Instytucje brytyjskie na ekranie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-KB147 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Instytucje brytyjskie na ekranie |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Kurs I stopnia Studenci zapisujący się na zajęcia posiadają wiedzę na temat istotnych wydarzeń politycznych i kulturowych ostatnich 25 lat oraz podstawową wiedzę na temat instytucji brytyjskich, np. z kursu Instytucje brytyjskie (KB140). Ważnym elementem przygotowania się do zajęć jest obejrzenie wybranych tytułów zgodnie z ustalonym harmonogramem. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs przeznaczony jest dla osób zainteresowanych analizą filmu oraz współczesnym sposobem przedstawiania instytucji brytyjskich, tj. monarchii, rządu, sądownictwa, służb specjalnych czy polityków w kulturze popularnej. Zajęcia są interdyscyplinarne, łączą elementy badań nad kulturą, kinem, polityką i historią, które posłużą do analizy wybranych tekstów źródłowych (filmów i seriali telewizyjnych). |
Pełny opis: |
Celem kursu jest omówienie współczesnych filmowych sposobów przedstawiania instytucji brytyjskich oraz zapoznanie studentów z podstawami analizy filmowej. Kurs podzielony jest na trzy części: omówienie podstawowych funkcji ww. instytucji (współczesna rola i obraz monarchii, relacja korona-rząd, status partii i polityków itp.) oraz wprowadzenie narzędzi i metod analizy filmowej (analiza postaci, narracji, gatunku, scenografii itp.), omówienie wybranych tekstów – filmów i seriali (głównie analiza postaci) – oraz szczegółowe prezentacje wybranych scen przez studentów. Zajęcia są interdyscyplinarne, łączą elementy badań nad kulturą, literaturą, filmem i historią, które posłużą do analizy tekstów źródłowych. |
Literatura: |
Filmografia Poniższy zestaw tytułów jest propozycją do negocjacji z grupą: The Audience. Reż. Stephen Daldry, 2013. The Crown. Tw. Peter Morgan, 2016-. The Deal. Reż. Stephen Frears, 2003. Diana. Reż. Oliver Hirschbiegel. 2013. House of Cards. BBC, 1990. The Iron Lady. Reż. Phyllida Lloyd, 2011. King Charles III. Reż. Rupert Goold, 2017. Love Actually. Reż. Richard Curtis, 2003. “The National Anthem”. Black Mirror. Sezon 1, 2011. The Queen. Reż. Stephen Frears, 2006. “A Scandal in Belgravia”. Sherlock. Sezon 2. BBC, 2012. The Special Relationship. Reż. Richard Loncraine, 2010. Spencer. Reż. Pablo Larraín. 2021. Wybrane opracowania (fragmenty książek oraz materiały internetowe nawiązujące do konkretnego tematu zajęć będą udostępniane studentom): Brown, Tom and Belen Vidal. Biopic in Contemporary Culture. Routledge,2014. Bastin, Giselle. "Filming the Ineffable. Biopics of the British Royal Family." a/b: Auto/Biography Studies. Volume 24, 2009 - Issue 1. Bordwell, David, Kristin Thompson. Film Art. An Introduction. McGraw-Hill, 2010. Cheshire, Ellen. "A Royal Affair. The Majesty of Royal Representations." Bio-pics: A Life in Pictures. London: Wallflower, 2015. Gianetti, Louis. Understanding Movies. Pearson, 2014. Leach, Jim. British Film. Cambridge University Press, 2004. Lembo, Ron. Thinking through Television. Cambridge University Press, 2000. Oakland, John. British Civilisation. An Introduction. 7th ed. Routledge, 2010. “A Reference Guide”. College Film & Media Studies.com. Turpin, Colin, Adam Tomkins. British Government and the Constitution. Cambridge University Press, 2007. “Yale Film Studies”. Film Analysis Web Site 2.0. |
Efekty uczenia się: |
1. WIEDZA Student - rozwija wiedzę o instytucjach Wielkiej Brytanii oraz zachodzących między nimi relacjach, - pogłębia świadomość istoty symboli kultury i ich roli w odczytywaniu wytworów kultury, takich jak kultura popularna, - dysponuje poszerzoną wiedzą na temat obrazu instytucji brytyjskich w kulturze popularnej, - pogłębia znajomość terminologii używanej w kulturoznawstwie angielskim. 2. UMIEJĘTNOŚCI Student - umie przedstawić kontekst, w którym powstały dane filmy i seriale, - potrafi porównać prawdziwą osobę piastującą dane stanowisko i jej współczesną/ popkulturową wersję oraz wyjaśnić zastosowaną konwencję, - potrafi stosować kluczowe pojęcia używane w analizie filmowej, - posiada umiejętności umożliwiające analizowanie badań oraz definiowanie i prowadzenie własnych zadań badawczych; umie sformułować problem i wyznaczyć metodę, - umie przedstawić zdobytą wiedzę w sposób logiczny i klarowny w formie ustnej. 3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE Student - czuje się odpowiedzialny za pracę własną i szanuje pracę innych, - ma potrzebę wyrażania siebie w sposób spójny, przejrzysty, logiczny i konkretny w celu efektywnego funkcjonowania w kontaktach z innymi. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Prezentacja oraz ocena ciągła: obecność, udział w zajęciach, opracowywanie zagadnień. Dopuszczalne są 2 nieobecności. W przypadku zajęć zdalnych, obecność uznawana jest na podstawie włączonej kamery. Zaliczenie poprawkowe: prezentacja. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.