Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 3301-L2TI |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Instytut Anglistyki |
Grupy: |
Obowiązkowe zajęcia dla drugiego roku studiów pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Założenia (opisowo): | W zakresie technicznym do uczestniczenia w kursie wymagana jest możliwość regularnego korzystania z komputera posiadającego dostęp do internetu. |
Tryb prowadzenia: | mieszany: w sali i zdalnie |
Skrócony opis: |
Kurs o charakterze propedeutycznym ma na celu zapoznanie studentów z podstawami technologii informacyjnych. Przedstawione zostaną praktyczne zastosowania oprogramowania zwiększającego produktywność, w tym szereg narzędzi przydatnych w pracy akademickiej. Omówione zostaną istotne zagadnienia związane z pogranicza współczesnej informatyki, m.in. bezpieczeństwo w sieci, przetwarzanie w chmurze, systemy operacyjne, czy sztuczna inteligencja. Instruktaże i ćwiczenia mają przede wszystkim na celu wyposażyć studenta w wiedzę, umiejętności i pewność siebie umożliwiające optymalizację pracy z użyciem komputera i funkcjonowanie w społeczeństwie o wysokim stopniu informatyzacji. |
Pełny opis: |
Kurs o charakterze propedeutycznym ma na celu zapoznanie studentów z podstawami technologii informacyjnych. Przedstawione zostaną praktyczne zastosowania oprogramowania zwiększającego produktywność, w tym szereg narzędzi przydatnych w pracy akademickiej. Omówione zostaną istotne zagadnienia związane z pogranicza współczesnej informatyki, m.in. bezpieczeństwo w sieci, przetwarzanie w chmurze, systemy operacyjne, czy sztuczna inteligencja. Instruktaże i ćwiczenia mają przede wszystkim na celu wyposażyć studenta w wiedzę, umiejętności i pewność siebie umożliwiające optymalizację pracy z użyciem komputera i funkcjonowanie w społeczeństwie o wysokim stopniu informatyzacji. Szczegółowe treści przedmiotowe (podlegające aktualizacji wraz z rozwojem technologicznym): • Zarys historyczny informatyki oraz jej powiązania z innymi naukami • Podstawowa terminologia dotycząca sprzętu i oprogramowania • Efektywne i bezpieczne korzystanie z wyszukiwarek internetowych (opcje prywatności, czyszczenie danych przeglądania) • Optymalizacja działania systemu (regulacja rozruchu systemu oraz zajętości zasobów systemowych kontrolę aplikacji działających w tle) • Wprowadzenie do oprogramowania do przetwarzania tekstu (Microsoft Word, Google Docs) • Projektowanie prezentacji (Google Docs/MS PowerPoint) • Narzędzia do automatycznego składu tekstu (DTP) (LaTeX, TeXworks, MikTeX) • Zmiana formatowania stron internetowych za pomocą modyfikacji kodu HTML • Przeszukiwane znakowanych i nieznakowanych baz tekstu za pomocą wyrażeń regularnych (wyszukiwarka Poliqarp NKJP, notepad ++) • Podstawowe funkcje w arkuszach kalkulacyjnych (np. Microsoft Excel / Google Sheets) • Oprogramowanie do tworzenia prezentacji (np. Microsoft PowerPoint lub Google Slides) • Komunikacja za pomocą poczty elektronicznej i netykieta • Zarys społecznych i filozoficznych następstw rozwoju tzw. twardej/silnej i miękkiej/słabej sztucznej inteligencji (AI/SI) • Zastosowania SI w życiu codziennym (np. wirtualni asystenci i systemy rekomendacyjne) • Etyczna optymalizacja pracy za pomocą Chatbotów SI |
Literatura: |
• Bott, E., & Stinson, C. (2020). Windows 10 inside out. Microsoft Press. • Flowers, J. C. (2019, March). Strong and Weak AI: Deweyan Considerations. In AAAI spring symposium: Towards conscious AI systems (Vol. 2287, No. 7). • Friedl, J. E. (2006). Mastering regular expressions. " O'Reilly Media, Inc.". • Hawkridge, D. (2022). New information technology in education. Taylor & Francis. • Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and individual differences, 103, 102274. • McEnery, T. (2019). Corpus linguistics. Edinburgh University Press. • Ose, S. O. (2016). Using Excel and Word to structure qualitative data. Journal of Applied Social Science, 10(2), 147-162. • Pignalberi, G., & Dominici, M. (2019). Introduction to LATEX and to some of its tools. ArsTEXnica, 28, 8-46. • Przepiórkowski, A., Bańko, M., Górski, R. L., Lewandowska-Tomaszczyk, B., Łaziński, M., & Pęzik, P. (2012). Narodowy Korpus Języka Polskiego. PWN, Warszawa. • Shmueli, G., Patel, N. R., & Bruce, P. C. (2011). Data mining for business intelligence: Concepts, techniques, and applications in Microsoft Office Excel with XLMiner. John Wiley and Sons. • Vaswani, A., Shazeer, N., Parmar, N., Uszkoreit, J., Jones, L., Gomez, A. N., ... & Polosukhin, I. (2017). Attention is all you need. Advances in neural information processing systems, 30. • White, J., Fu, Q., Hays, S., Sandborn, M., Olea, C., Gilbert, H., ... & Schmidt, D. C. (2023). A prompt pattern catalog to enhance prompt engineering with chatgpt. arXiv preprint arXiv:2302.11382. • Wilson, K., & Wilson, K. (2014). Microsoft office 365. Using Office 365: With Windows 8, 1-14. • Zaiontz, C. (2019). Real Statistics Resource Pack software (Release 6.8). Copyright (2013–2020). • Zamfirescu-Pereira, J. D., Wong, R. Y., Hartmann, B., & Yang, Q. (2023, April). Why Johnny can’t prompt: how non-AI experts try (and fail) to design LLM prompts. In Proceedings of the 2023 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 1-21). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Studenci znają i rozumieją: - K_W01 w zaawansowanym stopniu terminologię, teorię i metody badań językoznawczych, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w kontekście technologii informacyjnych - K_W09 pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Umiejętności Studenci potrafią: - K_U01 w zaawansowanym stopniu stosować terminologię, teorie i metody badań językoznawczych, zgodnie z obraną przez siebie specjalnością (oraz ścieżką kształcenia) w ramach korzystania z technologii informacyjnych - K_U09 stosować w praktyce pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego Kompetencje społeczne Studenci są gotowi do: - K_K01 krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści - K_K02 uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu |
Metody i kryteria oceniania: |
- aktywność na zajęciach (weryfikacja efektów: W, U, K). - cząstkowe prace pisemne (weryfikacja efektów: W, U, K). - wykonywanie krótkich zadań podczas zajęć (weryfikacja efektów: W, U, K). - zadania projektowe realizowane w ciągu semestru (weryfikacja efektów: W, U, K). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Opacki | |
Prowadzący grup: | Marcin Opacki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/26" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-10-01 - 2026-01-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Kurs internetowy, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Marcin Opacki | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Kurs internetowy - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Warszawski.