Uniwersytet Warszawski - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fonetyka praktyczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 3301-L1PAPPh
Kod Erasmus / ISCED: 09.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fonetyka praktyczna
Jednostka: Instytut Anglistyki
Grupy: Obowiązkowe zajęcia z praktycznego angielskiego dla studiów pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem kursu jest:

- uwrażliwienie studentów na cechy poprawnej wymowy jęz. ang.,

- pomoc w zdiagnozowaniu ich własnej wymowy i eliminacja błędów wynikających z interferencji fonetycznej i fonemicznej jęz. ojczystego,

- uświadomienie im roli rytmu czasowego (niesylabicznego) w kontrolowaniu tempa ang. wypowiedzi,

- poprawienie precyzji i płynności wypowiedzi przez rozwijanie konsekwencji w wymowie poszczególnych dźwięków, panowaniu nad akcentem wyrazowym, utrzymywaniu wyraźnego kontrastu pomiędzy sylabami akcentowanymi a nieakcentowanymi, oraz stosowaniu słabych form, elizji, upodobnień, i łączenia wyrazów,

- wyrabianie nawyku podkreślania intencji wypowiedzi i postaw mówiącego poprzez akcent toniczny i intonację.

Wśród stosowanych technik znajdą się: słuchanie i rozróżnianie dźwięków, słuchanie i naśladowanie, czytanie transkrypcji fonetycznej, wyraziste czytanie tekstów

-poprawianie emisji głosu

Pełny opis:

Zajęcia 1,2,3:

Szczegółowy porównawczy angielsko-polski opis fonetyczny systemu spółgłosek angielskich. Ćwiczenia praktyczne zmierzające do utrwalenia poprawnej wymowy poszczególnych dźwięków angielskich w różnych kontekstach. (Wybrane nagrania z książki Ponsonby: jednostki 1-30).

Zajęcia 4, 5, 6:

Szczegółowy porównawczy angielsko-polski opis fonetyczny systemu samogłosek angielskich. Ćwiczenia praktyczne zmierzające do utrwalenia poprawnej wymowy dźwięków angielskich w oparciu o uwagi kontrastywne. (Wybrane nagrania z książki Ponsonby: jednostki 33-45).

Zajęcia 7:

Angielskie dwudźwięki w ujęciu kontrastywnym polsko-angielskim oraz ćwiczenia praktyczne w oparciu o nagrania z podręcznika Mimi Ponsonby z jednostek: 47-50.

Zajęcia 8:

Omówienie polskich reguł fonologicznych odpowiedzialnych za tzw. "polski akcent" w języku angielskim, to znaczy następujących procesów powierzchniowych bezwyjątkowo przenoszonych przez Polaków na języki obce: Ubezdźwięczniania Wstecznego, Reguły Zmiękczania Powierzchniowego oraz Nadmiernej Nosowości przed spółgłoskami szczelinowymi. Wskazanie studentom rad praktycznych mających na celu eliminację takich błędów w wymowie angielskiej wraz ze szczegółowym instruktażem praktycznym w czasie ćwiczeń wymowy. Zajęcia 9,10, 11, 12:

Rytm języka angielskiego, Redukcja samogłosek w pozycji nieakcentowanej oraz formy mocne i słabe. Akcent wyrazowy. Ćwiczenia praktyczne w oparciu o nagrania z podręcznika Mimi Ponsonby z jednostek: 7, 12, 13, 25, 30, 31, 32 i 46 jak również z podręcznika Rhymes and Rhythm - rozdział 1.

Zajęcia 13 i 14:

Omówienie angielskich reguł mowy szybkiej i rejestrów formalnego i nieformalnego:

- Reguła elizji głosek [t] i [d].

- Reguła asymilacji miejsc artykulacji dźwięków [t,d,n].

- Reguła palatalizacji dźwięków [t, d, s,z].

- Reguła wyrzucania dźwięku [j].

Procesy te są ilustrowane w oparciu o materiały dźwiękowe z podręcznika Rhymes and Rhythm rozdział 3 oraz Książkę Ponsonby rozdział 42.

Zajęcia 15:

Powtórzenie materiału kursu np. w formie odsłuchania nagrań studentów zadanych do wykonania w domu.

Literatura:

Roach, Peter. (1991): English Phonetics and Phonology. CUP.

Vaughan-Rees, Michael. (1994): Rhymes and Rhythm. Macmillan Publishers Ltd. [wybrane nagrania z książki z naciskiem na akcentowanie i rytm.]

Ponsonby, Mimi. (1999): How Now Brown Cow. Prentice Hall. [odpowiednie fragmenty dotyczące samogłosek i dyftongów, form słabych i silnych, asymilacji, łączenia, rytmu i intonacji.]

Bradford, Barbara (1992): [z] Intonation in Context. CUP. [wybrane fragmenty - emfaza, znaczenia kontrastujące, wyjaśnianie nieporozumień, wyrażanie zdenerwowania, zdziwienia, zachęty, itp.]

Ian Wilson-Morris (1984): English Phonemic Transcription. Basil Blackwell Ltd Oxford - jako źródło transkrybowanych tekstów.

Martin Hewings: English Pronunciation in Use - Advanced. CUP. + CDs

Wells. J.C. (2004): Pronouncing Dictionary. Longman Ltd.

Efekty uczenia się:

Wiedza: Student zna i rozumie

w zaawansowanym stopniu fonetykę języka (K_W05)

Umiejętności: Student potrafi

Student jest w stanie poprawnie stosować cechy fonetyczne języka angielskiego mówiąc i czytając, monitorować i diagnozować ich poprawność, zwłaszcza w odniesieniu do języka (K_U09)

Kompetencje społeczne: Student jest gotów do

wzięcia odpowiedzialności za pracę własną i poszanowania pracy innych, dbając o przestrzeganie zasad etyki zawodowej oraz zasad i norm etycznych w aktywnościach podejmowanych w ramach zajęć (K_K03)

podjęcia inicjatywy indywidualnej i samodzielności w kwestiach społecznych dzięki umiejętności krytycznej oceny treści różnych przekazów (K_K04)

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie ustne polegające na czytaniu słów, wyrażeń i zdań i/lub dłuższych tekstów pochodzących z materiałów używanych podczas zajęć, ewentualnie po uprzednim ich nagraniu, w sposób odzwierciedlający poprawną wymowę dźwięków i właściwy akcent oraz rytm. Zaliczenie powtórkowe wygląda tak samo, liczbę podejść określa każdy prowadzący w informacji o swoich zajęciach.

Dopuszcza się 2 usprawiedliwione nieobecności. Ewentualne zwiększenie limitu wymaga ustalenia z konkretnym prowadzącym sposobów ich odpracowania.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/24" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kasprzak
Prowadzący grup: Tatiana Kamińska, Wojciech Kasprzak, Anna Łukaszewicz, Dariusz Zembrzuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2024-10-01 - 2025-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kasprzak
Prowadzący grup: Tatiana Kamińska, Wojciech Kasprzak, Dariusz Zembrzuski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.
Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
tel: +48 22 55 20 000 https://uw.edu.pl/
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)