznawstwa, zwłaszcza z zakresu geokrytyki, imagologii oraz literatury migracyjnej (K_W02). Student zna również i rozumie współczesne dokonania ośrodków i szkół badawczych w badaniach nad literaturą kanadyjską (K_W03); w pogłębionym stopniu zna i rozumie sytuację językową w Kanadzie oraz czynniki, które ją ukształtowały (K_W04), wybrane zagadnienia komparatystyki literackiej z zakresu studiów kanadyjskich (K_W06), wybrane fakty, procesy i zjawiska zachodzące w obszarach kultury współczesnej Kanady (K_W07), a także wpływ dzieł literackich na dzieje kultury kanadyjskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej w Kanadzie (K_W09).

Student potrafi korzystać z różnych źródeł, w tym z nowoczesnych technologii informacyjnych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego (K_U01); samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych i projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U02); podejmuje samodzielne działania w ramach rozwoju intelektualnego, zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową (K_U04); wykorzystuje nabyte umiejętności językowe w zakresie rozumienia i tworzenia tekstów ustnych i pisemnych z zastosowaniem terminologii specjalistycznej (K_U05). Ponadto Student w stopniu pogłębionym wykorzystuje we własnej pracy badawczej wnioski płynące z analizy tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U06); stosuje w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych pojęcia i metody badawcze właściwe dla literaturoznawstwa (K_U07). Student potrafi merytorycznie argumentować w języku francuskim z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów (K_U08), stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne w procesie zdobywania wiedzy i porozumiewania się w zakresie literaturoznawstwa kanadyjskiego (K_U09).

Student potrafi przeprowadzić pogłębioną analizę wybranych wydarzeń i zjawisk z historii Kanady (K_U10) oraz krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Kanady z zastosowaniem aktualnych metod badawczych (K_U12) w celu samodzielnego przygotowywania pracy pisemnej z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego (K_U11). Dla celów przedstawienia wyników swoich prac, Student potrafi przygotowywać wystąpienia ustne, w tym o złożonej strukturze, z wykorzystaniem różnych źródeł i ujęć teoretycznych (K_U13), posługując się językiem francuskim na poziomie C1 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U14);

Student jest gotów do krytycznej oceny własnej wiedzy i umiejętności w zakresie studiów kanadyjskich (K_K01), uznania znaczenia wiedzy humanistycznej i społecznej w rozwiązywaniu problemów samodzielnie lub z pomocą ekspertów (K_K02), uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych (K_K03),przeprowadzania samooceny, a także przyjęcia postawy otwartości wobec różnic osobniczych i kulturowych (K_K04). Student jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy w kontekście wielokulturowym (K_K06), do przestrzegania zasad z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego (K_K07) oraz systematycznego śledzenia współczesnych procesów i zjawisk zachodzących w literaturze Kanady (K_K08). Ponad to, Student jest gotów do współpracy w grupie, rozwiązywania problemów w dyskusji i inicjowania stosownych do sytuacji rozwiązań (K_K09) i wypełniania zobowiązań społecznych, będąc świadomym sensu aktywności obywatelskiej (K_K10).

Assessment methods and assessment criteria: (in Polish)

Na zaliczenie przedmiotu składa się 1) obecność (dwie nieobecności na semestr bez konsekwencji), 2) przygotowanie do zajęć (lektura wybranych tekstów, wypełnianie „fiches de lecture”), 3) aktywny udział w zajęciach oraz

I semestr – projekt/prezentacja i test

II semestr – projekt/prezentacja, test, plan pracy

III semestr – pierwszy rozdział pracy

IV semestr – gotowa praca magisterska

Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji zagrożenia epidemicznego. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć.

Szczegółowe warunki zaliczenia przedmiotu zostaną przedstawione przez prowadzącego na pierwszych zajęciach lub zostaną wysłane przez Uniwersytecki System Obsługi Studiów.

Practical placement: (in Polish)

Nie dotyczy.

Classes in period "Winter semester 2023/24" (past)

Time span: 2023-10-01 - 2024-01-28
Selected timetable range:
Navigate to timetable
Type of class:
Seminar, 30 hours, 5 places more information
Coordinators: Michał Obszyński, Małgorzata Sokołowicz
Group instructors: Michał Obszyński, Małgorzata Sokołowicz
Students list: (inaccessible to you)
Examination: Course - Pass/fail
Seminar - Pass/fail
Short description: (in Polish)

Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Full description: (in Polish)

Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Bibliography: (in Polish)

Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)

Notes: (in Polish)

Dyżur: wtorek, godz. 10-11 (stacjonarnie lub zdalnie – link zostanie przesłany po wcześniejszym umówieniu)

Mail: m.obszynski2@uw.edu.pl

Course descriptions are protected by copyright.
Copyright by University of Warsaw.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
contact accessibility statement USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)