Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ćwiczenie wymowy 2

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1PAPP-2
Kod Erasmus / ISCED: 09.101 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ćwiczenie wymowy 2
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia z praktycznego angielskiego dla studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Druga część kursu wymowy angielskiej. Cel kursu to [a] wyczulenie studentów na charakterystyczne parametry wymowy języka angielskiego z uwypukleniem zjawisk suprasegmentalnych (akcent wyrazowy, akcent zdaniowy, rytm, intonacja) i cech mowy płynnej (słabe sylaby, fonetyka międzywyrazowa), oraz [b] stopniowe eliminowanie błędnych nawyków wymowy wynikających ze stosowania polskiej fonetyki i reguł fonologicznych. Formy pracy: słuchanie nagrań mowy płynnej i rozróżnianie dźwięków, sylab, wyrazów akcentowanych i nieakcentowanych; naśladowanie nagrania z zachowaniem cech mowy płynnej, tj. używanie form słabych, łączenia wyrazów, kadencji zdania, rytmu i intonacji; czytanie tekstów w transkrypcji fonetycznej; mówienie z pamięci; ćwiczenie komunikatywnego czytania na głos tekstów informacyjnych i urywków literackich.

Pełny opis:

Druga część kursu wymowy angielskiej. Jego celem jest:

- uwrażliwienie studentów na cechy poprawnej wymowy języka angielskiego, zarówno na poziomie poszczególnych dźwięków jak i prozodii wypowiedzi;

- pomoc w zdiagnozowaniu ich własnej wymowy i eliminacja błędów często wynikających z interferencji fonetycznej i fonemicznej języka ojczystego;

- uświadomić im rolę dynamicznego rytmu czasowego (niesylabicznego) w kontrolowaniu tempa angielskich wypowiedzi;

- poprawienie precyzji i płynności poprzez rozwijanie konsekwencji w wymowie poszczególnych dźwięków, panowaniu nad akcentem wyrazowym, utrzymywaniu wyraźnego kontrastu pomiędzy sylabami akcentowanymi a nieakcentowanymi, oraz stosowaniu słabych form, elizji, upodobnień, i łączenia wyrazów;

- pomoc w wyrabianiu nawyku podkreślania intencji wypowiedzi, oraz zaznaczania uczuć i postaw mówiącego poprzez akcent toniczny i intonację.

Równoległa praca na trzech poziomach:

- prozodycznym (akcent wyrazowy, akcent zdaniowy [logiczny], rytm wypowiedzi, intonacja);

- artykulacyjnym (wymowa poszczególnych samogłosek i spółgłosek);

- zjawisk mowy płynnej (osłabianie/redukcja sylab nieakcentowanych i formy słabe wyrazów pełniących funkcję gramatyczną, łączenie wyrazów, elizja, różne rodzaje asymilacji).

Wśród stosowanych technik znajdą się: słuchanie i rozróżnianie dźwięków, słuchanie i naśladowanie, czytanie transkrypcji fonetycznej od krótkich zwrotów do pełnych wypowiedzi i tekstów, wyraziste czytanie tekstów informacyjnych, informacyjnych, i interpretacja fragmentów tekstów beletrystycznych i sztuk.

Literatura:

Mimi Ponsonby. How Now Brown Cow? A course in the pronunciation of English. Prentice Hall. + nagrania.

Michael Vaughan-Rees. Rhymes and Rhythm. A poem-based course for English pronunciation. Macmillan, 1994. + nagrania.

Barbara Bradford. Intonation in Context. CUP, 1999. + nagrania.

Martin Hewings. English Pronunciation in Use Advanced. CUP, 2007 + nagrania.

L.G. Alexander. Advanced Grammar of English (wybór 12 tekstów do ćwiczenia płynnego czytania).

Ian Wilson-Morris. English Phonemic Transcription. Basil Blackwell Limited Oxford 1984 (12 tekstów do ćwiczenia płynnego czytania).

Efekty uczenia się:

K_U05 The student is able to monitor and diagnose the correctness of the Polish and English languages in use.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)