Życie codzienne w elżbietańskiej Anglii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-KB247 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.903
|
Nazwa przedmiotu: | Życie codzienne w elżbietańskiej Anglii |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Fakultatywne przedmioty dla studiów dziennych z kultury brytyjskiej |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Założenia (opisowo): | Zajęcia dla studentów posiadających podstawową wiedzę z historii Anglii w okresie renesansu. |
Tryb prowadzenia: | w sali |
Skrócony opis: |
Kurs, oparty na analizie tekstów źródłowych i ikonografii z XVI i XVII wieku, prezentuje różne aspekty życia codziennego w elżbietańskiej Anglii. Zajęcia przeznaczone dla studentów I stopnia. Zajęcia prowadzone w formie stacjonarnej w sali wykładowej. Dyżury: wtorki, godz. 11:30-13:00, sala 232. |
Pełny opis: |
Kurs prezentuje różne aspekty życia codziennego w elżbietańskiej Anglii. Analiza tekstów źródłowych i ikonografii z XVI i XVII wieku umożliwi studentom zapoznanie się z następującymi zagadnieniami: 1. Ówczesna struktura społeczna. 2. Religia. 3. Ubiór elżbietański i moda. 4. Życie na wsi i w mieście. 5. Teatr elżbietański i inne formy rozrywki. 6. Zdrowie i medycyna. 7. Kultura kulinarna. 8. Szkolnictwo. 9. Życie rodzinne. 10. Magia i czarostwo. |
Literatura: |
Sourcebooks: Aughterson, Kate (ed.). The English Renaissance. An Anthology of Sources and Documents. Routledge. London & New York. 2002. Cressy, David, Ferrell, Lori Anne (eds.). Religion and Society in Early Modern England. A Sourcebook. Routledge. London & New York. 1996. Pritchard, R. E. (ed.). Shakespeare's England. Life in Elizabethan and Jacobean Times. Stroud. 1999. Selected secondary sources: Abbot, Mary. Life Cycles in England 1560-1720. Cradle to Grave. Routledge. London & New York. 1996. Beier, A. L., Finlay, Roger (eds.). London 1500-1700. The Making of the Metropolis. Longman. London & New York. 1986. Byrne, Muriel St. Clare. Życie codzienne w Anglii elżbietańskiej. Przeł. Anna Staniewska. PIW. Warszawa. 1971. Duffy, Eamon. The Stripping of the Altars. Traditional Religion in England 1400-1580. Yale University Press. New Haven & London. 1992. Elton, Geoffrey Rudolph. England Under the Tudors. Routledge. London & New York. 1996. Gurr, Andrew. The Shakespearean Stage 1574-1642. CUP. Cambridge. 1992. Haigh, Christopher. English Reformations: Religion, Politics, and Society under the Tudors. Clarendon Press. Oxford. 1993. Hutton, Ronald. The Rise and Fall of Merry England. The Ritual Year 1400-1700. OUP. Oxford and New York. 1996. Jewell, Helen M. Education in Early Modern England. St. Martin's Press. New York. MacMillan Press. Houndmills. 1998. Morill, John (ed.). The Oxford Illustrated History of Tudor and Stuart England. OUP. Oxford and New York. 1996. O'Day, Rosemary. The Tudor Age. Longman. London and New York. 1995. Rowse, Alfred Leslie. The Elizabethan Age. Macmillan. London. 1962. Sharpe, James Anthony. Witchcraft in Early Modern England. Longman/Pearson Education Ltd. Harlow. 2001. Stone, Lawrence. The Family, Sex and Marriage in England 1500-1800. Penguin Books. London. 1990. Thomas, Keith. Religion and the Decline of Magic. Studies in Popular Beliefs in Sixteenth- and Seventeenth-Century England. Penguin Books. Harmondsworth. 1973. Wear, Andrew. Health and Healing in Early Modern England: Studies in Social and Intellectual History. Ashgate. Aldershot. 1998. Wilson, Frank Percy. The Plague in Shakespeare's London. OUP. London. 1963. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: a) ma podstawową znajomość podstawowych dziedzin życia codziennego w okresie elżbietańskim, b) posiada podstawowe umiejętności analizy i rozumienia tekstów źródłowych, dotyczących historii codzienności codziennego. Kształcenie językowe na poziomie B2+. Podczas dyskusji na zajęciach studenci nabywają umiejętności wyrażania myśli jasno, spójnie, logicznie i precyzyjnie, językiem poprawnym gramatycznie, fonetycznie i pod względem słownictwa. |
Metody i kryteria oceniania: |
Końcowa ocena zależy od: - obecności (dozwolone są trzy nieobecności), - aktywności w merytorycznej dyskusji na zajęciach przez cały okres trwania kursu, - jakości pracy semestralnej na wybrany przez studentów temat. Forma i kryteria zaliczenia przedmiotu mogą ulec zmianie w zależności od aktualnej sytuacji epidemicznej. Równoważne warunki zaliczenia zostaną ustalone zgodnie z wytycznymi obowiązującymi na Uniwersytecie Warszawskim, w porozumieniu z uczestnikami zajęć |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/24" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-06-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Rutkowski | |
Prowadzący grup: | Paweł Rutkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.